L

Lee

Jag har problem att tränsa min häst. Jag köpta honom i okt av grällstaridcenter och då var de inga problem med trännset men han har alltid varit rädd om huvudet. Men sen en dag så fick jag inte sätta på han trännset han får panik.. så jag åkte till atg och kollade öron, nacke och mun.. Men de var inga fel. Han tar bettet men när tränset ska över öronen får han panik,, snälla hjälp jag har provat typ allt nu..

Sv: Hjälp!!

Har du samma problem när du sätter på grimman? Om inte kanske du kan testa att ta av pannremmen och få tränset så "likt" en grimma som möjligt? Detta då om det verkligen inte är bettet i munnen som stör... Lycka till!

Öppna tränset vid vänster sidas sidostycke och ta av pannbandet på den sidan. lägg nackstycket över nacken, trä i pannbandet igen, och stäng sidostycket. Funkade på min oerhört öronskygga häst iallafall... Jag fick tilloch med förlänga nackstycket med balband i början och lirka upp nackstycket ända bak från manken. Satte i bettet sist av allt. Hon va riktigt fnoskig:smirk:

Ja de är lite svårt med grimman men de blir bättre som sagt grimman går att knäppa upp på sidan.. De jag gör med tränset är att jag knäpper ner bettet tre hål så de inte blir så stramt runt öronen och de går lite bättre då. han är ju lite hispig så när han väl har fått för sig att tränset inte ska sitta på då är de svårt.. Men betet tar han.. Jag ska prova Tack på förhand

Lee skrev:
Jag har problem att tränsa min häst. Jag köpta honom i okt av grällstaridcenter och då var de inga problem med trännset men han har alltid varit rädd om huvudet. Men sen en dag så fick jag inte sätta på han trännset han får panik.. så jag åkte till atg och kollade öron, nacke och mun.. Men de var inga fel. Han tar bettet men när tränset ska över öronen får han panik,, snälla hjälp jag har provat typ allt nu..

Min häst är öm om höger öra, jag tränsar genom att knäppa upp sidstycket på vänster sida, lägger först över nackstycket (med pannbandet fortfarande på plats) och lirkar sedan in bettet och knäpper sist sidstycket igen. Funkar utmärkt. Prova!

Det kan inte vara så att han helt enkelt har listat ut att tränset betyder arbete? Var i så fall lite slug tillbaka och börja leda honom i träns till hagen, på promenader etc. Kanske du kan bara gå in, sätta på tränset, ge en godisbit och tränsa av och gå därifrån? Och det som de andra säger låter jättebra, ifall det nu är så att han faktiskt är rädd, ta der försiktigt, knäpp upp sidstycken osv. så han lär sig att lita på dig.

Tack så mycke för alla förslag, man har nu provat så mycke tekniker så man blir ju blin till slut. Tack igen!

Jag brukade göra som så med en huvudskygg häst (som steg två när det fungerade bra med att knäppa upp sidostycket som någon sa här) att jag tog tränset i vänster hand så att nackstycket sticker upp som en båge.
Började sedan att klappa på halsen med andra handen och gick upp långsamt mot nacke och öron (kan behöva övas på myyycket vid rykt etc om hästen är mycket skygg) ...iaf...fortsatte neråt mot pannan och ner mot nosrygg...
När hästen slappnat av tog jag handen med tränset och började smyga upp nackstycket och ta det med högerhanden så att det hängde ner över nosryggen.

Fortsatte klappa för att sedan försöka få in bettet. När detta var gjort gled jag bara bakåt med handen som låg över hästens panna så att tränset pressades bak över öronen, klappa och klappa...och klappa med andra handen upp mot öronen och fäll upp dem försiktigt. Voila! :)

Kan vara problematiskt med en häst på 178 i mankhöjd och har man lågt i tak kan det bli enormt smärtsamt (tro mig..enoormt :crazy: )

Men det bästa tipset är att klappa så mycket som möjligt i huvud/öron-regionen så fort det finns tillfälle...gärna i kombination med en morot eller nåt i början!

när jag fick min häst gick det inte att tränsa på normalt sätt.
man fick öppna sidstycket och trä in bettet.
det gick heller inte att bara dra grimman över öronen.
han hade haft en tuff uppväxt och litade endast på dom han kände.
det tog ganska lång tid innan det gick över.
han hade även vargtänder som togs bort.
pannbandet kan du ju rida utan. du kan du ju sätta dit det när han är mer med på noterna.
det är många som inte använder pannband överhuvudtaget

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 219
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 719
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Jag har nyligen köpt en 6-årig fullblodsvalack som bara stått på försäljningsstall tidigare. Han är som en 4-åring i ridningen så...
Svar
6
· Visningar
1 304
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 887
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar