G

globox

Hjälp..snälla.
Kan man ge tuppkam intravenöst???? Alltså Jag har en häst som vrickat sig i hagen. har röntgat och visar inget. Jag valde att inte behandla henne utan hon har boxvila nu i två veckor och promenad ca 10-15 minuter dag under kontrolerade former. ska nu åter till kliniken och se om hältan är mindre.Hästen är bara 4 år och jag har dålig erfarenhet av kotledsinflamation " Är ingen inflammation än och hon har fått inflamationshämmande." Har nu valt att inte behandla pga att jag vill inte in i leden med nålstick och jag har tiden...Men nu pratade jag med en annan och hon sa att man ska alltid behandla och nu är jag kluven...hon sa även att man kan ge tuppkam i blodet. snälla har ni någon erfarenhet av detta....????:confused:

Sv: HjÄlp!!

Ja, min vetskap som för den delen inte är gränslös säger att kotledsinflammationer kan läka självt men tar mycket mer tid. Har själv en 5 åring som behandlats tre ggr på två år. Han har även haft Ehrliscias alla ggr. Det har alltid varit två tre leder som behövt detta. Det har tagit lång tid i alla fall (halvår varje gång, minst):(
Nej, kotledsinflammationer är inte kul. Intravenöst har jag inte hört om...Hur skulle det fungera? Hoppas det löser sig...

Vissa hältor är mycket svårutläkta pga av att blodcirkulationen i leden inte är så bra. Ta tex hovleden och mittersta/nedre knäleden. Där brukar man behöva behandla för att det skall bli bra. Problemet är ju lite också att för att få bra blodcirkulation så måste hästen röra sig men det kan ju vara vanskligt när den är halt.

Det är inte ovanligt att man behandlar och ordinerar rörelse (mer än bara skritta för hand i 15 minuter). Tömkörning brukar vara bra (obs att jag inte tänker på longertömkörning, dvs när man bara står stilla i mitten av en volt och låter hästen springa runt en men att man har två tömmar i stället för en).

Mvh

Tora

Jodå, går man tillbaka i gamla trådar så hittar man belägg för att tuppkam visst kan sprutas intravenöst. Detta anses som säkrare än att spruta i leden som kan vara mycket känslig. Tuppkam anses skynda på ledens egen tillverkning av ledvätska, tydligen. Är jag rätt på det, PL?

har bara varit med om att spruta i leden. man går ju in i leden å kollar hur ledvätskan ser ut när man sedan sprutar leden är det för att hjälpa kroppen att tillverka bra ledvätska tycker det låter lite konstigt att det räker med att spruta intravenöst hur vet kroppen var felet är? en väldigt intressant fråga hoppas någon har ett bra svar
mvh Tail

Ja man kan ge tuppkam intravenöst, med eller utan att kombinera det med kortison (kortisonet brukar man, eller iaf har jag fått det så, ge oralt eller intramuskulärt).

Men min K är sprutad i blodet med tuppkam flera ggr, för att slippa spruta i led. Dock så vissa leder så är det ganska dålig verkan på att spruta i blodet, och då bör man spruta direkt i leden (intrartikulärt). Samma sak om man har väldigt kraftiga reaktioner.

Min dam har sprutats i blodet mot just kotledsinflammation, och det fungerade lika bra på henne i just de fallen som spruta i lederna. (Sen kom eländet tillbaka men det var ju för vi inte hittat grundorsaken)

Tack alla ni för svaren!! Ska på återbesök i morgon och vi får se hur halt hon är nu. Förhoppningsvis är hon bättre och jag slipper behandla henne. Har så fruktansvärt dålig erfarenhet av detta fenomen så nu har jag för första gången beslutat att inte behandla utan låter hästen få läka ut det skjälv..Tar längre tid men det får vara värt det hon är som sagt endast 4år.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 841
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 192
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 622
Senast: bellala
·
Katthälsa Hej alla kunniga! Jag är nyss hemkommen ifrån veterinären med min katt och befinner mig i ett litet kaos. Han diagnosticerades med...
2
Svar
21
· Visningar
3 825
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V