B

brave_heart

Hej! Jag har en kanin som har ett lite ovanligt beteende... varje gång jag ska ta upp honom, knorrar han, gömmer sig så långt ifrån mig som möjligt och ibland bits han!! vet inte vad jag ska göra :confused: har testat att locka med godis.... men med andra är han snäll!! om han är ute i en rasthage bits han alltid när jag ska ta upp honom... :mad:

Sv: Hjälp!

jag har absolut ingen erfarenhet av kaniner, aldrig hållt en ens. Men det låter onekligen som om han är rädd för dig. Kasnek har det hänt något dramatiskt någongång i samband med upptagning som han kommer ihåg osv. Vad man ska göra åt det vet jag inte riktigt. men.. ja, näe, kände som om jag var tvungen att svara eftersom ingen annan gjord det :D

Hmm, det skulle jag också vilja ha svar på. Min belgiska jättekanin är inte rädd för mej, hon tycker bara inte om när jag lyfter henne, då bits hon. Hon biter i kläderna och fläcker och drar i mängder. Hur "fostrar" man en kanin? ;)

har vart ute hos honom nu.. gick lite med honom och han var superstressad, verkade mest rädd för mig... :( han väste åt mig å försökte bitas.... det enda han gillar är att hoppa ;) (fast bara rakbanor)

Ojdå, hoppas nån annan här kan hjälpa oss med hur man gör? Det enda jag vet är att det kan visst "slå slint" i skallen på kaniner ibland så att dom blir helt knäppa. Jag gav min syster en gotlandskanin i present en gång och den blev helt knäpp, han anföll så fort hon visade sej, så det var inget annat att göra än att slå ihjäl den tyvärr.. (Han blev inte på nåt vis "felbehandlad", min syster har haft många kaniner och har god hand med dom)
Det här var väl upplyftande ;) men vi får väl hoppas att det inte är såna fel på våra kaniner.

Ras? Dvärgharar kan vara sådana. Ålder? Könsmognad kan göra dem väldigt osäkra. Låt det gå över även om det kan dröja månader. Ta på dig handskar för då vet du att du inte känner om han bits, du blir lugn och utstrålar omedvetet trygghet som kaninen känner och då blir han lugn. Funkar på min hona! Hon morrar som besatt men biter inte längre! Och det går över...

Ja, hon är väl lite drygt ett halvår, tror jag. Så det kan väl stämma med könsmognad va? Hon började även anfalla sin rumskompis (kastrerad dvärghane) för ett tag sen, så jag fick ta isär dom. Idag har jag faktiskt satt ihop dom igen och hon har inte varit dum än iallafall.
Hon är inte alls rädd för mej utan tvärtom väldigt nyfiken och hoppar uppefter mej när jag är inne hos dom, det är bara när jag lyfter upp henne som hon bits. Hoppas att det är som du säger - könsmognad - och att det går över. Måste ju kunna ta upp henne och klippa klorna om inte annat... Vid vilken ålder blir kaniner könsmogna?

min dvärgvädur är hur gosig och sällskaplig som helst, men hon sprattlar när jag lyfter henne. det är obehagligt helt enkelt, och hon är inte så van vid det då hon för det mesta hoppar runt fritt på golvet. vad skulle du säga om nån som är tio gånger större tog tag om din mage och lyfte upp dig jääättehögt? :p hänga stilla och tänka "åh vad mysigt"? ;)

JennyK - din ninis är det nog absolut inget fel på, var lugn osv bara, och var stadig när du lyfter henne och håll henne tätt intill dig så hon känner sig säker, så blir det nog bättre snart. :)

brave_heart - din kanin verkar faktiskt vara rädd för dig. att han bits när du tar upp honom ur rasthagen är ju inte konstigt, han vill ju stanna kvar :p sitt vid hans bur och prata med honom, kanske håll in handen i buren med någon godsak. ha tålamod. efter ett tag kan du försöka klappa honom lite försiktigt. prata hela tiden med lugn och uppmuntrande röst, och beröm honom när han är snäll! ge grönsaker först när du har fått klappa honom t ex. när du lyfter, gör som jag skrev här ovanför. stadigt och håll honom tätt intill dig, var lugn och trygg!

hoppas allt går bra för er :)

Ja ,det löser sej nog. Får hålla näsan borta bara, den nöp hon häromdagen.. :angel:

jaa, antingen är han väl rädd för dej elr ngt annat..
fattade inte riktigt om kaninen var "dum" när du tog upp honom också ? endel kaniner är höjdrädda. :p så.. det kan va det också...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 846
Senast: fixi
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 096
Senast: KesoNeso
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
783
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38