S

SaRa82

Hej alla glada! Jag tycker att min isläning har blivit ganska hård i munnen. Kan vara att han går ganska mycket turer med olika folk som sliter o drar!! :( Jag vill så klart inte slita o dra,hur ska ja göra för att få honom att bli bättre?? väldigt tacksam för svar

Sv: HjÄlp

när jag jobbade med turridning så hade jag en favorithäst, han var stenhård i munnen och riktigt tråkig att rida.. I början i alla fall, ju mer jag red honon desstu bättre gick det, vad jag gjorde var att vara mjuk i min hand, rida med vikten, när han börjat lyssna på vikten och struntat i min hand och slappnat av mer så lade jag till mina vikthjälper samt handhjälper, fortfarande mjuka händer för att sedan sakta men säkert använda tyglarna, han var i alla fall mjuk i munnen när jag red honom, andra tyckte inte han var det, andra höll med mig. Finns alltid två åsikter. Men jag tror att det handlade om att vi fann varandra på ett lite småkonstigt sätt. Han vart min ögonsten och det var riktigt jobbigt när hans ägare hämtade hem honom för att han skulle få pensioneras. (25 år gammal, men uppförde sig som en 5 åring, pigg som en mört).

Lycka till!

tack för ditt svar!! :) ska försöka att börja lite om från början alltså...kan att han e hård i munnen o ligger i tygeln göra att han töltar sämre för det har han oxå gjort nu senare tid.. mer grisepass. Att folk har ridit fel för lång tid?? hur e bästa sätt att träna tölt?

En sak man kan göra när ju att köra lite start och stopp. Altså tölta framåt kanske 20 meter göra halt [ så mycket med sitsen som möjligt och handen bara lite mjuka kramningar ] och så fort hästen stannar, en mycket tydlig eftergift. Sen tölt igen, halt igen. Det gör att hästen kommer lyssna mer på hjälperna och bli lite känsligare i munnen. Det viktigaste är eftergiften att det ges direkt eftersom att det är den som talar om för hästen att den gjorde rätt.

Det finns många sätt att träna tölt ( start och stopp övningen är dessutom bra för tölten ). Men en sak jag brukar göra är att tölta i nerförsbackar eftersom det blir ganska naturligt för hästen att hitta takten då [ speciellt för passtaktiga hästar ]
MvH Vendela

En anledning kan vara att hästen har ont i ryggen av t ex felaktig sadel, att han rids i fel form - allt påverkar munnen o eftergiften.

Sedan är det olika hur man ska jobba, bra är markövningar som t ex beskrivs i "Reynirs ridskola", finns att köpa via Ridsports bokservice.

Mjuk hand o att lirka lite kan hjälpa, jobba med säte osv.

Har också ridit en häst som varit väldigt hård i munnen, hästen rids av ett flertal människor varav jag vet att ett par av dem är lite för hårda i handen.

Jag har dock lyckats arbeta henne tillbaka till en jättefin mjuk mun de gånger jag har ridit henne. Vad jag gjorde var att inte vika en tum när hon gick emot min hand - vill här understryka att det inte var fråga om någon dragkamp oss emellan och jag drog och slet verkligen inte i hästen.

Så fort hästen gjorde minsta antydan till eftergift fick hon också omedelbar eftergift från mig. Efter en stund insåg hon att om hon gick med eftergift så fick hon en mjuk hand tillbaka, gick hon emot bettet, så blev handen inte lika mjuk (fortf. inget dragande/sågande i munnen).

Nu går hon med fin bjudning, fin eftergift, mjuk i mun och extremt fin form. :banana:

Dock om hästen har för vana att lägga sig på bettet så kanske ovanstående metod inte är den bästa...

SaRa82 skrev:
Hej alla glada! Jag tycker att min isläning har blivit ganska hård i munnen. Kan vara att han går ganska mycket turer med olika folk som sliter o drar!! :( Jag vill så klart inte slita o dra,hur ska ja göra för att få honom att bli bättre?? väldigt tacksam för svar

Men vad går han i för turridning? Är ni tillräckligt noggranna med att instruera era turrryttare hur respektive häst skall ridas? Ser ni till att själv rida hästen på "rätt" sätt tillräckligt ofta?

Jag driver själv turridning och har ganska små problem med att folk sliter och drar, men vi försöker göra vårt bästa för att undvika liknande. En del (kanske 2% av kunderna) är dock svåra att få in på rätt spår, men det upplever jag som så sällan att hästen inte blir mer hård än bara för stunden. Dessutom är det ofta nybörjare som är svårast och de låter vi inte boka de längre turerna, innan de har gått adekvat ridningsinstruktion hos oss.

Sedan är det nog så, att har man en häst i regelbunden turridningsverksamhet måste man acceptera att det är ett hårt arbete att hålla de i god träning med tillridning / viloperioder. Dessutom är risken ändå stor att hästarna inte blir EXAKT som man själv vill, men det är priset man eventuellt får betala för att de går med många olika ryttare i verksamhet.

Hoppas att allt blir bättre framöver!

tack så jätte mycket för alla svar!! :) Jag ska prova alla tips och se vad som passar min älskling bäst.Tack igen för svaren!!!

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
705
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Jag är lite nyfiken på hur det ser ut runt om i landet, då jag själv upplevt att den vård man erbjuds kan variera väldigt beroende på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 050
Senast: corzette
·
Katthälsa Hejsan, har två katter på 7 månader som båda kastrerades i tisdags alltså nästan tre dagar sen nu. Hanen är helt normal förutom att han...
2
Svar
20
· Visningar
1 195
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 624
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka