• Avel
  • Trådstartare Trådstartare bitch1
  • Startdatum Startdatum
B

bitch1

Fölet har inte bajsat än!!! (Hon föddes imorse.) Ringde veterinär och han sa åt mig att prova peta där bak med olja på en handske... :crazy: Är det allt??? Vad ska jag göra?!! Det var ju en praktikant ja pratade med också GIVETVIS!!! NU E JA RIKTIGT OROLIG... Verkar som om fölet e hård i magen?!! :cry: :confused:

Sv: HjÄlp!!!

Ta ut stoet och ha någon inne hoss fölet i ca 10 min så den blir lite orolig så kanske hon kommer igång.

Ta ut stoet så fölet blir lite oroligt.
Skaffa microlax som du ger fölet i anus.
Ha olja på en handske alt fingret (ha inte vassa långa naglar bara) och plocka försiktigt ut det som sitter där.
Ge paraffinolja till fölet via munnen.

Detta rådde veterinären oss när våra hingstungar var förstoppade.
Lycka till!

Du har ju fått några bra tips redan. Du skulle ha fåttut en veterinär också. Hoppas det går bra med fölisen!

Måste bara få säga en sak jag kom att tänka på, varför "skaffa" föl när man inte kan sådant runtomkring det hela som är viktigt att kunna? Innan jag ens skulle fundera på att betäcka mitt sto skulle jag läsa ALLT och innan fölet kom skulle jag inte nöja mig om jag inte visste det mesta runtomkring vad som kunde hända...Du låter ju så panikslagen och desperat.

Om du missade fölningen kan du lika gärna ha missat första bajset också. Det brukar komma tämligen omgående efter att fölet kommit på benen och är inte så lätt att hitta bland halm eller ännu svårare om den föddes ute. Är fölungen pigg, åter och ser avslappnad ut när den vilar så är det nog ingen fara.
Föl som har ont i magen brukar se ynkliga ut och lägga sig och resa sig samt rulla runt/vrida sig när de ligger. De brukar också göra regelbundna bajsförsök utan resultat. Har den såna symptom får du se till att veterinären kommer ut alt åka in med fölet till klinik.
Paraffinolja i munnen, microlax i baken och "röra" runt lite med ett inoljat finger i baken brukar göra underverk. Dela på mor och föl så fölet blir oroligt kan också hjälpa.

Liquid Diamond skrev:
Måste bara få säga en sak jag kom att tänka på, varför "skaffa" föl när man inte kan sådant runtomkring det hela som är viktigt att kunna? Innan jag ens skulle fundera på att betäcka mitt sto skulle jag läsa ALLT och innan fölet kom skulle jag inte nöja mig om jag inte visste det mesta runtomkring vad som kunde hända...Du låter ju så panikslagen och desperat.
Därför är det ju jättebra att detta forum finns...för att vi som är lite oerfarna kan få tips och hjälp av mer erfarna uppfödare. Jag läste ALLT jag kom över och hade ändå massor av frågor när fölet väl kom och man är orolig för minsta lilla. Det går ju så fort när de små blir sjuka. (Mitt sto åt upp fölets bajs den första veckan så jag hittade inga lortar men jag såg att han bajsade.) Lycka till!

Om fölet har förstoppning eller dylikt så brukar dem "flagga" med svansen, dvs svansen står upp, eller står i en båge så att säga, den ligger inte ner.

Okej... Jag kom inte intill fölet, när jag skulle försöka peta där bak... Hon gör så med svansen, som du beskriver! Jag ska prova att ta ut stoet och se om det hjälper när fölet blir oroligt. Annars får jag be veterinär komma ut/eller skriva ut något medel till morgonen, om det inte släppt innan dess?! :confused: OBS. För övrigt verkar hon ok! Äter, sover o kikar runt lite. (Sträng mamma, så hon får knappt röra sig...) Kissar gör hon iaf, har jag sett! :smirk:

bitch1 skrev:
Okej... Jag kom inte intill fölet, när jag skulle försöka peta där bak... Hon gör så med svansen, som du beskriver! Jag ska prova att ta ut stoet och se om det hjälper när fölet blir oroligt. Annars får jag be veterinär komma ut/eller skriva ut något medel till morgonen, om det inte släppt innan dess?! :confused: OBS. För övrigt verkar hon ok! Äter, sover o kikar runt lite. (Sträng mamma, så hon får knappt röra sig...) Kissar gör hon iaf, har jag sett! :smirk:
Eh, det räcker inte tills imorgon.....Är Du osäker så ska vet ut NU!
Microlax finns på apoteket och bör ges till alla föl där man misstänker att mekoniumet inte kommit ut tillräckligt.

Och hur menar Du, får inte komma till fölet....?? Det gällar att vara mild men bestämd, Du SKA till fölet. Be nån hålla stoet + att nån hjälper Dig hålla fölet så att Du kan ge det Microlax.
För mig är hantering A och O på ett nyfött föl viktigt. Givetvis sedan mamma och föl knytit an först, men eftersom vi lever i den värld vi lever i med domesticerade hästar, så måset de hanteras från dag 0.

Lycka till
mvh
Carina på Cesam Arabians

Min hingst fick ej heller igång magen, han flaggade med svansen och såg ut att krysta. Jag fick ge honom ett större lavemang som heter klyx tror jag och sen kan man blanda såpa med vatten så att det blir lagom halt och slibbigt sen ska man spruta in detta som ett lavemang. Mitt råd är att inte vänta för länge. jag fick ut en vet när han var ett dygn(hade haft telekontakt under natten) och då var han riktigt dålig och hamnade på sjukhus. Lycka till

Jag var ut och flyttade stoet till en box en bit ifrån. Fölet OCH mamman började skria åt varandra och bli oroliga... Under tiden tog jag en oljad termometer (Jag tyckte mitt finger verkade alldeles för stort för det lilla hålet!) och fick fram ett par hårda små lortar (vanlig brun färg) som låg strax innanför. Jag fick ut det som fanns inom "lämpligt avstånd". (vill inte rota FÖR långt in!) Fölis njöööt! Frågan är om det räcker med detta tills imorgon bitti och se om det sätter igång av sig själv under natten?! (Hon visar inga symptom på orolighet eller kolik!)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har pratat med veterinären och tycker vi ska avvakta till morgonen och se om det kommer igång under natten. Jag brukar ändå vara vaken till sent in på natten/morgonen, så jag har fortsatt koll på henne (om det kommer bajs) om hon fortfarande verkar må bra, eller om hon skulle visa negativa symptom! Det minsta lilla tecken att hon skulle bli sämre, så ringer jag efter veterinären OMEDELBART!!! (Han vet ju om situationen här nu...)

Det är bättre att peta med fingret en spetsig termometer kan ta hål på ändtarmen då går det riktigt illa.
Jag satte paraffin olja på mitt finger eller vaselin och kör in fingret smörj upp det lilla hålet, det är ganska töjbart.
Ut måste det och helst innan morgonen,var försiktig anus och ändtarmen är känsliga för vassa föremål.

Tänkte bara berätta att veterinären har varit ut nu. Hon blev behandlad med klyx och vetalgin. För övrigt tyckte veterinären att hon verkade frisk och pigg och hon diade direkt efter behandlingen! (Diat har hon regelbundet, sen hon föddes!) Så nu hoppas jag på att hon kommer igång med bajsningen! Hon får stå inne, tills jag sett att allt kommer igång... Tack för er hjälp! :bow:

Liknande trådar

Avel Hej! Igår på förmiddagen föddes en perfekt liten hingst..tyvärr har han legat trångt i magen och med frambenen ihopvikta. Detta innebär...
2
Svar
20
· Visningar
2 762
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 065
Senast: Bee
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 905
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 658

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka