G

gråskägg

hej jag undrar om någon vet vart man får tag på små bett. Min shettis behöver ett rakt tunt bett eller en pelhamstång stl 8,5.Det verkar omöjligt att hitta. tack på förhand.

Sv: hjälp

du kan ju börja med att fråga dig själv, varför hästen behöver skarpare bett?

jag har bara 3delade bett på mina shettisar. vill du ha ett rakt bett finns det ett billigt på börjes.

hej jag behöver inte ett skarpare bett.Bettet jag har idag är för stort och letar efter ett som är mindre.Det finns inte så väldigt mycke plats i en sån liten mun.Det skarpa sitter i ryttarens eller kuskens händer.Tänk på de du.

Odelade, tunna tränsbett är inte särskilt svårt att hitta i 8,5. Som sagt så har de ett på Börjes billigt.

Eftersom du inte behöver ett skarpare, varför då leta efter ett pelham?

visst sitter det skarpa i ryttarens händer men om du inte behöver ett skarpare bett så varför då köpa ett pelham?

de som tillverkar betten resonerar att man inte behöver såpass skarpa bett till en sådan liten ponny, därför gör de inte så små bett.

2 av mina ponnyer har 8,5cm i bett, skulle ALDRIG sätta in något skarpt bett i munnen på dem. lär dig rida/eller köra din ponny istället för att betsla på.

rida o köra kan jag men har mer att lära.jag tänkte kolla olika bett för att hitta något som hästen gillar.pelham behöver man ju inte använda hävstångsffekten på.har en annan häst som föredrar pelham framför andra bett både med o utan hävstång.han får även en bättre sökning framåt nedåt. kan tänka mig att prova hackamore el liknande om det finns så litet.det bästa vore ju att inte ha ng alls i munnen. tack för tipset om börjes

www.lillhastenistav.se tror jag det finns små bett. Också på http://home.swipnet.se/~w-79895/ finns det shettisgrejjer! Håller med om att det är svårt att hitta...Jag har själv ett postkandar på min shettis och han går verkligen inte att köra på vanligt tränsbett för att han blir för stark. Då tycker jag det är bättre att ha ett lite skarpare där jag kan vara mjukare i handen än ett mindre skarpt där jag måste sitta och hårddra hela tiden!! Dessutom är det skönt med "nödbroms" då hästen kan få för sig att skena...

Hästen "kan inte få för sig att skena", den vill helt enkelt inte att du har kommandot över den längre så den sticker. Skenar gör en häst i blind panik, då kvittar det varför skit du har i munnen, den märker det inte.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
974
Juridik & Ekonomi Hej på er! Jag undrar om ni kunde hjälpa mig angående vilket mobilabonnemang som är mest prisvärd och fungerar bra? I dagsläget har...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 041
Trädgård & Växter Hej! Jag har sått tomatplantor från frö för någon månad sedan, och de har växt till sig rätt bra. Jag har planterat om dem och de växer...
2
Svar
29
· Visningar
1 326
Senast: tanten
·
Utrustning Hej! Jag har ett par läder ridstövlar, dom är ca 7-8 år gamla och blivit flitigt använda tidigare så dom är väl "ingådda" men jag har...
Svar
8
· Visningar
636
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka