C

chrissan

Jag har en islänning, ett sto på 17 år. Hon är inte mager men bukig och insjunken (vid virrvlarna) Hon har en otrolig ämnesomsättning. Jag tror inte hon tillgodogör sig fodret på rätt sätt. Vad ska jag ge henne? I dag äter hon 6-8 kg hösilage och 1 L fibergi bas.

Sv: hjälp

Jag har en islänning, ett sto på 17 år. Hon är inte mager men bukig och insjunken (vid virrvlarna) Hon har en otrolig ämnesomsättning. Jag tror inte hon tillgodogör sig fodret på rätt sätt. Vad ska jag ge henne? I dag äter hon 6-8 kg hösilage och 1 L fibergi bas.
Det låter som väldigt lite grovfoder tycker jag. Dubbla.

På din lilla beskrivning skulle jag gissa att du har ett lågt proteininnehåll i ditt grovfoder. Det allra bästa är naturligtvis om du analyserar det, men vill du inte göra det så skulle jag nog råda dig att ge tillskott av lusern, hackad eller pellets, 1-2 kg/dag eller nåt.

Håller absolut med de andra här - lucern gör susen ifall det är för lågt proteininnehåll i ditt hö :) (under förutsättning att hästen är frisk)

Vår pålle får mycket hö men jag såg att han ändå började tappa lite över rygg/rumpa etc. Så nu får han dessutom lucernhack och det har fyllt ut honom på ganska kort tid :)

Sen vill jag nog hålla med "Åke" om att du kanske ska ge lite mer hösilage också? 6-8 kg är kanske inte så mycket mat egentligen eftersom mycket av den vikten är vatten.

Senast ändrad:

Håller med de andra i stort. Har hon några muskler?

1 Kolla tänderna

2 "Kolla masken" - träckprovsanalys, kan vara en massa mask

3 Beräkna foderstaten och balansera den med i första hand mängder av grovfoder och endast punktinsatser i tillskott, t ex kan hon ha proteinbrist. Hösilage har mycket lägre ts-halt än hö.

4 Följ med henne en normal vardag. Kanske är hon hackkyckling, kanske är hon stressad, vantrivs, spänd, sist i kön till maten... går de på lösdrift med fri tillgång är det viktigt att tänka på att även om en häst ser ut att stå bredvid och sova medan de andra äter kan den ändå vara vrålhungrig men tillåts inte komma närmare.

Gör allt ovanstående, hjälper inte det så du ser skillnad inom några veckor så kontakta veterinär. Ta puls, andning och temp för att se om hon bär på smärtor.

En del islandshästar har en förmåga att se lite insjunkna ut i flanken (virvlarna).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
435
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Specialsök (Röd kong)