K

kela

min lille pålle köpte jag i october. MKT vanvårdad!!!!! men i december började det ljusna, han fick normalt hull o började bli riktigt trevlig att rida.

men i feb/mars började han "skruva" på sig när jag red. han fick fårskinn under vojlocken o linement (radital) efter varje pass.

det verkade gå bra men så när jag kom hem efter en v. i spanien kände jag inte igen honom!!!!

han hade blivit smal igen!!! ont i ryggen så att man knappt kan borsta honom. o tjurig som bara den!!!

kan allt detta bero på päls-fällningen?!?
han e krubbitare, ett tag behövde han bara remmen inne men nu har han den i hagen me (sedan ca 1mån) för han drar upp stolparna!
kan det ha me det att göra?

han har även fått en ny "kompis" i hagen o innan det var han lägst i rang o nu har denna häst blivit hack-kyckling.
kan det va att han springer för mkt (jagar) honom???

ni som har orkat läsa dett fattar att jag är helt noll-ställd!!!!
snälla hjälp!!! vad ska jag göra?????

Jag kan ju bara utgå från vad jag tycker. Min ponny var världens goaste alltid glad o tillgiven tills vi bytte stall o han fick nya kompisar som inte alls godkände honom. Och efter det var han inte sig själv. Han var sur i boxen, vägra gå ut i hagen. Och allmänt arg o irriterad. Finns det ngn mer hage med mera hästar? Prova det kanske hjälper.

Lycka till

Om han nu var väldigt vanvårdad när du fick honom så har han nog varit med om ganska mycket och då kanske det är lätt att såna här problem dyker upp. Kanske en massa spöken från förr som gör sig påminda... :( Om jag varit som dig hade jag nog i alla fall kollat med någon veterinär om ryggen så att det inte är något allvarligt. Hoppas att han mår bättre snart. :)

Han var alltså (citat:) MYCKET vanvårdad när du köpte honom i Oktober. Han BÖRJADE att bli bättre att RIDA i december. Du har alltså ridit på en vanvårdad häst? Eller? :confused:
Eftersom du skrev att ridningen började gå BÄTTRE i december så antar jag att du red honom redan innan december.. Om han nu var så gravt vanvårdad när han kom i oktober så tvivlar jag på att hästen borde ha ridits överhuvudtaget..

Det du kan göra är:

* Ta ut veterinär och kolla upp honom (kan även vara värt att kolla tänderna)
* Se till att utrustningen är bra och väl tillpassad och sadeln utprovad av sadelutprovare (när han är redo att ridas)
* Se över foderstaten så att han får i sig det han behöver
* Byt hagkompis

Nirak

Det du kan göra är:

* Ta ut veterinär och kolla upp honom (kan även vara värt att kolla tänderna)
* Se till att utrustningen är bra och väl tillpassad och sadeln utprovad av sadelutprovare (när han är redo att ridas)
* Se över foderstaten så att han får i sig det han behöver
* Byt hagkompis
Otroligt bra råd :bow:

min lille pålle köpte jag i october. MKT vanvårdad!!!!! men i december började det ljusna, han fick normalt hull o började bli riktigt trevlig att rida.

Jag tänkte låta bli att svara men kunde inte....

Antingen var han inte så vanvårdad el så är du inte riktigt normal en vanvårdad häst tar väldigt lång tid innan man rider för huvud taget man låter den genomgås av vetrinär å all möjlig kärlek å behandling innan man enns funderar på att rida den,sedan säger du att den mgarar? Mask?
Ont i ryggen ja ring vet å be honom komma å kolla på honom å rid inte! :devil: (utan smile)

varför e alla så negativa o ta massa saker förgivet??
inte: -"va bra att du köpte honom (för alldeles för mkt egentligen) så att han slapp stå kvar där!!!

nej alla gör värsta på-hoppen!!!!!!!!!!!!!!!!!

självklart var veterinär det första jag gjorde när jag fick hem honom!!!! vad tror ni!!!

o för allas info var det veterinären som sa att jag kunde börja skritta korta turer efter ca 2-3v!!!
med "trevlig att rida", menar jag att han inte skyggade för trafik o inte var lika rädd om sin mun och annat sånt!!!!

tack för alla andra vettiga svar!!! (tänderna är kollade)
och nej vi har provat alla andra hagar, där får han stryk!!!!

och sadeln e oxå tillpassad och fixad me.
och han blev avmaskad för ca 2-3v sen

Men om du läser ditt ursprungliga inlägg igen och tänker opartiskt är det juinte så konstigt att folk reagerar!

I mina ögon är en Mycket vanvårdad häst- ett benrangel utan muskulatur. Och så tror jag de flesta ser det... Att en sådan häst skulle gå at rida efter någon vecka känns ju helt otroligt!

Men nu har du ju rett ut begreppen.. :)

Håller med föregående talare , de är inte så konstigt att man funderar hur d står till igentligen när du skriver att hanverkligen var så vanskött en riktigt vanskött häst kan man helt enklet inte börja rida så kort efter så, jag ber om ursäkt nu när du rett upp begreppen lite å ber om ursäkt, men snälla skriv inte väldigt vanvårdad.

mvh anna

han får kanske 10-15 kg hö o ensilage, 1 kg havre, 1kg korn, 1 1/2 kg betfor, b-vitaminer, rapsolja, mineraler och tokosel!! det borde ju räcka!?
eller?

han e engelskt fullblod, 7år ca 165cm.

i mina ögon var han vanvårdad!! hade varket fått mat eller vatten på ca 4veckor!! förutom regnvattnet o det magra bete som fanns kvar efter sommarn!!!
tänk er själva, ni är ute o leter efter hästen DET. Åker till en gård där ni ser en sådan häst. och inser att det är han du ska ha!!!
du köper honom efter mkt tjaffs och ger honom all kärkek till hjärta har!!!!

skulle ni inte bli ledsna om folk reagerade som ni gjort då??!!

ledsen om jag var oklar, men nu vet ni hur det ligger till!!!

Vad är det för värden på ensilaget? Höga värden=kanske okej foderstat, låga värden=svält.Hur mycket blir det totalt i energi/protein.

När jag skulle göda min islandshäst (c-ponny) fick hon 10kg hösilage med bra värden, 700g havre och 200g betfor, mineraler och tokosel. Till skillnad från din häst så var hon inte direkt mager med hade tappat en del pga missförstånd vad det gäller tolkning av analysvärden. Med detta vill jag mest få fram att den diet du givit din häst är knappast får särskillt mycket mat för att vara fullblod, de kräver ofta mycket mat för att hålla hull, för att inte tala om att bygga upp hästen.

vet inga värden, men hon som äger stallet säger att det är ett mkt bra ensilage. Hon "odlar" det själv.
så, mer hö eller?!
för mer kraftfoder vill jag inte ge eftersom jag inte kan rida honom nu. longerar bara ca 20min varannan dag.
hur e det me soja? har hört både att det är bra och att det är dåligt. har inga erfarenheter utav det.

Är det inte analyserat kan det vara i stort sett vilka värden som helst. Visst kan man komma med goda gissningar om värdena men säker kan man inte vara. Sedan beror det ju på vad man menar med bra värden och hur pass man litar på uppgiftslämnaren. Hur hög är torrsubstansen? Om den är låg och hästen får i sig 10 kg silage så får den dessutom för lite/i minsta laget av torrsubstans om den nu inte får vara ute och beta av gröngräset.

Hade det varit min häst hade jag bytt ut havre/korn mot Hippo Alfa eller Lucern och ökat på en del och givit hästen fri tillgång till hösilaget. Du kan säkert få bra tips om du ställer en fråga på foder.

Förresten skippa longeringen, åtminstone tills ryggen är ordentligt undersökt, det är rena döden om hästen har ont, gå på promenaderer med den istället.

Jag förstår hur du reagerar men även övriga inlägg mht att du skrev att hästen var mycket vanvårdad. Nåväl, nu är det som det är och du har gjort så gott du kunnat för hästen och det tycker jag du skall ha all ära för!

Jag vet inte om det är någon som helst sanning i det men jag vet flera hästar som blivit tunnare nu, bla ett fullblod som även det var mycket magert efter betet men lade på sig lite över vintern - kan det vara något med våren och pälsföällning och sådant som påverkar extra mycket för just magra hästar, eller är det traumat som börjar komma ikapp hästen? Jag tycker att du iallafall skall byta hage åt den om du kan, så att den håller sig lite lugnare, den kanske är lättstressad och inte mår bra av konkurrens?

Det här fullblodet jag berättade om tror jag personligen har en väldigt stressig bakgrund, och den "dippar" sitt hö i vattnet jämt vilket jag har hört KAN vara ett tecken på magproblem, kan sådant finnas hos din häst och att det har ökat nu när han stressas över den andra hästen i hagen?

Den hästen äter också runt 10-15 kilo hö per dag men är smal, och jag kan tänka mig att du kan behöva ge den något mycket proteinrikt för att få upp den i vikt, tex lusern, vetekli eller något annat foder som inte sätetr sig " i huvudet". Så göt jag med min gamla halvblodskille som lätt blir tunn men alldeles för pigg av mycket betfor och havre. Olja tycker jag är bra också, men det ger du ju. B-vitamin-kur kasnke, om det är pälsfällnmginsdags och det tar på orken? Foderjäst finns för en överkomlig slant.

Lycka till, och jag tycker du har gjort alldelels rätt. Om ingen förbättring sker inom ett par veckor skulle jag rådfråga en veterinär också. I dagsläget skulle jag nopg våga vänta i och med att vet kollat hästen i oktober och tänderna är ok, men jag skulle inte rida eller anstränga den, bara promenera.

mer grovfoder, b vitaminer och kanske grönpellets ? grönpellets innehåller mycket näring, och brukar oftast inte sätta sig i huvudet.

Liknande trådar

Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 655
Senast: axel
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 881
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Ber om ursäkt om tråden ligger fel, hoppas i så fall moderator kan placera den på ett mer passande ställe. Jag börjar från början...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: Martina_m
·
L
Ekonomi & Juridik Hej alla =) Tänkte kolla om någon har ett vettigt råd till kmig ang detta.... Jag köpte en unghäst i slutet av förra året. Såg den...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka