Z

Znabbe

Hej!
Undrar om ngn kunnig och vänlig själ vill svara på en fråga; Släppte ut pollarna (islandshästar) i en hage där det ej gått hästar på 2 år, alltså rejält med gammalt, gult och grönt gräs i. Dom smaskar ju på för fullt så klart och frågan är om man ska ge dom hö till kvällen.
Kram från Znabbe::confused: :confused: :confused:

Sv: Hjälp!

Undrar över näringen...:confused: Att dom får i sej tillräckligt med strå kan jag räkna ut med lilltån men frågan är om nästan all näring är utarmad då vi är inne i november. Bor i Uppsala där vi har haft 3-5 frostnätter. Hagen är på 2 hektar och det äts för fulla muggar.(3 valackar i träning.) Dom kanske till och med ratar höet. Visst ja... glömde säga att dom står ute hela natten.... sorry. Kraftfodret, mineraler och vitaminer har dom fått efter träningspasset.
Kramiz

Hmmm... nej det är klart. Men hur tycker ni att man ska göra framöver. Finns näringen kvar tills det är kallgarder en längre tid eller??? Har hört att näringen ska försvinna så fort det har varit frost. Men detta har jag dock "bara" hört talas om, ingen fakta... Kanske ska ta in dom i natt ändå så dom inte äter ihjäl sig... Klurigt. Första hösten med egen gård och egna hagar... eget ansvar:smirk:

Berätta mer... Har inte haft kontakt med fånghäst och kan bara lite om det! Tack!

Jag skulle ge lite hö och se om dom äter det. Bätte att dom äter det än bara gräs utan näring, bara bukfyllnad. Ser hästarna runda och goa ut? Har du analys på höt? Jag skulle fasa in höt på en 14dagars period. Våra är uppe i full ranson fast det är en del grönt och gult gräs kvar, men så är dom lite runda fortfarande.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 911
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 351
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 514
Senast: Efwa
·
Hästvård I väntan på svar på leverprover (som jag misstänker inte kommer visa ngt alls) undrar jag om ngn annan stött på ngt liknande? Rejält...
2
Svar
39
· Visningar
5 518
Senast: SaraMara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar