Sv: HjÄlp

Hej. Läste ett annat inlägg i samma tråd där det stod att hennes häst visste att det snart var dags att öka takten när man tog tygeln. Det kanske är det som gör att hon börjar trava?

Kolla också bettet, eller om hon har sår i munnen/tandproblem som andra skrivit.

Hur länge har du ridit henne? Har hon gjort så förut? Har hon blivit piggare i allmänhet och börjat med detta?

Vänj henne vid att du skrittar ganska länge när du har kortat tygeln, så att hon vet att det kanske itne är trav som gäller på en gång.

Shiny skrev:
Hej. Läste ett annat inlägg i samma tråd där det stod att hennes häst visste att det snart var dags att öka takten när man tog tygeln. Det kanske är det som gör att hon börjar trava?
QUOTE]

Inte helt ovanligt faktiskt! Har hästen blivit riden i flera år på det sättet - dvs signalen kort tygel = trav, då gör han kanske bara det som han tror att du ber honom om :) ! Därför säger jag detsamma som Shiny - träna på att skritta och jobba hästen på kort tygel. Och var noga med att ta ner honom i skritt varje gång han börjar trava utan att du har bett honom om det.

Targa skrev:
Shiny skrev:
QUOTE]

Inte helt ovanligt faktiskt! Har hästen blivit riden i flera år på det sättet - dvs signalen kort tygel = trav, då gör han kanske bara det som han tror att du ber honom om :) ! Därför säger jag detsamma som Shiny - träna på att skritta och jobba hästen på kort tygel. Och var noga med att ta ner honom i skritt varje gång han börjar trava utan att du har bett honom om det.

Så gjorde min förra medryttarhäst. Ägaren skrittade alltid först 10-15 min på lång tygel för att sedan korta tyglarna och börja jobba hästen i lugn trav.
Eftersom jag ville börja med jobba henne i skritt innan traven. så gjorde jag helt enkelt så att jag direkt hon började trava utan att jag sagt till saktade av till skritt, skrittade något varv. Fattade trav, travade en långsida, saktade av, skrittade kortsidan, travade långsidan. I början gick det inte bra alls, men efter någon månad så hade hästen lärt sig att när Smulu sitter på mig då är det fortfarande skritt som gäller även när tygeln kortas. Det krävdes inte massa dragande och slitande utan bara konsekvens.

Jag tror hon gör så mest för att hon är pigg "din" donna, MEN en undersökning av tänderna kan nog vara på sin plats för att utesluta tandproblem. Hon är väl aldrig kollad i munnen?:crazy:

Tycker det är jättevanligt, och hänger oftast ihop med att hästen, som flera andra skrivit, förknippar det med ett högre tempo. Vänta tills hästen skrittar, gå några steg, lång tygel. Och börja om. Det är ett fruktansvärt irriterande beteende, inget jag accepterar.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 800
Senast: Bri
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Ridning Hejj! Jag har precis börjat rida en jätte pigg/ springig häst på min ridskola och har lite problem med att få honom ”lungn” och lyssna...
Svar
7
· Visningar
1 094
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama