C

Calippo_

Nu är det såhär att min häst är lite speciell i boxen, han är sur och ja försöker sparka en. Men det är mest bara när han ska få mat, han är sur stressad och vräker i sig maten och man får inte komma in då. Men man vill heller inte gå in dit när han inte har mat då kan han kicka en. :(
han är en ängel att rida och leda har han blivit hur bra som helst på. :)
Men då är det såhär att jag binder upp han då jag ska borsta m.m och han var skit sur i början fick knappt röra han och då tränade jag mycket på det, och då slutade han hur snäll som helst att borsta men under mat situationen är det samma, men nu idag när jag borsta han var han helt omställt försökte sparka och hotade mig m.m, så jag vet inte vi är tillbaka på ruta ett idag!?

Jag undrar då om ni har tips/erfarenhet om sånt beteende vore jätte tacksam om ni skrev hur man kan träna bort dettta om ni kan/vet ?!
 
Sv: Hjälp!

Jag har berömt han mkt och varit snäll och försökt få han och inse att jag inte ska göra han nått farligt, men jag har inte haft han så jätte länge,,
 
Sv: Hjälp!

Hur ser din hästs bakgrund ut eller miljön i stallet idag?

Om din häst gått i lösdrift tidigare tex. med många hästar är han kanske van att få "slåss" om maten.
Äta upp den så fort som möjligt så ingen annan tar den etc, etc. Han har kanske utvecklat en försvarsmekanism för just det tillfället.
Har han någon häst intill sig i stallet idag? Han kanske fortfarande "skyddar" sin mat...kanske rentav från dig också.

Hur gammal är hästen?
Hur länge har du haft den?
 
Sv: Hjälp!

Hur ofta utfodras han? Min pålla har nästan alltid tillgång till hö och blir inte så stressad vid maten. Kraftfodret får ligga i matskålen och jag låter henne äta i fred när hon kommer in från hagen. Hon kan ha sina perioder, hon är ju ett sto, men jag har märkt att hon inte är så stressad när hon får hö i stort sett så ofta det går. Borstar henne alltid i boxenoch hon kan tugga hö om hon önskar. När jag tar fram sadel och träns vet hon att det snart är dags att sluta tugga och väntar tills jag är klar med henne. Jag respekterar hennes signaler om att få äta i fred och hon låter mig leda när jag ber henne.
Jag tror varje häst har sin personlighet och önskningar och genom att iakta och lyssna in. Tänka sig att vara en häst, så gott det nu går. Försöka i alla fall. ;)
 
Sv: Hjälp!

Jag har haft han ca. 3 månader och han är 9 år, han får morgonstuss vid 7, morgon i hagen 8 , lunch 12.00 , middag 15.00 och kväll 20.00 , han får foder morgon och kväll, han har stått på ridskola 1 år, och han trivdes inte där så hans fristad var boxen, han hade som tappat tilliten för människor,han är mycket svår att hantera eftersom man vill inte gå in i boxen när han har mat, även när han inte har mat får man inte komma in men jag brukar ställa mig vid dörren och kalla på han så kommer han och då spänner jag fast han, han hade aldrig blivit led förut nästan så han fattade inte först varför man skulle göra det , nu går han iallafall att leda utan kedja.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp!

har du provat att hålla maten i en hink i famnen och att han äter nära dej några gånger?
 
Sv: Hjälp!

går hästen själv i hagen eller tillsammans med andra..? om han ej går själv kanske han inte får i sig sin mat och går därför hungrig.. :idea: Vissa hästar är mer stressade och beskyddande över sin mat än andra..
Min häst vill ex. inte äta när jag gör iordning henne.. hon måste ha lugn o ro för att äta sin mat och direkt hon märker att man ska iväg på tävling så äter hon nästan inget på morgonen pga lite annorlunda rutiner.. Hon äter dock när vi kommit fram och under transporten dit. Men i stallet vill hon som sagt ha lugn o ro och hon är även mkt vaksam om sin mat mot de andra hästarna.. Men jag tror att det är något man till viss del får acceptera, men de e klart att sparka är ju inte ok..!:mad:
 
Sv: Hjälp!

Nu är det såhär att min häst är lite speciell i boxen, han är sur och ja försöker sparka en. Men det är mest bara när han ska få mat, han är sur stressad och vräker i sig maten och man får inte komma in då. Men man vill heller inte gå in dit när han inte har mat då kan han kicka en. :(
han är en ängel att rida och leda har han blivit hur bra som helst på. :)
Men då är det såhär att jag binder upp han då jag ska borsta m.m och han var skit sur i början fick knappt röra han och då tränade jag mycket på det, och då slutade han hur snäll som helst att borsta men under mat situationen är det samma, men nu idag när jag borsta han var han helt omställt försökte sparka och hotade mig m.m, så jag vet inte vi är tillbaka på ruta ett idag!?

Jag undrar då om ni har tips/erfarenhet om sånt beteende vore jätte tacksam om ni skrev hur man kan träna bort dettta om ni kan/vet ?!

Varför kan du inte bara låta honom vara ifred när han äter, han visar ju med all önskvärd tydlighet att han vill vara ifred??
 
Sv: Hjälp!

Åh, jag håller med! Låt hästen vara ifred när han äter, ta en fika själv och låt stallmiljön bli lugn och fredsam vid matdags. Jag hade blivit mollgalen om nån skulle borsta håret på mig varje gång jag åt!
Om han inte vill bli störd i boxen, bind upp honom i gången i stället och träna på att bara vara i boxen utan att gra ngt med honom. Sitt alldeles innanför dörren och gör ingenting istället.
Lycka till!
 
Sv: Hjälp!

A och O är att låta hästen få äta ifred. Klart han grinar om du ska vara där och "kladda" så fort han äter..

En del hästar är faktiskt lite revirmedvetna, så jag förstår inte helelr vad du ska in i boxen och göra. Det är hästens rum, där den ska vara ifred.

Vid skötsel så binder du upp hästen i gången eller liknande.
 
Sv: Hjälp!

jag har aldrig borstat han när han äter det får han alltid göra ifred men han är en anna häst när han äter går man in en bit vid dörren vänder han baken till och försöker sparka men det är inte bara när han får mat en gång drog han med mig in i boxen och tryckte upp mig mot väggen och försökte sparka, så nått har han ju varit med om, han har antagligen blivit slagen. Även har nån varit dum med spö mot han det märker mna när man rider han blir bara mer sur när man rider med spö.Han har endå blivit mycket bättre eftersom när jag köpte han fick jag knappt ta på han när han var i boxen nu får jag borsta och sånt men har han mat är han sur så det gör vi inte.
 
Sv: Hjälp!

jag har aldrig borstat han när han äter det får han alltid göra ifred men han är en anna häst när han äter går man in en bit vid dörren vänder han baken till och försöker sparka men det är inte bara när han får mat en gång drog han med mig in i boxen och tryckte upp mig mot väggen och försökte sparka, så nått har han ju varit med om, han har antagligen blivit slagen. Även har nån varit dum med spö mot han det märker mna när man rider han blir bara mer sur när man rider med spö.Han har endå blivit mycket bättre eftersom när jag köpte han fick jag knappt ta på han när han var i boxen nu får jag borsta och sånt men har han mat är han sur så det gör vi inte.

Jag ser inget i ditt inlägg som tyder att din häst blivit slagen.. :confused:
Att hästen blivit slagen tidigare låter i de flesta fall som en dålig ursäkt för ens egen oförmåga att hantera och arbeta hästen rätt. :devil:

varför måste du klappa och hålla på med hästen i boxen? Kan du inte respektera att den vill vara ifred i din box?
 
Sv: Hjälp!

hur vet du hur han har blivit behandlad? jag tycker heller inte du ska anklaga andra för att vara orutinerade, kritik kan vara bra men man ska inte anklaga nån! JAG SKULLE ALDRIG SLÅ EN HÄST !!!!!!!!!!!!!!!
bara för att jag ber om råååd är jag ingen jävla nybörjare! vad skulle han annars blivit en illa behandlad om han gör som han gör ?
det ,märks på hans sätt, och du vet ju inte hur han är !? och man kan borsta och hålla på med han hur MYCKET man vill i boxen när han INTE har mat, !! och jag behöver ingen jävla skäll av alla av att jag håller på när han har mat FÖR JAG HÅLLER INTE PÅ NÄR HAN HAR MAT HAN ÄR JU IFRED!! JAG HAR INTE SKRIVIT EN ENDA GÅNG ATT JAG HÅLLIT PÅ MED HAN NÄR HAN HAR MAT!!!!!!!! :( :)
 
Sv: Hjälp!

Och Ska Ni Bara SkÄlla Är Det VÄl Lika Bra Ni Skiter I Att Svara! Och Orka Skriva : Men LÅt Han Vara I Fred....blablabla, FÖr Han Är Ju Det!!!!!
 
Sv: Hjälp!

hur vet du hur han har blivit behandlad? jag tycker heller inte du ska anklaga andra för att vara orutinerade, kritik kan vara bra men man ska inte anklaga nån! JAG SKULLE ALDRIG SLÅ EN HÄST !!!!!!!!!!!!!!!
bara för att jag ber om råååd är jag ingen jävla nybörjare! vad skulle han annars blivit en illa behandlad om han gör som han gör ?
det ,märks på hans sätt, och du vet ju inte hur han är !? och man kan borsta och hålla på med han hur MYCKET man vill i boxen när han INTE har mat, !! och jag behöver ingen jävla skäll av alla av att jag håller på när han har mat FÖR JAG HÅLLER INTE PÅ NÄR HAN HAR MAT HAN ÄR JU IFRED!! JAG HAR INTE SKRIVIT EN ENDA GÅNG ATT JAG HÅLLIT PÅ MED HAN NÄR HAN HAR MAT!!!!!!!! :( :)

Det behöver inte betyda att hästen har blivit slagen bara för att den uppför sig konstigt!
Där jag jobbade förut fanns det en märr som var fruktansvärt rädd om huvudet och läskigt bakrädd när man körde:crazy:
Hade kunnat svurit på att hon hade vart misshandlad, problemet var bara att vi hade haft henne sen hon var ett och före det hade hon inte gjort något mer än gått i hage med en massa andra. Tror man i bland får acceptera att vissa hästar uppför sig knäppt bara för att det är deras personlighet:)
Sen är det ingen, vad jag kan se, som har anklagat dig för misshandel heller..
//C
 
Sv: Hjälp!

Nu är det såhär att min häst är lite speciell i boxen, han är sur och ja försöker sparka en. Men det är mest bara när han ska få mat, han är sur stressad och vräker i sig maten och man får inte komma in då. Men man vill heller inte gå in dit när han inte har mat då kan han kicka en. :(
han är en ängel att rida och leda har han blivit hur bra som helst på. :)
Men då är det såhär att jag binder upp han då jag ska borsta m.m och han var skit sur i början fick knappt röra han och då tränade jag mycket på det, och då slutade han hur snäll som helst att borsta men under mat situationen är det samma, men nu idag när jag borsta han var han helt omställt försökte sparka och hotade mig m.m, så jag vet inte vi är tillbaka på ruta ett idag!?

Jag undrar då om ni har tips/erfarenhet om sånt beteende vore jätte tacksam om ni skrev hur man kan träna bort dettta om ni kan/vet ?!

Hejsan!

Jag har läst de andra inläggen och ser då att du inte har haft din häst så länge, bara 3 månader. Stämmer det? Om så är fallet kan det vara så att din häst försöker markera för dig var gränsen mellan er skall gå. Har han dåliga erfarenheter sedan tidigare så kan ju det vara en förklaring, men det kan också vara så att han är dominant och vill visa dig "var det blå skåpet skall stå". Och det är inte HANS jobb, det är DITT jobb.

Först och främst så tycker jag att du och han skall ta er tid till att lära känna varandra. Iakta honom tillsammans med andra hästar. Hur uppför han sig i olika situationer? Utsätt honom för lite olika markövningar och kolla hur han löser olika saker. Försök sedan klura ut om det är dominans som gör att han beteer sig som han gör mot dig i boxen.

Är det dominans så tycker jag att du skall sätta hårt mot hårt. Visst får han visa att han hellre skulle vilja vara ensam, men det är ditt val att lämna honom eller tillbringa tid med honom i boxen. Det är inte hans val. Du skall kunna står bredvid honom då han äter. Du skall kunna fylla på hans vattenhink (om han har en sådan) när han äter. Liksom du skall kunna borsta honom eller bara stå och småprata med honom i boxen. Får du sedan för dig att ta maten från honom så skall han acceptera även det. Det skall vara upp till dig, aldrig upp till din häst.

Men det är viktigt att du lär känna din häst så att du kan lära honom uppföra sig rätt på rätt sätt. Att sätta "hårt mot hårt" på en osäker och rädd häst, är sällan bra medans det oftast ger ett bra resultat på en häst som bara försöker "sätta sig på dig".

Så ge det lite tid. Lär dig vilken typ av häst du har och om du vill ha flera råd sedan, så hör av dig igen.

Under tiden du lär dig vilken typ av häst du har, så skulle jag binda upp honom i boxen vid fodringar, så att du lätt kommer in till honom då han ätit klart. Jag skulle även ha borstat/sadlat och fixat med honom då han stått uppbunden på ex. stallgången. Detta för att du som männinska inte skall komma till skada utan ha en möjlighet att komma bort från hästen snabbt. Om han borjar sparka och bita. Ge honom inte möjligheten att tränga upp dig i väggen eller nå dig med sina tänder. För din säkerhets skull.

Lycka till!
 
Sv: Hjälp!

hur vet du hur han har blivit behandlad? jag tycker heller inte du ska anklaga andra för att vara orutinerade, kritik kan vara bra men man ska inte anklaga nån! JAG SKULLE ALDRIG SLÅ EN HÄST !!!!!!!!!!!!!!!
bara för att jag ber om råååd är jag ingen jävla nybörjare! vad skulle han annars blivit en illa behandlad om han gör som han gör ?
det ,märks på hans sätt, och du vet ju inte hur han är !? och man kan borsta och hålla på med han hur MYCKET man vill i boxen när han INTE har mat, !! och jag behöver ingen jävla skäll av alla av att jag håller på när han har mat FÖR JAG HÅLLER INTE PÅ NÄR HAN HAR MAT HAN ÄR JU IFRED!! JAG HAR INTE SKRIVIT EN ENDA GÅNG ATT JAG HÅLLIT PÅ MED HAN NÄR HAN HAR MAT!!!!!!!! :( :)

Oj? Hoppsan? Öm tå?

Jag har aldrig sagt att du är varken orutinerad eller att du slår någon häst alls.. :confused:
Jag skrev att jag inte tyckte att det lät som din häst blivit slagen eller något behövt ha hänt på det du skrev.

Men som du uppför dig nu, så låter du faktiskt som en omogen nybörjare utan någon som helst rutin..
 
Sv: Hjälp!

Jag tycker det låter som en häst med MYCKET stark personlighet och en stor portion självförtroende.
Precis som du säger: En dominant häst!
Det gäller att sätta hårt emot hårt ochinte acceptera sånt beteende.
Jag anser att nån måste visa honom attt det iinte är tillåtet eller ens önskvärt att hålla på så.
Kan i slutänden bli väldigt otrevligt!:crazy:

Hur trådskaparen ska gå tillväga vill jag inte blanda mig i..
Det får nån annan ge tips om! ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 156
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: tessan.g
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 110
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp