***** HjÄlp *****

A

alc

Snälla hjälp mej jag håller på att bli galen på min hund.
Hon vägrar äta sin mat!
Har provat en metod som en hunlärare på min skola sagt borde funka ( om hunden vägrar äta tar man bort maten och låter den vara utan mat i ett dygn så att den blir hungrig och sen ger man den lite mat i taget och ökar dosen eftersom )
Har provat den metoden minst 10 ggr ibland funkar det kanske 1 dag sen börjar hon igen och ibland funkar det inte alls.
Har bytt foder på henne flera gånger men INGET funkar! :confused:

SNÄLLA HJÄLP MEJ!!
NÅN SOM HAR NÅTT TIPS????:cry:
 
Sv: ***** HjÄlp *****

mina kineser är precis lika dana!!!!! men do är bara kräsna - och tror att dom ska få nytt foder varje vecka. men så långt sträcker jag mig inte. jag har köpt ett foder och det får de banne mig äta.

jag har ställt fram mat morgon och kväll - dom går dit och tittar, fnyser och går - då tar jag bort den. sen gör jag så hela tiden. men alltså bara en gång på morgonen och en gång på kvällen. i början tog det 5 dar innan dom fatta att dom måste äta när det bjuds och på det de bjuds. men jag kan lova att dom blev magra. men jag orkade inte tjaffsa med dem.

nu äter dom när det ställs fram - minsta lilla antydning på attd et inte passar - ja då ryker det. sen häller jag majsolja i maten åxå - det gillar dom. sen såger det lite extra energi och fett på det lilla dom äter..

lycka till. (du MÅSTE vara benhård om det ska funka - inte tycka synd om dom för att domi början inte äter på 4, 5 dar.. det är jobbigt, men värt det i längden)
 
Sv: ***** HjÄlp *****

Jag vet precis hur frustretande det är!! :devil:
Min hund har matvägrat i hela sitt liv, men efter att hon fyllde typ sju så har hon börjat äta varje dag. Hon har alltid varit mager (vad F_N gör man då jycken inte äter) men pigg och glad. Nu på galma dar (fyllde 12 i november) äter hon flera gånger/dag - ibland t.o.m som en labrador ;) och är ibland t.o.m lite i rundaste laget.

Har alltid tänkt att det skulle vara lättare med ett matvrak som man kan ransonera maten för, men då kan man förstås inte heller ha torrfodersäcken öppen i köket ;)

Ta det med ro (men jag VET att det är svårt!!) - din hund överlever nog. Häll olja i maten så att den, då hunden äter, är "fet och fin" ;)

Grisöron tipsades jag också om att ge min hund. De lär innehålla mycket fett.

...och ha en dräpande kommentar i lager för människor som säger "nämen stackars hund! Ger matte dig ingen mat??" :devil:
 
Sv: ***** HjÄlp *****

TAck så jätte mkt!
Jag ska prova detta på en gång!
Hoppas att hon ger sig efter ett tag :)

Majsolja är väll bra för pälsen oxå? :)
Har hört det av en hundlärare jag hade på skolan då jag läste hundkursen :)
 
Sv: ***** HjÄlp *****

Under alla år jag haft hund har jag tyckt att man ger dom, sen får de några minuter på sig att börja äta, annars åker maten bort.
Men sen har jag läst här flera som alltid har maten framme och jag har mer och mer börjat fundera på det. Speciellt när jag ser att 2 av min hundar verkar gilla att gå och plocka då och då.
Till slut frågade jag Gnist hur hon hade det, eftersom hon skrivit mycket om maten står framme hemma hos henne. Och jag blev övertygad och har nu testat det.
Min ena hund som alltid varit ett matvrak har t o m lärt sig att maten finns där och man måste inte äta upp direkt. Hon går nu precis som de andra plockar lite då och då.
Jag märker också att 2 av mina hundar gärna går och tar lite på natten. Kanske det är så att din också skulle äta på natten om den kunde.
Visst, det är många som är emot detta att ge fritt med foder, och jag har ju sjäv varit det. Men jag måste säga att jag är helnöjd och tycker det fungerar super. Dom äter när de blir hungriga, och sköter det där själv.
 
Sv: ***** HjÄlp *****

Annars kan man ju prova att ha lite laxolja på maten. Det luktar väl bättre tror jag så att maten blir mer intressant.
 
Sv: ***** HjÄlp *****

Min äter betydligt bättre när han har tillgång till mat under hela dygnet.
Jag slår upp dagsransonen på morgonen och den tar slut till nästa morgon. Ibland på kvällen ibland inte.
 
Sv: ***** HjÄlp *****

Ok tack för tipsen.
Vet inte riktigt hur jag ska göra.
Ska iaf först prova med att ställa fram och sedan ta bort den och hålla på så ett tag och kolla om hon börjar äta då till slut.

Är så himla glad att ni finns så att man kan få tips av er :]
 
Sv: ***** HjÄlp *****

Min gamla tik matvägrade som valp - vi satt och rullade fodret över golvet och efter att ha jagat några kulor så var det som hon liksom kände att hon var hungrig och åt upp sin portion i skålen. Hon vart aldrig något matvrak men ibland behövde man liksom påminna henne om maten.
 
Sv: ***** HjÄlp *****

Ok :P
Jadu grejjen är bara den att man har inte alltid tid med sånt :P
men men som sagt så hoppas jag att min nästa plan kommer funka :D
 
Sv: ***** HjÄlp *****

När min hund inte äter upp maten (löptikar tex) så låter jag maten stå framme. Oftast har han petat in sig maten när dagen är slut.
 
Sv: ***** HjÄlp *****

Jag ger min en chans på morgonen och en på kvällen.
Äter hon inte tar jag bort skålen efter ett par minuter.
I början var jag lite "nojig" eftersom hon fortfarande är valp
och jag vill att hon ska få i sig det hon behöver men
nu resonerar jag så att "en hund äter när den är hungrig
så länge den inte är sjuk på nåt sätt, en hund svälter inte
ihjäl sig frivilligt"
. Nu matvägrar hon ganska ofta men jag
tror(hoppas) det beror på att hon byter tänder...
 
Sv: ***** HjÄlp *****

Jag ger min en chans på morgonen och en på kvällen.
Äter hon inte tar jag bort skålen efter ett par minuter.
I början var jag lite "nojig" eftersom hon fortfarande är valp
och jag vill att hon ska få i sig det hon behöver men
nu resonerar jag så att "en hund äter när den är hungrig
så länge den inte är sjuk på nåt sätt, en hund svälter inte
ihjäl sig frivilligt"
. Nu matvägrar hon ganska ofta men jag
tror(hoppas) det beror på att hon byter tänder...

är det en kines vi pratar om möjligtvis?? skulle inte förvåna mig - kräsna hundj*vlar!! :D
 
Sv: ***** HjÄlp *****

Haha ok märks att jag inte är ensam om att ha en hund som inte vill äta :P
Skönt att veta :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
612
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 318
Senast: Hellhound
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 658
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Min engelska staffe/amerikanska bulldog blev i höstas akut sjuk. Spydde flera gånger om dagen och slutade äta. Man hörde hur magen pep...
Svar
9
· Visningar
1 536
Senast: zelma123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp