B

blindabelinda

de är något fel på min lilla råtta!
de hörs ingenting när hon andas, hon är lite lite snorig men inte alls mycket, hon är inte täppt eller något sånt, MEN hjärtat går i hundraåttio!!!
jag har som en övervåning i buren, som är gjord av hönsnät och sen hopbyggt med en annan våning (lite komplicerat), när hon står på den våningen så liksom hoppar hela våningen av hennes andetag!!
är de någon som har en aning om vad som kan vara fel?
hon är klar i ögonen, har ätit och druckit precis som vanligt och varit full fart hela dagen..??????

Sv: HjÄlp!!

Kan vara ett epeleptiskt anfall. Kontakta genast en veterinär!

det finns inte en enda veterinär häromkring som kan nånting alls!
det är så frustrerande!
men nu äter hon igen, men hjärtat liksom pumpar fortfarande som ja, som tåget kanske man kan säga!

Kan ingen annan lösning än att hon måste få vara i lugn och ro. Hoppas verkligen att det löser sig för dig och henne. Ha henne under uppsikt bar och kontakta någon kunnig imorgon eller invänta fler och förhoppningsvis bättre svar här.

Lycka till

// Erika

Fast en råttas normalpuls ligger på ca 350-400 slag per minut och andningen på 80 - 110 andetag per minut...

Men jag kanske har missuppfattat, att det är nåt mer som är konstigt?

jag har haft råttor ett bra tag, vet att dom andas fort,
men det är långt över normal andning...
men förutom just andningen och att hon är ytterst lite
snyvig så är inget annat konstigt med henne..
hon sitter just nu i matskålen och äter, man hela hon
liksom hoppar av att hon andas, jag tog ut henne innan
så att jag kunde lyssna på lungor/andning och då kändes
det som att hela bröstkorgen var ett enda stort hjärta,
det känns nästan som att hennes hjärta håller på att
explodera!
men trots de så sitter hon alltså och äter!!!!
och nu när jag tittar på buren igen ( den är precis bredvid
datorn) så sitter hon och putsar sig..

faran verkar vara över.. hon andas normalt igen..
men skulle ändå gärna vilja få klarhet i om det är någon som kan förstå vad de kan ha berott på?

Huh? Kan ett epileptiskt anfall vara så pass att de bara andas snabbare och hjärtat slår snabbare? :confused: Trodde det var typ så de får ett anfall med ryck och hela köret?

Det är vanligt att råttor/möss drabbas av Mykoplasmainfektioner....och även om man inte riktigt kan odla mykoplasmaorganismen så brukar man i regel utgå från att djuret har det och sätta in antibiotika. Något fel är det ju på ditt djur, så varför inte ta första bästa veterinär du får tag i och höra med denne ? Så himla kassa kan dom ju inte vara...

:crazy: Det var i alla fall vad veterinären sade när min kompis råtta bettede sig likadant.

Okej, epelepsi visar sig säkert i flera olika stadium.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok ... Och fortsatte gjorde du. Som en vålnad smög du längs väggarna i många år och ansträngde dig för att liksom smälta in i tapeten. Och...
Svar
1
· Visningar
895
Senast: enough
·
Hundhälsa Igår åkte vi in till djursjukhuset med vår lilla valp vi bara haft hemma i fyra dagar, då hennes öga svullnade upp. Under undersökningen...
Svar
7
· Visningar
1 503
Senast: BornAgain
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kollade på väderprognosen. Hos mig på Östersjökustens fastland skulle det bli 30+, men tittade jag längre ut i skärgården på de...
Svar
10
· Visningar
1 878
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Min 11-åriga schäfer har en period haft lite skumma symtom, harklingar, svullen under ögonen, ont i ansiktet, blödit näsblod ett par...
2
Svar
34
· Visningar
5 076
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar