A

anni0301

har en 7årig valack på tillridning hos mig men vi behöver hjälp med hanteringen oxå! Förr har jag klarat mig bra på kunskaperna att få hästen att följa mig, aldrig gå förbi. Backa på kommando, stanna å vänta tills jag smackar å då kommer fram. Vänta på sin tur vid fodring, flytta sig undan när jag flyttar mig mot hästen.
Men nu behövs mer! Hästen i fråga följer mig som en hund å har blivit mkt trevligare att hantera - men det räcker inte.. jag känner att han inte har 100%fokus och koncentration på mig vilket gör att kommunikationen ibland måste börjas med att vinna hans uppmärksamhet. Han är dominant men osäker. Lättstressad men otroligt nyfiken på allt runt omkring. Andra hästar jag haft har efter "följa ledar-träningen" haft full fokus på mig så jag har inte behövt mer träning än så men nu behöver vi utveckla saker och ting. Lite koncentrationsträning! han vet sååå väl att han inte får gå förbi mig så det gör han inte - men han går fortfarande i sin egen lilla värld samtidigt som han har koll på hur jag går/stannar. I stallgången kan han "glömma" bort mig ibland å inte flytta undan...
Hur gör vi för att gå vidare? hur vinner jag hans fulla förtroende å uppmärksamhet?
Bor i Hälsingland, finns det nån bra människa som vill hjälpa mig här i krokarna? skicka gärna ett meddelande till mig. :banana:

Sv: Hjälp...

*puttar upp*
Finns det ingen här som har några övningar/tips om hur man vinner hästens uppmärksamhet?:bump:

det enda jag vet är att:

1; rycka till i grimman, funkar inte det, ryck till lite hårdare, funkar inte det, gör en häftig rörelse, funkar inte det, ryck till och gör en häftig rörelse. Sedan kan man ju bara hålla på så tills hästen har uppmärksamheten på dej.

2; gör en skarp sväng och gå åt ett annat håll.

testa, hoppas det funkar för dej!:D

Hejsan! Jag har också en häst som beter sig på detta sätt... och det "tips" jag fått på detta är: "vissa hästar är så..... och man kan inte göra så mycket åt det...."
Visst är det lite drygt när hästen "glömmer bort" :o att den inte fick kolla i hinken som står i gången.....?!?!? men "kommer ihåg" det när man säger till den....:confused: men jag tror också att det är lite det som är charmen.... :rofl:

Jag har inget bra svar på detta problem.... utan det är bara att vara envis och visa att det fortfarande;) är DU som bestämmer..... PÅMINN hästen om detta....:)

MVH Karin

Byt övning plötsligt, om ni går emot paddocken, vänd helt om och gå in i stallet igen eller gå ett varv runt bilen. Stanna helt plötsligt och rygga honom. Bara det plötsligt häner något oväntat. Gör något oväntat varje gång han tappar focus på dig, så lär han sig snabbt att om han inte har koll på dig så kommer han ha svårare att förstå vad det är ni ska göra och blir mindre förberädd.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 861
Senast: Hermelin
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka