Z

Zippi

Har ett varmblods valack på 18 år, som inte mår så bra.
En dag efter ritt i skog vart han halt ett par dagar, men blev bättre men väldigt snubblig. Har alltid varit snubblig, men markerar liksom lite i traven, inte mycket.Det var för cirka en månad sedan han vart halt.
Men så nu skulle jag longera honom och det gick inte, det var som om han hade ont i bogarna el ryggen, det var ansträngande för honom, han sa liksom nej.
Han har väldigt ojämna hovar fram, ena längre den andra, nästan som om den ena växer fortare en den andra.
Tror det är därför han är så snubblig.
Kan det onda ha med hovarna att göra också, har det blivit nåt konstigt i muskerna vid bogarna och rygg pga att den ena hoven är längre den andra.
Han står även som en fång häst i hagen, tror ju inte att det är fång, han avlastar liksom. Är pigg och glad och springer och hoppar i hagen. Men när han ska gå runt i cirkel så gör det ont.
Hovis kommer på i övermorgon, har även med sig en massör. Ska be dom känna igenom honom ordentligt.
Vad kan det vara ????
Börjar ge upp alltså, känns så tråkigt.
Snälla hjälp.

Sv: Hjälp!!

Ja det är tråkigt när de är sjuka och man vet inte vad det är. Men det kan nog ha mycket att göra med hovarna, konstigt att ena är längre?. För fel belastar hästen och går konstigt så kan det ju vissa sig i ryggen och bogarna som du säger.

Jag skulle inte vilja longera en häst som har varit halt. Då är det bättre att ta en promenad eller tömköra honom. Han kan ha sträkt sig när ni var ute då i skogen när han blev halt men sen är ju hovarna där och spökar. Jag tycker det är konsigt att ena är längre.

Min pojkväns systers häst (ett vramblods sto) hon var hlat ett tag lite till och från. Till slit röntgar de hästen och det visar sig att hon har brutit benet. Vet att det var ett fram ben men inte vilket ben som hade brutits. Iaf så hade läkningen satt igång av sig själv så hästen fick åka hem. Det är ett äldre sto och det blir lite jobb sen när hon ska sättas igån igen.

Det kan ju vara något att ha i åtanke, att röntga. Men se först om det blir "bra" när hovis och masören kommer. Men hjälper inte det och att de inte kommer fram till något så tycker jag att du borde åka till en klinik för att få det röntgat och utret vad det är för fel.

Lycka till med din häst och jag hoppas att han blir bra!!!!

Tack för visat intresse.
Hovis kommer imorgon så vi får hoppas att det blir bra.
Hade ett proffs på hovar i stallet igår, passade på att fråga honom om just min häst.
Han sa att smärtan i ryggen kan bero på hovorna, men också att han kan ha nåt fel i kroppen så det är därför hovarna växer som dom gör, att kroppen är sne typ.
Jag hoppas på det bästa nu.
har bara haft honom i ca 4 Månader, vill gärna umgås med honom ett tag till.

Hej
Ofta kommer det onda från knäleden om de är snubbliga.
Om hästen har ont i ett ben avlastar den oftast benet, detta får till följd att hovarna växer olika mycket.

pondus skrev:
Hej
Ofta kommer det onda från knäleden om de är snubbliga.
Om hästen har ont i ett ben avlastar den oftast benet, detta får till följd att hovarna växer olika mycket.
Han är väldigt fin i benen, inte varm eller svullen.
Men det kanske är nåt endå där. :confused:

Vänta & se vad hovslagaren och framförallt massören säger,det är möjligt att hon/han kan hitta orsaken till problemet.
Annars finns det ju andra sätt att kolla,på klinik med röntgen,ultraljud osv eller tex thermografi(värmekamera)

Det är oftast bra om man kan låta mer än en person kolla.

Nu har hovis och massören varit här.
Hältan som kom efter en ridtur för en månad sedan berodde nog på hovböld, blödning, den var "färdig" så hovis tog bort den.
Min Polle har ont i ryggen, vi skulle rida barbacka. Men jag jobbar hellre från marken med gummisnodd och teräng nu i början.
Så det är rehabilitering nu som gäller. :d

Hoppas att din häst blir bättre.
Tänk på att barbackaridning kan vara jobbigt för hästen med,iaf om man sitter på tex en vojlock,för då trycker det ju lite på ryggraden(iaf min häst reagerade lite på det då jag red mkt barbacka )

Vet inte vad du har för sadel,men när jag bytte till bomlöst fick jag en helt annan häst! :love:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 422
Hästvård Min ridtravare på 20 år var för drygt 2-3 veckor sen plötsligt halt när jag hämtade honom från sommarhagen. Han släpade hoven efter sig...
Svar
4
· Visningar
1 012
Senast: Noak
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 064
Senast: Marvin
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 681
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024