R

roccostar

min häst vill inte gå upp i vikt!
måste till en klinik för att kolla om det är nåt fel....

men jag har ett problem... min häst är väldigt speciell.
han låter inte vem som helst vara i närheten av honom!
min kompis får inte röra honom... hon har inte gjort något!!
om någon som han inte vill ska vara nära honom kommer i närheten blir han arg, sparkas och hotar att bitas. vår distrikts vetrinär får heller inte röra honom.... han har heller ointe gjort nåt...

någon som vet en bra vet. som är lugn och vet vad han håller på med?????

hjälp!!

Sv: hjälp!!!

Åkt du lugnt till klinik, där är dom vana med att hantera både det ena och det andra...

Jaså..? Min häst är portad från en klinik för att hon sparkade till för en assistent som skulle spruta henne i kotan. Hästen är inte elak, utan blev rädd och fick panik. Det var bara att packa ihop och åka hem. :o

Låter som det är läge att träna lite ledarskap på den hästen...för mig låter hästen som ganska bortskämd och fått göra lite som den velat. Tänkte mest på när det inte verkar passa hästen så hotar den ??!! Nä, ta och sätt den lite på plats, den kan ju bli farlig för någon annars.

Min häst går inte heller upp i vikt, trots bra bete i två månader. Hon är tunn och omusklad, men det var hon redan när jag köpte henne i juni, så hon har inte gått ner våldsamt mycket i alla fall. Men om hon fortsatt är tunn i höst/vinter och inte sätter muskler trots hårdare träning (mycket hoppning och tömkörning för att bygga ryggmuskler) så kommer jag antagligen få göra en ordentlig utredning på klinik. Hon är avmaskad och hon äter glatt både hö, gräs och kraftfoder när det bjuds, men hon är lite låg i rang och har blivit mobbad en del i sommar. Så jag tror och hoppas att hon kommer lägga på sig när betet är över om ungefär en månad. Ska för säkerhets skull sätta henne i en ny hage (ska bara stängsla först) där det finns ännu mer att äta. Där slipper hon också förhoppningsvis bli trakasserad av sina så kallade polare...

Hej!

Vad är det för häst du har? Vissa hästar passar inte att ha på enbart bete, utan man måste stödutfodra ordentligt fastän det finns gott om gräs. Ex på sådana hästar är vissa fullblod eller med högt fullblodsinslag, eller om hästen inte har ro att stå och beta ordentligt, t ex för att den är insektskänslig.

Hur mycket kraftfoder får den? Verkar den kunna tugga ordenligt, eller finns det anledning att misstänka tandproblem?

Vi tar emot inackorderingar i vårt stall, och hittills har vi aldrig misslyckats med att göda upp de ibland väldigt tunna stackare som kommer. En del verkar tro att hästen kan klara sig på ett halvt kilo kraftfoder och 6 kg hö, när de dessutom rider normalt... Efter några månader på 10 kg bra hö, 3-4 kg kraftfoder + 2 kg luzern blir ALLA hästar runda och fina! Om det alltså inte är någon allvarligt medicinskt problem.

hej jag heter Kristel Ström Afelius och jag brukar bo eller vara lite i strömstad jag vet att detta inte vad du kanske skulle vilja att jag skrev till dig du vill ju ha svar på din fråga men tillbaka till där jag började jag bor som sagt lite i strömstad och håller på med hästar och söker en häst att rida på när jag är där aa att typ hjälpa någon lite så där men jag har lite svårt att hitta häst och tänkte fråga om du vet någon som som vill ha hjälp eller så kanske du vill själv ha lite hjälp? jag har ridit i 8 år och är ryttinerad jag har tävlat nåra få gånger utanför ridskolan (det är liksom inte riktigt min grej) jag rider för det mästa dressyr eller ärligt talat suger jag på att hoppa hinder :( men dressyr är jag bättre på ;) jag vet att du har en rätt jobbig häst som inte tål alla fattar jag det som men man kan ju se kanske hur hon eller han tål lilla mig :p är du intreserad ?? ps:jag tror att om hästen känner trygghet hoss dig så ska det nog gå i alla fall bara du är där som stöd

Gisburne skrev:
Min häst går inte heller upp i vikt, trots bra bete i två månader. Hon är tunn och omusklad, men det var hon redan när jag köpte henne i juni, så hon har inte gått ner våldsamt mycket i alla fall. Men om hon fortsatt är tunn i höst/vinter och inte sätter muskler trots hårdare träning (mycket hoppning och tömkörning för att bygga ryggmuskler) så kommer jag antagligen få göra en ordentlig utredning på klinik. Hon är avmaskad och hon äter glatt både hö, gräs och kraftfoder när det bjuds, men hon är lite låg i rang och har blivit mobbad en del i sommar. Så jag tror och hoppas att hon kommer lägga på sig när betet är över om ungefär en månad. Ska för säkerhets skull sätta henne i en ny hage (ska bara stängsla först) där det finns ännu mer att äta. Där slipper hon också förhoppningsvis bli trakasserad av sina så kallade polare...

KS vissel vissel... :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 126
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 668
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar