M

Magdala

Mitt sto har börjat med en riktigt obehaglig ovana. När vi rider på vägen och det kommer en bil backar hon ut rumpan mot den.
Så där som de gör mot andra hästar.:devil:
Idag trodde jag att det skulle gå riktigt illa.Vi var centimetrar från att hamna på motorhuven .
Hon la in värsta backen när bilen kom och kastade sig bakåt mot bilen, så att vi kom helt framför bilen.Gud va rädd jag blev.:eek:

Varför gör hon så:confused: .Jag försöker verkligen att hålla emot med skänkeln långt bak men då viker hon bara ut framdelen och kråmar sig ut.
Jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Hon är 16 år,varmblodstravare och helt underbar i vanliga fall.
Men varför har hon börjat med detta.Hon har gjort så någon
gång i början men inte så här markant.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Sv: HjÄlp!!!

Tyvärr har jag nog inget bra svar men jag kan meddela att jag varit med om precis samma sak, eller a jag var inte den "drabbade" men jag såg allt med egna ögon. Ingen trevlig syn, min kompis häst kastade sig ut rätt framför en bil som kom farandes i ca 70 km/h trots att vi sträck ut händerna för att be den sänka farten då hästen ibland kan vara lite rädd av sig. Ingen trevlig upplevelse. Tycker dock det va väldigt dåligt av bilföraren att inte sänka farten då vi bad honom och han såg att hästen var rädd.

Du kanske kan träna med att gå för bi bilar både från marken och häst ryggen.......Både när blien står stil och när den åker.
En liten idee jag hade bara.
Lycka till

Jag ska absolut börja träna med bilar.
Men varför har hon börjat med detta nu.
Man blir ju rädd för att rida på vägarna och det gör ju
inte saken bättre.
Jag funderar på att gå av varje gång det kommer en bil.
Känner mig ganska förtvivlad.:cry:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 114
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 538
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025