P

Pinioned

Verkar finnas gott om kunnigt hundfolk här trots att det är ett hästforum, så jag gör ett försök...

Jag mår verkligen pest just nu. Hur ska man göra när tålamodet tar slut, humöret är på botten och stubinen är alldeles, alldeles för kort? Jag har återigen haft en dag fylld av konflikter med min hund, hon är ingen problemhund, det är jag som är problemet. För det mesta fugnerar allt som det ska mellan oss, hon är kanske inte världens lydigaste men å andra sidan inte fullvuxen än. Jag har vanligtvis tålamod, berömmer massa när hon gör rätt och har överseende när det blir fel eftersom det inte alltid är säkert att hon förstår vad det är jag vill jämt.

Men vissa dagar är jag förskräcklig och beter mig på helt fel sätt när hon inte lyder, blir arg, skriker åt henne, hugger tag i henne och nyps(inte för att ett nyp nödvändigtvis är fel i alla situationer, men det är inte en kontrollerad korrigering utan jag som blir arg). Jag vet att det inte är något som kommer att göra henne lydigare, bara förstöra relationen mellan oss, men jag kan verkligen inte behärska mig.

Vad ska jag göra? Jag känner mig verkligen som världens sämsta hundägare...:cry: :cry: :cry:

INgen som har en burk tålamod att låna ut?

Sv: Hjälp

T ex om hon drar i kopplet, jag skärper tonen lite och hon lyssnar och gör rätt och jag berömmer jättemycket - några minuter senare blir det samma situation. För det mesta blir jag inte irriterad eller så utan accepterar att det krävs träning, men en dålig dag kan allt tålamod förbrukas på såna vardagliga grejer så att jag får ett utbrott när något extra störande händer, t ex om hon börjar tokskälla på någon människa. I stället för att vara lugn och avleda då som jag brukar blir jag hysterisk och hugger tag i henne trots att jag VET att jag bara förvärrar allting.

Tack och lov verkar hon vara en förlåtande hund, men hon kommer ju tappa förtroendet för mig till slut som jag beter mig. :( jag mår inte bra av det själv heller, blir ledsen och får ångest.

För mig brukar det hjälpa att försöka hitta på något nytt, variera träningen på ett eller annat sätt. Jag har också promenadbekymmer, fast på helt andra hållet, och tillsvidare har jag helt lagt ner det här med promenader med den hunden. Vi leker hemma på gården, gör kontaktövningar, provar lite tricks, lägger korta spår och vad jag kan komma på. Allt för att komma ur den där onda cirkeln. Det kanske är dags att göra någon förändring i sättet du tränar på? Eller låna ut henne till föräldrarna eller någon annan ett par dagar, så du får lite andrum och perspektiv?

Det faktum att du skriver här pekar ju på att du bryr dig om din hund, och vi har som sagt alla dåliga dagar... Om hon inte är extremt vek så far hon inte illa av lite hårda ord då och då.

Dra i kopplet var mest som ett exempel... Det är ungefär så att jag ställer alldeles för höga krav på henne vad gäller allt möjligt och när hon inte lyder blir jag arg...Det känns bara som att alla andra är så duktiga och snälla med sina hundar och så får min stå ut med en hemsk, hysterisk matte. Fast inte alltid, men eftersom jag själv mår så dåligt över det vill jag försöka ändra mig.

DU måste lära dig att ha tålamod. Rom byggdes inte på en dag.
Vet din hund verkligen vad NEJ betyder? Vad är det för ras du har? Hur gammal är den? Varför inte söka dig till en brukshundsklubb i stället. man rider ju för tränare så varför inte lära sig att lära hunden bland hundtränare i stället eftersom du inte klarar det själv.
Kram Carina

Bry dig inte om hur duktiga andra hundägare är, eller vad deras hundar kan!! De är andra människor, med andra hundar, och har helt andra förutsättningar.

Kanske det skulle hjälpa att skriva ner saker och ting? Skriv först ner vad hunden faktiskt kan, och vad du vill förbättra. Gör upp några mål som du och hunden ska uppnå, både små och stora, och fundera över hur ni ska uppnå dem. Vad är faktiskt viktigt för dig att din hund kan? Bestäm dig för att "det här ska vi träna på idag", och håll dig till det. Anteckna hur det gick, och vad som skulle kunna förbättras eller förändras. Håll din plan uppdaterad, och du kommer att inse hur mycket du och din hund faktiskt kan.

Jag vill bara skriva att du inte är ensam om det.. Jag har precis samma problem. Min goldentik på 5 mån är egentligen rätt duktig (har bara haft en en månad ungefär) och jag har hamnat på rätt spår, allt flyter på! Men vissa dagar tryter tålamodet och jag får krupp... Eller nåt.

Då tar jag en paus. Går undan en stund. Jag blir alltid mer positivt inställd om jag läser en bra hundbok till exempel " aktivitetsboken " av Memea Mohlin eller vad som helst av Anders Hellgren. Jag behöver bara bläddra lite för att få tillbaka inspirationen när jag ser alla dessa tips om vilka roliga saker man kan göra med sin hund.
Sen tar jag ett steg tillbaka i träningen (inte så mycket träning med en 5månaders, men iaf) och gör sånt jag VET hunden kan och gillar.

Ibland behöver jag bara lämna bort henne till någon annan stund, sambon eller mamma, så jag får en liten tid för mig själv och ladda batterierna.

Att ha dåligt samvete gör inte saken bättre, så försök släppa det och inse att du är mänsklig. ;)

Jag har oxå dåliga dagar som alla andra och tyvärr går det ofta ut över hundarna (och sambon men det är en annan historia.). Man är inte mer än mänsklig. Mitt tips och vad jag brukar göra om jag är trött och grinig är att verkligen inte göra nått så att hunden kan misslyckas. Om du vet att hunden skäller när ni möter människor så gå där ni helst inte möter nån. Drar hunden i kopplet så släpp den nånstans där den kan vara lös. Träna inte om du känner att det inte går. Har du nån som kan hjälpa dig att gå med hunden om du måste gå just då? Tex dom hundra gångerna jag försökt sluta röka, då går jag aldrig med min yngsta hund för då vet jag att jag kräver en perfektion(?) som hon inte klarar att uppfylla och då blir jag ARG!!! En paus brukar hjälpa. Träna senare tex. Hunden dör inte om du inte tränar nån dag. När min hund var valp fick jag blunda ibland, inkonsekvent javisst, men helldre det än överdriven i hundens ögon.

Lycka till

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 978
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Har postat här tidigare om min illbatting till hund. Efter senaste inlägget så vände det och hon blev som en helt ny hund, nästan alla...
Svar
19
· Visningar
3 769
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 698
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
25 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka