V

Villeroy

Jag behöver hjälp med att tänka kring ett svårt beslut som jag måste fatta...
Som jag skrivit tidigare (i tråden bultpistol eller spruta) är min häst utdömd.:(

Vi har provat PG-beslag i 4 veckor för att se om han kan gå som promenadhäst. Jag hade en tjej på gång som ville ta över honom men hon är inte längre aktuell. Alldeles för rädd och bekväm av sig...

Så nu står jag här med min häst som jag inte orkar/har råd att ha kvar. Känner inte att jag vill lägga all tid plus 3000+ i månaden för en häst som inte kan ridas mer än marginellt...
Vi har en vet.tid på fredag. Då ska det bestämmas om han kan gå som promenadhäst eller ej.

Jag har funderat över detta.
Min undran är om det är någon idé att åka till vet. om jag ändå inte har någon som kan ta hand om honom?

Jag har annonserat men inte fått något svar. Svarade på en annons men de ville inte ha en häst med hans sjukdomsbild.

Jag undrar om det kanske är lika bra att strunta i vet. och avliva honom istället?
Så slipper han resan dit vilket antagligen ändå kommer sluta på samma sätt...

Vad tänker ni?
Är det vansinnigt att tänka så?

Snälla ge er syn på saken!!

Sv: HjÄlp!

jag skulle nog stuntat o åka till vet... som du skriver själv, hästen slipper resan o du är ju ganska säker på att det kommer att sluta på ett sätt ändå...
jag skulle nog göra som så att jag skulle göra nåt med hästen den dagen istället, dvs bara sitta o titta på den i hagen, rykta i flera timmar gå ut på promenad o mycket mera.
det var precis så jag gjorde när jag avlivade min älsklingsvovve på min 20-årsdag.... 23 Maj 2005..... det var ju tufft men inget jag ångrar:crazy:

Det låter fint att göra något annat den dagen...
Men jag kan inte låta bli att känna att jag kanske sviker honom om jag inte åker till vet. Att han kanske KAN gå som promenadhäst (vilket jag inte tror i och för sig...).

Jag undrar rent etiskt vad min skyldighet är som hästägare?
Är det att till varje pris försöka lösa det för hästen? Annonsera igen och leta efter någon som kan ta hand om honom?
Problemet är att det känns så osäkert...
Tänk om han blir halt där och så ser de inte det och så får han gå och ha ont...

Det är så jäklans svårt det här!!!

Jag tycker absolut inte du tar ett felaktigt beslut om du bestämmer dig för att avliva istället för att försöka hitta någon annan som kan ta över. Det är din häst och ditt beslut. Ibland kan det vara bättre att ta det beslutet själv än att "dumpa över" det på någon annan. Det kan vara svårt att få någon annan att ta över en sjuk häst. Vilket liv ger du hästen om du låter någon annan ta över, finns risk att den dels far illa pga sin sjukdomsbild, dels risk att den far illa pga att den kanske inte blir kvar så länge på samma ställe? Oavsett vad man tycker om saken som sådan, så vet du helt säkert vad som händer med hästen om du väljer att avliva den.

Din skyldighet som hästägare anser jag vara att ordna det på ett i ditt tycke bra sätt för hästen, oavsett om det är som död eller levande. Vad det beslutet är, det är det bara du som ska kunna leva med, andra har bara synpunkter att komma med.

Tack för ditt svar!
Ja jag vet att det är mitt beslut och det är väl det som gör det så svårt antar jag...

Jag ska ringa vet. imorgon och prata med henne om saken.

Tack för ditt svar!
Ja jag vet att det är mitt beslut och det är väl det som gör det så svårt antar jag...

Jag ska ringa vet. imorgon och prata med henne om saken.

Vad har hästen för kvalitéer annars? Jag har nämligen nyss köpt en skadad häst mkt billigt som ska gå som sällskap/lite promenadridning, och jag tycker att jag har fått väldigt mycket häst för lite pengar. Han är vacker, mysig och snäll på alla sätt, i övrigt frisk, och vi har skittrevligt ihop. Vi går promenader o mina barn sitter upp, vi tömkör i skogen, jag funderar om han kan lära sig att dra en liten lätt rockard som barnen kan sitta på osv. Han är en mysig familjemedlem helt enkelt och verkar trivas väldigt bra. :love: :love: Han är inte dyr heller för att vi har ett "kallhyrastall" där jag gör allt själv och han äter jättelite kraft för att han inte jobbar.

Det kan mycket väl finnas fler som jag som kan tänka sig en liknande häst men då ska den som sagt ha andra kvalitéer, typ vara snäll, kunna funka i hagen med andra hästar, osv. En skadad häst som är problematisk och som inte har några som helst utvecklingsmöjligheter på andra sätt vill nog ingen ha.

Ska du annonsera igen så skriv positivt, dessa hjärtskärande annonserna där det står "säljes nu annars blir det slakt" är det nog ingen som svarar på, man undrar bara vad det är för tragisk häst. :cry:

Hejsan! Jag satt i din sits för drygt två år sedan. hade en varmbloding som vara halt till och från i flera år, massa resor till veterinären, sprutor, rehabliteringar osv. Efter många, många försök att få honom bra, vi provade ALLT, bestämde jag mig för att dömma ut honom med veterinärens samråd. Men jag undrade som du, kan han gå kvar ändå? I mitt fall, nej. Efter att ha gått som ridhäst och helt plötsligt bara stå och titta när alla andra får gå ut och ha kul. Vi tog oss skrittpromenader, till hans stora glädje skulle vi rida. Men när han upptäckte att det bara blev i skritt, såg han inte fram mot ridturerna längre. Han blev helt apatisk, stod kvar i hagen där jag lämnade honom. Så för mig gick det inte att ha honom som promenadhäst. Se sin häst bli till ett tomt skal, ifrån att ha sprudlat av energi, var vidrigt.
Om du inte har hästen utdömd redan, så vet du redan innerst inne vad som gäller för din häst. Du vill bara inte säga det högt. Så veterinären, kanske kan få vara...

Hejsan! Jag satt i din sits för drygt två år sedan. hade en varmbloding som vara halt till och från i flera år, massa resor till veterinären, sprutor, rehabliteringar osv. Efter många, många försök att få honom bra, vi provade ALLT, bestämde jag mig för att dömma ut honom med veterinärens samråd. Men jag undrade som du, kan han gå kvar ändå? I mitt fall, nej. Efter att ha gått som ridhäst och helt plötsligt bara stå och titta när alla andra får gå ut och ha kul. Vi tog oss skrittpromenader, till hans stora glädje skulle vi rida. Men när han upptäckte att det bara blev i skritt, såg han inte fram mot ridturerna längre. Han blev helt apatisk, stod kvar i hagen där jag lämnade honom. Så för mig gick det inte att ha honom som promenadhäst. Se sin häst bli till ett tomt skal, ifrån att ha sprudlat av energi, var vidrigt.
Om du inte har hästen utdömd redan, så vet du redan innerst inne vad som gäller för din häst. Du vill bara inte säga det högt. Så veterinären, kanske kan få vara...

Men stackars dej, stackars häst. Du gjorde nog rätt.

Med tanke på din hästs sjukdomsbild så tycker jag att det är ett stort ansvar att lämna i väg honom på foder/promenadhäst.

Du måste helt enklet noga väga för och nackdelar med detta mkt svåra beslut.

Det handlar om din sinnersfrid ang ett älskat djur.

Kommer du att kunna släppa honom om du lämnar iväg honom till en annan?
Kommer du gå med dåligt samvete om du låter honom somna in?

Jag vet hur jag skulle göra om det gällde min valack.
Det hjälper nog inte dig, jag tycker att det det är viktigt att du själv tar ett eget beslut.

Lider med dig. Sitter själv i liknande sits. Min valack som jag har haft i många är är utdömd. Han har varit halt många gånger under de åren jag haft honom. Han har pålagringar och spatt. Nu i slutet av augusti blev han jättehalt. och efter flera behandlingar utan resultat är han utdömd av vet. Fast de hittar inga egentliga fel. Spatten ser "fin" ut så den borde inte vara problemet. Han har senaste åren ridits mycket lätt men har ändå inte hållt. Så nu står jag med beslutet behålla eller inte? Vet att han inte trivs med att bara finnas men tänker att han kanske blir frisk? Tuffa beslut att ta när man tycker så mycket om hästen. Har två till men han är MIN häst. Favoriten. Men frågan är hur länge man ska vänta? och för vems skull? Problemet är bara att det känns så tungt att genomföra.

Tack för era svar!

Jag vet nog någonstans vart hän det barkar...
Jag tror inte att jag skulle kunna slappna av om jag hade honom bortlämnad eftersom han har haft så himla mycket problem genom åren...
Sälja honom skulle jag aldrig någonsin göra!

Jag vet inte om han är någon barnhäst egentligen ridmässigt. Kan bralla loss en del när han rids lite.
Han är alltid väldigt snäll att hantera och så men jag undrar hur det skulle bli om han inte reds alls.

Tycker redan att han ser apatisk ut ibland...:(

Ja det är ju just det...För vems skull väntar man egentligen?

Min häst har även han ridits mycket lätt de senaste åren. Ingen egentligt krävande träning.
Ändå var han halt på tre ben när vi var inne i början av november...

Vet. tyckte ändå att vi skulle prova PG-beslag (han behandlades inte) och se om han blivit bättre efter en månad. Jag tycker att han känns ofräsch. Vill inte gå nerför branta backar utan travar eller stannar. Han har ju strålbenshälta fram så jag tänker att det är från smärtan i frambenen han reagerar så.

Hoppas att det löser sig för dig!

Kram Ville

Tack. Har fått hem alla papper som ska skrivas på och skickas in. Ska ta tag i saken och skicka in dem nu. Känns som att jag bara måste igenom det. Vet ju att man kommer över det. Det är mest jobbigt nu. Efteråt kommer jag nog känna lättnad eftersom jag vet att det är rätt. Lycka till själv.

Förresten...vet du om papprena måste skickas in innan man avlivar hästen?

Ja, mina ska skickas till vet som skriver sin version. sedan skickas de till försäkringsbolaget och det är dem som tar det slutgiltiga beslutet. Det tar ca två veckor innan man får besked om de godkänner avlivning eller inte.

Vad säger ditt försäkringsbolag. de brukar inte vara alltför snabba på att döma ut hästar. Alla papper måste du skicka in innan och ha försäkringsbolagets godkännande innan du avlivar, om du vill ha ut några pengar från försäkringen vill säga. annars vet jag inte.

Jag tänker lite tvärtom. Mina hästar är friska och problemlösa. Jag har faktiskt funderat på vad jag ska göra med mina hästar, om jag blir sjuk eller halt och lytt, eller utfattig.
En av dom skulle jag sälja, hon är ung och intressant för andra och hon kan med stor säkerhet anpassa sig bra till olika sorters liv.
De två äldre stona skulle jag slakta med eller utan försäkringsbolagets papper. Dom har bytt ägare och arbete några gånger. Det tog något år innan vi lärde känna varandra. Nu mår dom så bra som hästar kan, tror jag i alla fall. Dom är dessutom inte speciellt intressanta för andra. Just intresset för individen när vi talar om sällskapsdjur är det som avgör i mina ögon. Finns inte intresset så har dom inget värde och då ska dom slaktas tycker jag. Sällskapsdjur är i vårt våld och är vi inte intresserade så ska vi ta vårt djurägaransvar och slakta. Djuren själva har inga etiska funderingar kring sånt, det tror jag vi är ganska ense om.
Att dessutom kanske vara kroniskt skadad utan arbete och genuint intresse från någon människa, så ska inget djur behöva ha det.
Dom ska inte behöva utstå behandlingar, resor, smärta, boxvila etc.
Min egen sorg och saknad efter enskilda älskade djur, det är en helt annan historia som inte har med slakttillfället att göra. Jag tror att vi gör våra djur en stor tjänst om vi kan se deras liv och död med värdighet, det är vi skyldiga dem efter att ha varit i vår tjänst.

jag hade valt at ta bort honom..hade aldrig vågat sälöja min häst i tiollståndet..risken finns alltid att de nya ägarna tror att de ska hålla mer...

Jag avlivade min av det självet..vi bultade honom hemma..kunde inte gått bättre. Mamma höll i honom istället för mg när det var dags för att han inte skulle tycka det var så konstigt (jag var ju inte så sansad direkt) Hästen hann aldrig fatta vad som hände..han stod och spanade ut över ägarna och såg glad ut när det small

*KL*

Jag har nu bestämt mig för att ta bort honom och jag har avbokat min tid hos vet.

Sist vi var inne sa vet. att det inte skulle vara några problem att få det godkänt hos försäkringsbolaget och att jag skulle ringa om jag ville ha intyg från henne.
Då hade jag inte bestämt mig men nu ska jag ringa imorgon och få intyget skickat.

Natten till igår sov jag inte en blund (det händer aldrig annars hur stressad jag än är...).
Jag inser att detta är nog det svåraste beslut jag någonsin har behövt fatta. Men nu när jag har fattat det så känns det faktiskt lite bättre...

Men jag gråter från och till så att snoret rinner och jag kommer sakna honom så otroligt mycket...

Men det här blir nog ändå det bästa.:(

Tack för alla era svar! Det hjälper verkligen att höra er resonera.
Kram!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 872
Senast: mars
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 771
Senast: Ninnurur
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 489
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar