T

Tilla

Hm.. Jag har ett snart 5årigt oinridet sto,jag fick hem henne i dec,å jag har lärt henne att ha sadel m.m..

Men nu till problemet.. Dom som har haft henne har haft henne på lösdrift å inte hanskas så mycket med henne..

direkt jag vänder mig mot hennes rygg å står där å pysslar då tvärvänder hon på sig så hon får huvudet vid mig, jag får henne inte å stå stilla ute så jag kan hålla på vid ryggen? Hjälp,, vad göra??

Jag hoppas ni förstår va jag menar..:confused: :confused:

Sv: Hjälp...

Härligt med ny häst! Grattis!

När hon vänder sig, hur är hon då? Nervös, arg, glad?
Hon förstår nog inte varken kroppsspråk lr "omvårdnad" eftersom hon ej blivit hanterad så mkt. Hon vill se vad du gör/vart du tar vägen. Kanske är lite osäker på att ha människor runt sig...?
Ställ tillbaka henne rätt då hon har vänt sig, gå lugnt tillbaka till det du skulle göra/höll på med. Var bered att tillrättavisa henne om hon vill vända igen. Beröm mkt då hon står still. Kan nog ta ett tag för henne att förstå varför hon ska stå still, medans du går. Har haft liknande problem med min kille. Han var också fem år när jag fick hem honom.

(Hur har du henne uppbunden? Eftersom hon kan vända sig menar jag. Om det funkar att ha henne uppbunden på annat vis/två rep, hårdare lr så, så tycker jag du ska prova det. Men hon kanske inte är riktigt van att vara bunden heller? Finns ju kastnings risk om hon blir bunden för kort, om hon inte är van.)

Senast ändrad av en moderator:

Tack. :)

Jag har inga problem å ha henne uppbunden.. utan det är när jag står i hagen å håller på med henne.. Hon är alltid glad finns inget negativt i henne,alltid possitiv å gör sitt bästa..

Jaha, okej. Trode det var problem vid uppbindningen lr ngt sådant.
Men gör likadant iaf, som jag skrev, och se om det funkar. Har du grimmskaft på henne? Annars kanske du kan ha det i början. Hon vill väll bara gosa verkar det som. Gillar dig, och vill bara umgås liksom:) .
Sen är det väll kanske inte så konstigt att hon gör som hon gör. Hagen är ju hagen liksom. Min kille står alldrig still ngn längre stund i hagen. Där vet han att han är fri att gå vart han vill. Annat är det utanför hagen, lr i stallet. Då står han stilla vad jag än gör.

Liknande trådar

Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 819
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 735
Senast: Anonymisten
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.