Ajda

Trådstartare
Ytterligare en tråd om foderhästens ben.
Lång historia kort.
Hon kom till mig i juni och blev fetr ett par veckor lite svullen i bakbenen (ett i taget). Ingen hälta. Fick sen lymfangit. Hela svullnaden i hasen har inte lagt sig än. Det var 1 månad sen nu. Var på klinik för att utreda lite mer. De böjde och hon visade ingen hälta så de tyckte jag skulle rida på som vanligt och om det blev värre skulle jag höra av mig. När vi var på klinik var även svullnaden i skenbenet kvar.
Veckan efter var hon väldigt torr i skenbenet och man såg senorna. Nu är hon lite gallig i bakbenen (vid kotorna och haserna). Och lymfangitbenet är stelare än det andra (så har det varit hela tiden), det är tyngre att lyfta.
Igår red vi på lite mer, tog en galopp (hon stack :cool:). Idag var hon tjock över skenbenet igen. Eftersom vet. sa att jag skulle ignorera det så länge hon inte är halt red jag idag igen. Dock mest skritt. Travade lite för att känna om hon var ren och det var hon.

Nu börjar jag undra, kan det vara spatt?
Och om det nu skulle vara det, då måste man väl få lämna tillbaka en foderhäst? Även om det står i kontraktet att hästen ska lämnas tillbaka i skicket den lämnades ut i. Spatten läker ju aldrig och jag har hästen på foder för att tävla och ev senare köp. Ett köp blir aldrig aktuellt om hästen har spatt, inte tävling heller.

Jag har inte riktigt förstått hur man upptäcker spatt om inte hälta uppstår. Folk pratar om något vid haslederna. Ingen som har bild på det!?

Sv: Hjälp!

Jag har ingen aning om det kan vara spatt, men jag försöker ändå:

om hästen har spatt så är det ju ett "sjukdomsförlopp" betydligt längre än en månad. Då borde det räknas som att hästen var sjuk redan innan du tog den på foder?

Det här med att skriva in i kontraktet att hästen ska lämnas tillbaka i samma skick verkar lite knepigt? Naturligtvis ska hästen vara i samma hull, i kondition osv... dvs inte misskötts under fodertiden, men jag kan tänka mig hundra oförutsedda händelser som gör det omöjligt att lämna tillbaka hästen i samma skick?
Betyder alltså kontrakten att du blir tvungen att köpa hästen om den skadas? Den kan ju få en fraktur, kotledsinflammation... massa saker som du inte kan påverka?
Är kontraktet utformat av ägarna eller är det färdigtryckt? Om det är ett tryckt kontrakt så borde du kunna ta kontakt med den advokat som har utformat det för att få råd!

Sv: Hjälp!

Det betyder inte att man måste köpa hästen. Utan det betyder att om hästen blir sjuk eller skadad hos fodervärden så kan ägaren ha rätt till ersättning för den värdeminskning som det blir på hästen.
Samt att det också ger ägaren rätt till ersättning om hästen skulle bli vanskött under avtalstiden.

Det finns med i de färdigtryckta kontrakten.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 598
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 776
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 283
Senast: valley
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat