Thunder

Trådstartare
Jag har en 3 årig f.d galoppör. Köpte honom i Maj och allt har fungerat jätte bra! Tills jag nu tyckte att jag skulle vänja honom vid att jag sitter upp från marken, vilket inte går för han blir helt panikslagen och reser sig..

Jag har tagit det mycket lugnt, och gjort alla moment mycket sakta.. Klappat på länden , klappat på sadeln o.s.v men det funkar inte!

Jag har erfarenheter av fullblod som ridhästar och fullblod i träning så jag har verkligen använt alla mina kunskaper för att få det att funka.. Men eftersom det inte fungerar så har jag tänkt gå tillbaka till ruta 1. Och jag har redan mina teorier om hur det ska funka och har fått mycket bra hjälp från mina stall kamrater.

Men jag vill ändån skriva och här och höra om någon vet, det kanske finns någon som har varit med om samma sak !

Sv: Hjälp !

Hur har du kommit upp på honom innan? Uppkastad? Börjar du från marken nu eller från pall? Om du har försökt från marken så försök med en pall, och sedan öka tyngden i stigbygeln successivt!

Hur har du kommit upp på honom innan? Uppkastad? Börjar du från marken nu eller från pall? Om du har försökt från marken så försök med en pall, och sedan öka tyngden i stigbygeln successivt!

Jag har blivit uppkastad och suttit upp från slipersen på banan. Han är inte så stor så när jag står på slipersen så kommer jag väldigt högt upp.. Och det har fungerat bra, det var därför jag tänkte börja från marken.. Men han skyggar direkt jag anmärker på att sätta foten i stigbygeln ..

Jag har blivit uppkastad och suttit upp från slipersen på banan. Han är inte så stor så när jag står på slipersen så kommer jag väldigt högt upp.. Och det har fungerat bra, det var därför jag tänkte börja från marken.. Men han skyggar direkt jag anmärker på att sätta foten i stigbygeln ..

För det första ska du ju ha nån som står bredvid och hålller och lugnar hästen i början.

För det andra börja med att stå på pall eller liknande och sätt foten i stigbygeln och sitt upp. Sen gör du det från lägre och lägre höjd så att säga och slutligen från marken.

Du vänjer alltså först hästen vid att du sitter upp genom att sätta foten i stugbygeln, innan du gör det ända från marken.

Det är ju en obehagligare känsla för hästen att nån klänger från sidan och både sadeln o hästen utsättts för mer påfrestningar när man sitter upp från marken.

Förr gjorde jag alltid det men numera sitter jag upp från pall eller liknande. Fast visst är det bra om det går att sitta upp från marken om det behövs.

Men när du inte sitter upp från marken, reagerar han då på tyngden i stigbygeln? Om det inte är det han reagerar på så skulle jag be någon hålla i honom och ställa sig så att han inte ser när du lyfter foten de försya gångerna. Kanske tom behöva hålla lite vid ögat. För du märker du om det är din rörelse som skrämmer honom eller om det är något annat. Annars leta upp en lägre pall och börja från den och sänk den successivt!

För det första ska du ju ha nån som står bredvid och hålller och lugnar hästen i början.

För det andra börja med att stå på pall eller liknande och sätt foten i stigbygeln och sitt upp. Sen gör du det från lägre och lägre höjd så att säga och slutligen från marken.

Du vänjer alltså först hästen vid att du sitter upp genom att sätta foten i stugbygeln, innan du gör det ända från marken.

Det är ju en obehagligare känsla för hästen att nån klänger från sidan och både sadeln o hästen utsättts för mer påfrestningar när man sitter upp från marken.

Förr gjorde jag alltid det men numera sitter jag upp från pall eller liknande. Fast visst är det bra om det går att sitta upp från marken om det behövs.

Ja, jag vet det !! Jag tyckte jag beskrev situationen rätt bra, men tydligen inte .. Jag har absolut inte bara hoppat upp från marken utan har hoppat upp från slipers och liknande, och jag har haft folk som håller i honom men han reser sig ändån!
Jag är fullt medveten om att det inte är bra för hästen att man alltid sitter upp från marken, men ibland kommer man i situationer där det är bra att kunna sitta upp på olika vis !

Men när du inte sitter upp från marken, reagerar han då på tyngden i stigbygeln? Om det inte är det han reagerar på så skulle jag be någon hålla i honom och ställa sig så att han inte ser när du lyfter foten de försya gångerna. Kanske tom behöva hålla lite vid ögat. För du märker du om det är din rörelse som skrämmer honom eller om det är något annat. Annars leta upp en lägre pall och börja från den och sänk den successivt!

Han dansar runt lite när jag står på pall eller liknande, så det tar ett tag innan han står stilla.

Jag har haft folk som håller i honom men han blir som ett vilddjur i vilket fall som helst..

Sen när jag väl kommit upp så drar han iväg.. Men stannar dock direkt när jag ber honom ..

Låter ju nästan som om han har ont när du sitter upp? :confused: *menar inget illa* För vi har haft hästar som har varit livrädda för människor uppe på en pall, men alla har vant sig snabbt efter lite träning! Du kan inte stå på en pall och bli typ halvt uppkastad från den då? Då blir d ju som vanligt men ändå inte... Annars är det bara träning träning och åter träning med pallen. Stå lugnt och vänta och sitt inte upp förran han är lugn och står helt stilla. De första gångerna kanske bara stå på pallen och kräv att han ska stå lugnt och stilla bredvid, och bli sedan uppkastad från marken. Och se till att han inte får rusa iväg!

Men förstår inte riktigt, blir han som ett "vilddjur" när du lyfter foten för att sätta den i bygeln eller? Hur beter han sig när du blir uppkastad då?

Ja, jag vet det !! Jag tyckte jag beskrev situationen rätt bra, men tydligen inte .. Jag har absolut inte bara hoppat upp från marken utan har hoppat upp från slipers och liknande, och jag har haft folk som håller i honom men han reser sig ändån!
Jag är fullt medveten om att det inte är bra för hästen att man alltid sitter upp från marken, men ibland kommer man i situationer där det är bra att kunna sitta upp på olika vis !

Men har du satt foten i stigbygeln när du stått på något? Reser han sej alltid när du sitter upp även om du inte sätter foten i stigbygeln?

Det kan ju vara nåt slags sadeltvång, som du skriver nu:crazy: passar sadeln eller kan den vara obehaglig?

Har han problem med ryggen? Det kan ju kännas som mest när nån sitter upp.

Jag känner till en häst som de fick droga när han sattes igång pga liknande problem men han vande sej när han väl var igång. Det berodde troligen på tidigare ryggproblem som gjorde att i hans huvud innebar känslan av tyngd på ryggen obehag.

Kan också vara att det blir liknande känslan att sitta fast som hästen reagerar på om du förstår hur jag menar.

Du måste nog först lista ut orsaken om du ska hitta en hållbar lösning.

Jo jag har också tänkt den tanken att han har ont.. Men när håller på med honom i stall gången med diverse saker så är han helt lugn.. Samma när jag väl kommit upp, inga problem alls (förutom att han galopperar iväg) Men jag kanske ska ta ut vetrinären för att utesluta att han har ont ..

När jag blir uppkastad så är han som fullblod överlag i träning .. Dansar lite och vill iväg..

Men annars så får jag börja om helt.. Det här med att han ska bli "kompis" med sin sadel och så får jag göra precis som om det var första gången han skulle ha någon på ryggen.. det får ta den tid det tar om det är det som krävs..

Men har du satt foten i stigbygeln när du stått på något? Reser han sej alltid när du sitter upp även om du inte sätter foten i stigbygeln?

Det kan ju vara nåt slags sadeltvång, som du skriver nu:crazy: passar sadeln eller kan den vara obehaglig?

Har han problem med ryggen? Det kan ju kännas som mest när nån sitter upp.

Jag känner till en häst som de fick droga när han sattes igång pga liknande problem men han vande sej när han väl var igång. Det berodde troligen på tidigare ryggproblem som gjorde att i hans huvud innebar känslan av tyngd på ryggen obehag.

Kan också vara att det blir liknande känslan att sitta fast som hästen reagerar på om du förstår hur jag menar.

Du måste nog först lista ut orsaken om du ska hitta en hållbar lösning.

Jaa jag har satt foten i stigbygeln när jag står på något .. Sadeln passar .. Och inga problem har dykt upp försen när jag började sitta upp från marken.. Jag ska ta ut vetrinären så hon får känna igenom honom .. Så jag kan utesluta smärta.. Hon har en massa fix till bland annat ryggen och muskel spänningar..

hej

vad jobbigt det låter :(

Om du sköter din häst på stallgång el. liknande ( eller har möjlighet att göra det) skulle det kanske hjälpa att ha en pall stående brevid, som du då och då står på ( medan du borstar osv.) så att hästen ser det som ngt som inte "bara" händer vid ridning...
Jag tror absolut inte att han tycker det är obehagligt att du rider honom, men sådana saker kan vara bra att göra så att det blir lite mer " vanligt "- när som helst liksom.

vad gör han om du lägger lite tyngd ( typ hänger lite ) bara i stallet ( utan utrustning osv)?

hej

vad jobbigt det låter :(

Om du sköter din häst på stallgång el. liknande ( eller har möjlighet att göra det) skulle det kanske hjälpa att ha en pall stående brevid, som du då och då står på ( medan du borstar osv.) så att hästen ser det som ngt som inte "bara" händer vid ridning...
Jag tror absolut inte att han tycker det är obehagligt att du rider honom, men sådana saker kan vara bra att göra så att det blir lite mer " vanligt "- när som helst liksom.

vad gör han om du lägger lite tyngd ( typ hänger lite ) bara i stallet ( utan utrustning osv)?

Det va juh en jätte bra idé ! Det ska jag göra direkt imorgon (sätta pallen bredvid)

Jag har inte hängt på honom så utan utrustning .. Ska nog ta o göra de !

Sitt upp i stallet (i stigbygeln) från en halmbal! Halmbalar är "längre" än de flesta pallar och du behöver inte få hästen att stå lika still då, gör så under en längre tid. Var försiktig med att köra in tåspetsen i armbågen eller liknande och ha gärna någon som matar med morot eller liknande under tiden. Fungerar det under en tid kan du prova att sitta upp från marken men se då till att länga stigbygeln ordentligt så att det inte blir så långt "hävmoment". Är han rädd för pallen och dylikt använd den när du pysslar och ryktar!

Tänk på att fullblod har en förmåga att resa sig när man håller i dem för hårt, typ tvingar dem att stå still medans du sitter upp, det kräver lite träning att få dem att stå still. Blir man uppslängd ute så brukar de flesta "jazza runt lite"

Bara litet tillägg där, delvis OT. Jag brukar lära dem orden "stå still".

Man använder det i alla sammanhang när det passar, inte alls bara i samband med ridning

Man säger det sen när man har medhjälpare (som sysselsättter hästen så den står still:idea: ) i början vid riding och berömmer gärna m morot när det fungerar. Så vet hästen att den ska stå still tills man är uppe. Oav sett hur man sitter upp.

Det kan man sen också använda till att hästen står i stallgången och man kan hämta saker och den står kvar på kommando, om man behöver greja med stigbyglar, sadelgjord, ta av o på jackor, ridtäcken, och i många sammanhang där det är bra att kunna lita på att hästen står kvar där man ber den en stund. Samt inte minst om man måste rätta till ett täcke i hagen eller så.

*KL*

Som jag ser det är det en desenibiliteringsgrej, dvs man får ta bort 'det nya' ur situationen. Och så ofta man kommer åt göra samma rörelser som om man skulle sitta upp från mark, men utan att göra det. Dvs när du står på stallgången och ryktar, när du sadlat, innan du sitter upp från pall, efter du suttit av från pall. Ta det i små doser, meningen är att göra så lite att hästen inte blir för bekymrad och flyttar sig t ex, berömma massor och sakta öka på.

Att lära honom stå pinstill när du sitter upp från pall/slipersen/etc är en bra början.

/Alexandra - med en treåring som får spunk om jag försöker sitta upp från mark. Av ingen annan anledning än att hon inte är van med det och jag aldrig lärt henne det. Står som en staty vid pall dock. Icke galoppör ska kanske tilläggas, så handlar enbart om att jag gjorde bort mig lite vid inridningen och alltid satt upp från pall så hon 'vet' inget annat. Exgaloppören i samma ålder (3 år) går att sitta upp både från pall och mark, men så har de tränat både och med henne..

Jag har börjat med lite "miljö träning" .. Jag satte ut stolar och diverse saker som är läskigt och gick förbi dom .. Stannade vid dom o.s.v ! Sen bad jag min kompis ställa sig på stolen , och så stannade jag honom precis bredvid stolen så min kompis klappade honom på ryggen. Det gick super bra, och så fick han en morots bit varje gång han gjorde rätt ! Jag ska göra så 1 gång till , sen blir nästa steg att ta på sadeln och göra samma moment .. Jag köpte mig en bok som heter "tänk som din häst" och har fått många bra tips därifrån!

Så jag hoppas att jag snart löst problemet :smirk:

Det va juh en jätte bra idé ! Det ska jag göra direkt imorgon (sätta pallen bredvid)

Jag har inte hängt på honom så utan utrustning .. Ska nog ta o göra de !

Hej hej...

Hur går det med din häst nudå?

Blodisarna brukar ju bara väldigt kloka och snabba att lära sig, så jag tänkte att du kanske gjort några framsteg?

:banana:
Hej hej...

Hur går det med din häst nudå?

Blodisarna brukar ju bara väldigt kloka och snabba att lära sig, så jag tänkte att du kanske gjort några framsteg?

Jaa , Storm har gjort enorma framsteg. Han är en mycket klok individ som vill göra rätt för sig.. Så jag visste att det inte skulle bli några problem :smirk: Men frågan var juh bara hur jag skulle göra.. Men jag tror nog att det har löst sig.. Jag har dock inte prövat att sitta upp från stolen än. Men tänkte göra det imorgon .. Än så länge har vi bara blivit "kompis" med stolen.. Och jag har stått på stolen och klappat han på ryggen o.s.v Och han står blick stilla..

Liknande trådar

R
Hästvård Hej, jag skulle värkligen behöva lite hjälp! Min häst har troligen problem med SI-leder och kan ha haft i ett bra tag (några år). Jag...
2
Svar
28
· Visningar
9 888
Senast: Speedway
·
G
Ridning En lång historia kort, har en ridtravartjej som jag just nu har kört fast lite med. hon är av typen att vet jag inte vad jag ska göra så...
Svar
5
· Visningar
1 339
Senast: Gifted
·
M
Träning Jag har ett 12-årigt sto med ganska mycket humör och nerv i (hälften fullblod). Hon är en tuff individ som ibland kan göra lite...
Svar
14
· Visningar
1 219
Senast: asmodeus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka