N

Nalle_Björnen

När jag köpte min häst förra året visste jag att han var lite nafsig av sig men det har blivit betydligt bättre! dessvärre nafsar han fortfarande ute i hagen på sin kompis. Han fick en ny kompis i hagen förra veckan då han bet hål på den andra!:crazy: :o båda två står å nafsar på varann men det är bara min som verkar få in träffar. VAD SKA JAG GÖRA! han rids mkt,går ute mellan 8-16 varje dag. Jag har börjat försöka lägga ut halm och gömma morötter uppe i träden och liknande. vad kan man mer göra? lägga in mera grenar,granar? jag sa till hagkompisens ägare att köpa nån sprej man kan spreja på täckena. läste i nån gammal tråd att hårsprej var bra. kanske ska testa det...?
jag känner mig som ett monster då min häst får dåligt rykte men vad tusan kan man göra i en sådan situation. är det någon som har en häst som också äter täcken/äter hästar?:crazy: jag har knappast råd eller lust att köpa nya täcken till henne. som tur är peppar peppar har inget täcke gått sönder hittills!
MVH Nalle_björnen
 
Sv: hjälp!

Äter han bara på täckena eller äter han på hästkompisen också? Är det bara på täckena så kan ni ju dela på dom tills dom inte behöver ha täcke på sig längre, slutar han inte ändå kanske dom inte passar att gå ihop?

Det är väldigt konstigt att inte den andra hästen säger ifrån om det är så att din häst verkligen biter på den...dom borde kunna fajtas och bestämma som som står högst i rang.
 
Sv: hjälp!

både och. dock inga stora bett utan smågnagisar. om ni fattar...
 
Sv: hjälp!

Det ända du kan göra för att skydda täckena är ju att dela på dom, jag skulle få mina täcken uppätna direkt om jag hade det på mina hästar! Sen om dom går utan täcke så gör det väl ingen om dom går och naftsar på varandra? Om det inte är några allvarligare bett vill säga...
 
Sv: hjälp!

Som du beskriver det så gnabbas de som lek, dvs de har roligt helt enkelt? Och då är juf rågan om man ska dela på dem för att skydda täckena, eller låta de gå ihop och ha roligt?

Om jag fattar rätt så smånafsar både på varandra, ingen av hästarna tycks ha något emot det eller bli irriterad på den andre av det?

Du kans tryka No Bite, cribhalt etc på täckena MEN, jag personligen tycker INTE om det sålänge de inte bara biter på typ svanslappen eller så. För smetar du in den andra hästens täcke, kan den inte klia sig utan att få 'antignagmedel' i munnen..

Hur pass trasiga blir täckena? Slits de sönder eller blir det småhål/revor? Ett alt kan ju vara att lägga ett ofodrat skaltäcke som andas över det 'riktiga' täcket, och så får du ersätta skaltäcket om det behövs? SLiter de sönder täckena däremot är det värre.
 
Sv: hjälp!

Jag menar att det enda du kan göra för att "rädda" täckena är att dela på hästarna så dom inte kommer åt varandra. Skulle jag ha täcke på någon av mina hästar så skulle dom andra hästarna i hagen gnaga sönder dom med en gång :) Sen när dom går utan täcke så kan dom väl gå ihop igen, om det bara är så att dom nafsar på varandra och inte hugger så dom skadas på något sätt.
 
Sv: hjälp!

hej!
vill bara säga att det funkar mkt bättre nu :) de har lugnat ner sig betydligt och är bara lite "nervösa" vid insläppen!
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 112
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 832
Senast: Twihard
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 046
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 873
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp