G

gullnosan

Jag vill jätte gärna kunna göra lika fina knoppar som alla andra utan att behöva klippa eller rycka någon man!
Dom flesta säger ju att manen ska va ca.10 cm lång för att det ska bli fina knopp!
Men min polle har mellen 20-30 cm lång man och jätte tjock är den också!
Så... är det någon som har nåt tips? Eller kanske något annat förslag på hur man kan göra manen extra fin! :)

Sv: Hjälp!!

tror att manen är både för lång och tjock så som du beskriver den för att knopparna inte ska bli kanelbullar om du inte rycker manen, men du kan försöka göra en "ponnyfläta". Det brukar bli riktigt snyggt.

Testa rosenknoppar, dom är till för extra långa manar. Ska försöka beskriva... Du behöver en bit ståltråd som du böjer till en ögla.
1:Fläta manen precis som vanligt
2:Använd ståltråden. Stick den igenom början på flätan, uppe vid mankammen (precis innan flätan börjar) och fånga upp själva flätan som du sen drar med dig upp igen. (vet att deta blev kluddigt, vet inte hur jag ska förklara)
3:Nu har du fått en liten "bulle". Vira reseten av flätan runt "bullen" och fäst med gummiband

Är lättare att göra än vad det låter.

Punkt två fattar jag inte :crazy: Så man hakar fast ståltråden vid mankammen, och rullar manen som vanligt o fäster med ståltråden? Eller vad?

Hmm, vet inte riktigt hur jag ska förklara... Där flätan börjar (uppe vid mankammen alltså) så ska du sticka ner ståltråden med öglan neråt, (bakom flätan) och fånga upp änden av flätan med öglan på ståltråden. Sen drar du med dig änden på flätan upp igen och drar till lite. Då blir det en bulle.

Tack för alla bra svar... ja ska faktiskt pröva det där med ståltråden! :-D
Fast ponnyfläta?? det vet ja inte vad det är! ;-)

ponnyfläta är när man gör en inbakad fläta som går längs med hela mankammen

*lånar knapp och tråd :p
Följdfråga: Blir det snygga knoppar med en man som är trimmad med trimkniv?

Ponnyfläta? Brukar man inte säja ardenner fläta?

emelit skrev:
*lånar knapp och tråd :p
Följdfråga: Blir det snygga knoppar med en man som är trimmad med trimkniv?

Det var länge sedan jag rykte Mysans man för att den är så tunn så jag har använt trimmkniv istället. Tycker inte att det är någon skillnad på att knoppa rykt eller trimmad man. Så här blir mina knoppar iallafall. Jag tycker de är helt ok.
_MG_7931.jpg

Liknande trådar

Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
631
Senast: Hajfisk
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
693
Senast: Oknytt
·
Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 736
Senast: KesoNeso
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 266
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar