D

Dream

Har märkt att min häst är väldigt känslig vid skänkeln och såfort den rör vid henne flygger hon i luften. Hon är helt igenomkollad av en "ET" som trodde problemet kunde vara pållsättningen

Skulle tömköra min hästen idag vilket jag gjort många gånger för men denna gången när vi kom ut i padocken och jag skulle spänna fast tömmarna rätt så står hästen och slår vilt med bakbenen och reser sig för att sedan svänga häftigt och i den svängen gick hästen omkull utan att slå sig som tur var. Efter det så tänkte jag bara gå med henne lite men inte häller det funkade och jag tog av tömkörningsgjorden och när den var av blev hästen helt lugn igen. Kan hästen verkligen vara såhär känslig vid pålsfällningen?

Vad kan man göra som hjälper?
Ge B-vitamin spruta?
Klippa?

Sv: HjÄlp!

PUTT ingen som kan komma med en fundering om vad de är eller vad man kan göra:confused:

Sv: HjÄlp!

hej!

undrar också om det kan vara pälssättningen av vinterpäls/fällningen av sommarpäls som gör min pålle lite skum.

Han har alltid varit lugn vid sadling men så förra veckan började han bete sig jätteskumt, lade på westernsadeln och man såg hur det ryckte i pälsen på honom när han försökte stå still.
Något bättre i förrgår men fortfarande grymt känslig, tycker inte att borstning är särskilt mysigt längre... jättekänslig runt manken när man petar där.
Lägger på den vanliga sadeln, lite lugnare denna gången. Red en timme ungefär kom tillbaka och tog av sadeln och gned lite försiktigt runt manken, huvet sänktes och en antydan till älgnäsa kom fram...
Tog i ordentligt med naglarna och gnuggade och kliade på bägge sidor om manken, huvet rätt ner i marken och världens älgnäsa typ jätteskönt matte , mer mer ;)
Så jag tror personligen att det har med pälsfällsättningen att göra.
Min teori iaf. :bump:

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 105
Ridning Hej! Jag har en 6 årig häst som jag hoppade för första gången i januari, detta var även allra första gången han hoppar i sitt liv. Sen...
Svar
10
· Visningar
1 471
Senast: bfpb
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 579
Senast: mackan
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat