H

hästsko

heej!
jag rider en nordsvensk , i skritten på lång tygel är hon lugn , när ja kortar tygeln börjar hon trava .. hur ska jag förhindra detta?
ja ´menar hon är inte alls "trög" i munnen , men drar iväg i trav lite med huvud högt buret..
hon är jättte pigg

några tips?
hon är lugn ute och kan rida på kort tygel .

hon är tränad western men blivit riden allround senaste åren ..

tacksamm för svar

Sv: HjÄlp

Mentan skrev:
Varför inte rapportera till moderator så tråden flyttas istället?
:idea: Visste inte att man kunde göra så... elelr tänkte inte på det!

är det något som gör ont med bettet så hon springer ifrån det, eller är hon bara pigg? Försök att aktivera henne i skritten så att hon inte hinner med att trava (om bettet är ok) och bromsa med sitsen.

EternalDark skrev:
är det något som gör ont med bettet så hon springer ifrån det, eller är hon bara pigg? Försök att aktivera henne i skritten så att hon inte hinner med att trava (om bettet är ok) och bromsa med sitsen.
jag tror inte bettet stör henne ?:crazy: ja hon är väldans pigg

Känner igen det, vår ena häst springer också gärna iväg när man försöker korta, prova att korta och när hon saktar av till skritt igen (om hon gör det) så belöna.
Annars, om det finns möjlighet, försök att hitta ex. ett gärde där hon kan sprnga av sig. Min häst brukar galoppera vettigt ett tag, sen blir det bara utåtsparkar och bockningar, det hela avslutas med att hon helt plötsligt tvärstannar och lägger sig ner och rullar...vad jag älskar den hästen :love: :D

Okej för jag hade en travarvalack på foder som var lite utbildad, men när vi bytte bett (gummibettet fick ett jack) så började han göra samma sak. Snabbt kunde konstanteras att det var bettet. Hästen försöker oftast bli av med obehaget.

Min pålla gjorde så förr för att hon visste att jag snart skulle öka tempot när jag kortat tyglarna. Då fick jag mig en liten tankeställare.

prova sätt dig bakåt och använd sittbenen lite, vet en som gör likadant, alt. prova ett mildare bett eller försök bettlöst.

ride rpå tvådelat tränsbett nu ..
ska ja testa med hackamore?

vet att vissa gillar tredelat mer ;) hehe.

Ja, prova, om det blir bättre så vet du ju att det är bettet det är fel på, men vad hade hon för bett förut?

När jag provred henne efter sommarbetet så hade hon ett tredelat tror jag:) sen va hon fet som jag vet inte vad :angel: sen så bytte hennes ägare till tvådelat

hon var grymt tjock då och kanske inte hade orken att dra iväg ?:angel:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 800
Senast: Bri
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Ridning Hejj! Jag har precis börjat rida en jätte pigg/ springig häst på min ridskola och har lite problem med att få honom ”lungn” och lyssna...
Svar
7
· Visningar
1 094
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama