Q

Question

Hur ska en häst gå i form när man rider western.... I vilket läge ska huvudet vara.....???:confused:

Min häst går med mkt lågt huvud i skritt å trav:) , men när vi börjar galoppera höjer han det....:( Inte mkt, men så pass mkt att jag märker det.... Hur mkt är ok att dom höjer huvudet? Är det ok överhuvud taget eller ej?

Han ökar också väldigt mkt i tempo när jag fattar galopp.... inte att jag inte har kontroll eller så, utan bara att i förhållande till skritt å trav så går det väldigt fort (klart att jag vet att galopp är ett snabbare tempo;) )! Men det verkar som om han "inte kan" (läs: Jag kan inte lära) honom gå lånsamt.... Någon som har några bra tips:banana:????

MVH // Karin

Sv: HjÄlp!!!

Att din häst ökar tempot då du gör en galoppfattning, kan bero på att han inte bär sig riktigt i galoppen. Även att han höjer huvudet, kan bero på det. Ett tips är att du tränar honom i kort trav och känner att du får ett påskjut bakifrån, du kan göra denna övning i en liten volt, lite snäva svängar då och då, det gör att han måste bära upp sig för att inte "gå omkull". Känn också efter vart i sadlen du sitter, sätt dig tillrätta och känn efter vart är det lättast att böja på knäna (samtidigt som du lyfter upp dem, utan stigbyglarna nu då). När din häst börjar trampa under sig, och hittar rätt form, kommer han automatiskt att sänka huvudet, där det är lättare för honom att jobba. En häst skall gå lodrätt med huvudet mot marken, men inte ha öronen nedanför manken så att säga. Samlingen kommer bakifrån, och du kommer märka skillnaden sedan då han inte rusar in i galoppen och går på bogarna så att säga.
Lycka till med din häst!

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 555
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 651
Senast: Stergo
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 672
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 602
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand