R

Rene

Jag har hittat en sadel som jag vill ha. ALlt är bra förutom att sätet är 15" jag har bara haft 16" innan och de har ju vart rymliga.. Hur stor är skillnaden? Vad kan hända om den är lite för liten? Kan det skada hästen? Vad rekomenderas för storlek i byxor till en 15"?

Sv: Hjälp

15" är storleken på ryttarens sits och påverkar därmed inte hästen. Om sadeln ligger bra på hästens rygg i övrigt så är det kanske värt att prova? Min erfarenhet säger att det inte skiljer så otroligt mycket på en 15" och en 16".. men jag kan ha fel. *humma*

tjuvlyssnar!!! skulle vara hemskt kul att få veta storlekarna!!

Är sadeln för liten i sätet så kan ryttaren inte komma i balans. Det är bättre med en för stor sadel än en för liten. Lagom är bäst.

Som jag har förstått det så är det bl.a. längre stigläder på en 16" än vad det är på en 15". Så har du långa ben så bör du välja den som är större och har du korta ben bör du välja en som är mindre..

real_cowgirl skrev:
Som jag har förstått det så är det bl.a. längre stigläder på en 16" än vad det är på en 15". Så har du långa ben så bör du välja den som är större och har du korta ben bör du välja en som är mindre..
Det är ytterst sällan det skiljer i längd mellan stigläder på 15 o 16 tum, i 99 fall av 100 är det samma längd, så det är inget att fundera över. Dessutom är de justerbara så det går ju att ställa in samma längd mellan de olika storlekarna

Bill skrev:
Det är ytterst sällan det skiljer i längd mellan stigläder på 15 o 16 tum, i 99 fall av 100 är det samma längd, så det är inget att fundera över. Dessutom är de justerbara så det går ju att ställa in samma längd mellan de olika storlekarna

Okej, men på Double CC Trail Rider så skiljer det redan ganska mycket på 15" och 15,5" på stiglädren, så varför är det inte så på andra sadlar...?

Och sen som kenneth säger om den är för liten och du har svårt att hitta din balans punkt, så blir det din häst som måste kompinsera för detta i sina egna rörelse. Så det visst påverkar hästar om du inte passar i sadel. Båda måste passar till sadel. Det är bara prova att sadeln. Du känner om den är för liten.

real_cowgirl skrev:
Okej, men på Double CC Trail Rider så skiljer det redan ganska mycket på 15" och 15,5" på stiglädren, så varför är det inte så på andra sadlar...?
Det vet jag inte. Men så länge deär justerbara spelar ju längden ingen roll. Hr man så långa ben så att det inte går att justera mer , då har man problem!

Bill skrev:
Det vet jag inte. Men så länge deär justerbara spelar ju längden ingen roll. Hr man så långa ben så att det inte går att justera mer , då har man problem!

Men det gäller ju om man har korta ben... eftersom w-stigläger är svårare att "bara" göra något till hål och man kan ju inte heller göra sk. babyknutar, så där har stoleken betydelse...

men vilken storlek till vilken stjärt? har man som R skriver strl 36.. passar då 15 eller? man har ju ingen enorm häck om man drar 36 i byxor....

Hoppade in i din tråd där lite! Hoppas det inte gjorde ngt!!:o

hmmm... du skrev inte 36 men men... hur avgör man strl på westernsadlar?

man skall skilja mellan 15,5" och 15", så kan bommen vara kortare om sitsen är 15" tum, om man har en sadel som är 15,5" så är ursprungstorleken på bommen samma som 16" men man hara stoppat upp sitsen så att den skall vara 15,5 " om du skall köpa en 15 " sadel, var noga med att kolla hur den ligger på ryggen och var den ligger. jag har pratat med en sadelmakare om detta när jag skulle köpa ny sadel.

Wanilj skrev:
men vilken storlek till vilken stjärt? har man som R skriver strl 36.. passar då 15 eller? man har ju ingen enorm häck om man drar 36 i byxor....

Hoppade in i din tråd där lite! Hoppas det inte gjorde ngt!!:o

men det gäller att ta hem och prova olika sadlar och stolekar eftersom det kan skilja en del från märke till märke. Det är svårt att säga men det är bättre att ha en lite för stor sadel än en för liten sadel, men som sagt, att prova sig fram är det bästa...

Liknande trådar

Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
298
Senast: skiesabove
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Övr. Hund Hej! En av mina hundar får inte plats i buren bak i bilen och behöver därför åka bältad i baksätet. Vi har hittills bara haft en filt...
Svar
13
· Visningar
916
Senast: fixi
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
968
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30