tack för all hjälp!!
jag har nu ökat höt till ca 15-18kg/dag plus att de har kommit upp ganska mkt gräs i hagen.
jag har oxå börjat massera ryggen me radital liniment vilket han reagerar bra på. han har även börjat få lite bättre päls, från b-vitaminet antar jag.

det jag nu undrar är om jag ska vänja honom sakta vid gräs eftersom hans mage kanske är lite känslig pga tidigare svält?
går redan promenader me han.
E de en bra ide att låta honom klättra under promenaderna? stärka ryggen????
jag tror inte att det är "taumat som kommer ikapp" för han e glad och så annars. igår flyttade de hästen som han inte kom översens med och han levde rövare HELA dan!!! det rann svett om han när jag tog in honom!!! så lite bättre verkar han må!!!

Hmmm,tycker det låter så konstigt allt.Fyra veckors svält.Klart hästen inte mår bra.Hur länge har du haft honom?Jag har själv en häst nu som ståt inne i ett stall i ca 6 månader och knappt fårr mat alls och hovarna såg fruktansvärda ut när han kom till mig för en månad sen.Vi har Bara låtit honom gå och äta upp sig och hanteras varje dag och inte brytt oss så mycket om allt annat som ridning osv.Tror det tar längre tid än man tror att dom återhämatar sig.Hur får din pålle i sig ca 18 kg hö om dagen`På hur många mål och dagen?Min kille äter obegränsat med hö i både hage och box men äter inte mer än va 8-10 kg om dagen.Hur får ett fullblod i sig så mycket som 18 kg?
Jag tycker du ska släpa ut vetten igen och bara låta pållen vara och fodra den ordentligt.Lycka till

Hon fodrade med både hö och hösilage, är det senare relativt fuktigt och en betydande del av maten lär det inte vara några som helst problem.

En tanke som jag har rörande ryggen är kanske bristen på aktivitet?

Jag har en rygghäst som om han inte rids ordentliga pass där han får jobba igenom sig rejält, helst varje dag, så får han ont i ryggen.

Vid fällningstid värre än annars, vid kallt väder eller omslag i vädret ännu värre.

Jag håller honom konstant täckad om jag inte är MYCKET säker på att det kommer förbli varmt och soligt, och det inte finns risk för att det regnar och jag inte kan åka ut och ta in honom.

De fullblod jag varit i kontakt med har lättare fallit ur under våren, dels är ju ofta denna period ett kvitto på höstens foderstat (som i din hästs fall varit högst undermålig - milt sagt), dels tar fällningen ibland musten ur dem.

Är han maskad, vaccad osv som han skall?

Liknande trådar

Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 655
Senast: axel
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 881
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Ber om ursäkt om tråden ligger fel, hoppas i så fall moderator kan placera den på ett mer passande ställe. Jag börjar från början...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: Martina_m
·
L
Ekonomi & Juridik Hej alla =) Tänkte kolla om någon har ett vettigt råd till kmig ang detta.... Jag köpte en unghäst i slutet av förra året. Såg den...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka