• Trav
  • Trådstartare Trådstartare ica_saga
  • Startdatum Startdatum
I

ica_saga

:bump: Jag har köpt en sulky men jag har bara en loksele!:eek: Funkar det endå?? :confused: Eller måste jag köpa en travsele?:crazy: Så tacksam för svar!! :bow:

Sv: HjÄlp!!!

Vad är det för sulky då? Quick-hitch eller standard? Egentligen spelar det nog ingen roll. Tror inte att det går att använda "rakt av". Loksele har väl seltungor? Och loksele till sulky? Är det inte en speedcart du har?
Det går säkert att fixa till något med lite remmar här och där, MEN det måste vara säkert också så du inte tappar vagnen. Säkrast är nog att använda de grejer som är avsedda att användas ihop.

Jag har en standardsulky.:bump: Har hittat en remsele nu som jag funderar på att köpa.:D Vet hur man sätter på. Annars blir det nått hemma bygge. :angel: Typ fixar fäste i sulkyn så man kan trä i tungorna och på så sätt fästa den.:banana:

Det är inte så att du har en rockard hemma?
Sulkyn används ju endast vid tävling......

Jag har en rockar som jag annars använder. Jag har inte tänkt tävla i trav med denna hästen.:p Man använder inte en sulky bara vid tävlingar så mycket vet jag faktist! :mad:

Jag har en rockar som jag annars använder. Jag har inte tänkt tävla i trav med denna hästen.:p Man använder inte en sulky bara vid tävlingar så mycket vet jag faktist! :mad:

då är det nog bra om du skaffar en travsele.. det blir lite klumigt för hästen att springa fort med en loksele :angel: ;)

Nja, jag håller med nilema här. Kanske läge att reda ut begreppen lite om vad de olika vagnarna heter och används till.

Rockard = en tung vagn, ofta 2-sitsig, används vid långsamträning.
Speedcart = lite lättare, och är nog den vanligaste träningsvagnen.
Sulkett = mellanmodell används i träning, men även i travlopp.
Sulky = Suerlätt Tävlingsvagn.

Sedan finns det andra typer av träningsvagnar t.ex tryckvagn.

JAG använder bara sulky vid provlopp och tävling, vi driver inte med dig utan det är många som för så.

En sulky har för smala hjul för att passa någon annanstans än på tävlingsbanan, jobbig sittställning om man kör länge och ingen som helst fjädring.

pappa ska åka och köpa en remsele imorgon! :)
Tror ni inte det funkar med Sulky? kör på fina vägar och inte så ofta endå. Tror att det är den sulky för den har smala hjul. Visste om alla kärror & vagnar och så fast inte sulkett. På åby där jag är ibland använder de ju sulkys ju...?

ja dom använder sulky på banan och speedcart annars. med sulky sitter du ju jättenära hsten du kan ju klappa den på rumpan, mend en speedcart sitter man bekvämare och en liten bit från hsten. används då man kör fort osv och värmer hstar på banan. skulle inte vilja åka ut med en sulky i skogen den är inte gjord för det...

detta är en sulky
300px-Sulky_racing_Vincennes_DSC03728_cropped.JPG

och detta en speedcart/lågvagn:

mellbypagen230.jpg

ps. speedcarts har smalare hjul än en rockard typ mopeddäck. sulkys har ju mer tunna cykeldäck.

Jag håller med om det, inte på en vanlig grusväg med hålor och smågrus heller.

Jag har kört rakbana med sulketten en gång för att banan var stängd och man kan lugnt säga att den grävde ner sig.

Håller med de tidigare som svarat att sulky inte är bekvämt att träna i. Det studsar och slår t o m på travbanan om det är många hovavtryck som hjulen körs i. Ska du köra med sulkyn på grusvägar - skaffa njurbälte!

Hej Allisammans!
Jag behöver inte era råd mer men ni kan ju fortsätta diskutera detta utan mig. Det finns säkert andra som undrar. :bump: Själv börjar jag på Åby travgymnasium snart. :D Kram Annica

Hej Allisammans!
Jag behöver inte era råd mer men ni kan ju fortsätta diskutera detta utan mig. Det finns säkert andra som undrar. :bump: Själv börjar jag på Åby travgymnasium snart. :D Kram Annica

Så bra för dej då! Här slänger du in en fråga och får en hel del svar, vissa väldigt pedagogiska, som helt arrogant bara nonchalerar. Hoppas att du kommer ner på jorden och att du LÄR dej något på skolan. Som travtränare betackar jag mej för att ha den här typen av personal i mitt stall.

Hej Allisammans!

Vad roligt! Då kanske du kommer få veta av fler att en SULKY inte är lämplig att köra med ute i skogen. :crazy:
Sulky med loksele - rysser vid bara tanken på hur illa det kan gå om du ska bege dig ut i skogen med den utrustningen.....:eek:

Vad är kraven för att komma in på ett travgymnaisum? *hmm*
Borde man inte veta vad en sulky är då?
Ursäkta, men kunde inte låta bli.....

Hej! Jag har inte nonchalerat era svar!!:mad: Jag har läst och pratat med massa travfolk.:D Jag vet vad en sulky är. vad får er att tro jag inte vet det?! Nu blir jag ordentligt upprörd!:mad: Här frågar man nått och sen tackar man för sig och va då får man för det! Jag har alldrig sagt att jag ska köra i skogen!!! Jag har alltid trott att travkuskar m.m var snälla men nu har jag nog ändrat min inställning! :confused: Men dem jag har träffat har iallafall varit underbara! Nu funderar jag på att inte gå gymnasiet... Vilket jävla självförtroende jag fick nu då! känns som jag bara vill gå och hoppa ner från ett berg..

Sorry om jag tagit i lite eller så men jag blev ju så jävla upprörd! :(

Det var nog ingens mening att göra dig upprörd, vi travfolk ÄR oftast snälla... men frågar någon om man kan köra sulky med en loksele...Ja, då tror då i alla fall jag att man inte vet vad en sulky är för något. Vet också att många som inte är så insatta i travsporten tror att en sulky är detsamma som en rochard.
Och det var nog så de flesta här tolkade din fråga.

Tack allesamans!

Jag har en rockard också men den e typ skit. Helt skev och allt. Fick en sulky men hade inte en remsele så jag frågade hur det skulle funka med loksele. Nu vet jag ju hur det e men jag tänkte det var bäst att fråga.

Hej! Jag har inte nonchalerat era svar!!:mad: Jag har läst och pratat med massa travfolk.:D Jag vet vad en sulky är. vad får er att tro jag inte vet det?! Nu blir jag ordentligt upprörd!:mad: Här frågar man nått och sen tackar man för sig och va då får man för det! Jag har alldrig sagt att jag ska köra i skogen!!! Jag har alltid trott att travkuskar m.m var snälla men nu har jag nog ändrat min inställning! :confused: Men dem jag har träffat har iallafall varit underbara! Nu funderar jag på att inte gå gymnasiet... Vilket jävla självförtroende jag fick nu då! känns som jag bara vill gå och hoppa ner från ett berg..

Sorry om jag tagit i lite eller så men jag blev ju så jävla upprörd! :(

-oj,oj..du har mycket att lära..om ditt självförtroende svek redan nu,pga denna "loksele sulky diskussion"hur ska du då klara av den tuffa pressen som är i travet i dag?-så många bra och sjyssta,vettiga svar du fått,tror att vi som är inom travbranchen,ändå kanske skrattar lite åt sånna hära frågor,men visst,man har rätt att lära,men ibland kanske det finns dom som kanske skulle låta bli att läras..

Liknande trådar

Hemmet Våra gamla fönsterlås börjar ge upp och brista. De är av modell 280, är vad jag har lyckats klura ut (det är i alla fall samma modell)...
Svar
9
· Visningar
392
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 772
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 662
Senast: Grazing
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 418
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24