S

stina

hur ska man kunna insperera en häst ,han är nio år...och är "lat"och tjurig vid arbete ...ej ridning,han säller sig bara rakt upp och ner och där står han ...vänder bort huvudet och ser helt frånvarande ut ....senast i går vid longeringen ..han skrittar runt två varv sen viker han in och säller sig bara och där står han....iboxen kan han åxå göra så vänder baken till och stirrar in i väggen ...han gör inget förrutom att han bara står och ser allmänt uttråkad ut ...vad ska jag göra så han vill jobba med mig nån som har tips

Sv: hjälp

Hur har han det för övrigt? Är han ute större delen av dagen? Har han kompisar i stall och hage? Mår han bra och har inte ont nånstans?
Vad gör du med honom? Har han varierade och stimulerande arbetsuppgifter? Han kanske tycker att det är tråkigt och vill göra nåt annat, få lite omväxling?

Hur länge har du haft hästen?
Det är min första tanke att han kanske inte accepterat o bott in sig...

Om det inte är fallet så har jag massor av tips...

Så svara gärna på det först!;)

stina skrev:
hur ska man kunna insperera en häst ,han är nio år...och är "lat"och tjurig vid arbete ...ej ridning,han säller sig bara rakt upp och ner och där står han ...vänder bort huvudet och ser helt frånvarande ut ....senast i går vid longeringen ..han skrittar runt två varv sen viker han in och säller sig bara och där står han....iboxen kan han åxå göra så vänder baken till och stirrar in i väggen ...han gör inget förrutom att han bara står och ser allmänt uttråkad ut ...vad ska jag göra så han vill jobba med mig nån som har tips

Kanske ska låta honom vara ett tag..? Har han tappat gnistan så är den bästa medicinen att gå med flock i stor hage och bara få vara häst.

där håller jag med!
Men man behöver få lite mer stoff för att kunna klura ut vad man kan göra....

Har han jobbat mkt o intensivt en tid?
Är det många olika som hanterat hästen, på antagligen mkt olika sätt?

Osv osv osv...Hur tänker du själv?;)

stina: jag såg ett inlägg du har gjort tidigare som handlar om att ha hästen ensam. Är det så? Går din häst ensam så är det nog så att han är lite deppig. En hästkompis gör susen i så fall.

har bara haft han i två månader.....han har ingen kompis just nu men han får snart......han tyckte det va skönt att flytta han var mager och fick mkt stryk.av dom andra hästarna ..har börjat öka i vikt och så....han står inte alldeles själv....han har massa djur omkring sig( vet att det inte räcker men han får kompis sen) kan dom vara så när dom inte bott in sig????

han tycker det är kul att rida ...testar lite ,men han måste väl kolla. han är vetrinär besikt..kollad tänder och så.vi är mkt ute och går i skogen ...markövningar ,,mest problem vid longeringen ...verkar tycka det är ur uselt....får han inte att springa när vi är ute och går...han lunkar på ..sen när man rider han då är han hur pigg som helst

Om han får en kompis som han trivs med så blir det nog snart bättre. Ge honom tid. Strunta i longeringen, ta hellre med honom på promenad så han får lite variation. Du skulle kunna ta den här tiden när det bara är du och han till att bygga upp en jättebra relation er emellan.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 240
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 235
Senast: Acto
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 132
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar