Hej! Stämmer att vissa tål strävhåriga eller korthåriga hundar men inte långhåriga. Min sambo är astmatiker och pälsdjursallergiker. Vi bestämde oss för storpudel! Hans familj som oxå är allergiker har dvärgpudel och det funkar jättebra. Vad man ska tänka på om man väljer pudel, eller annan allergivänlig ras med lite mera päls, är att hunden lättare drar runt damm vilket ju i sig är allergent för många. Pudeln kräver en del pälsvård men är deffinitivt en förträfflig ras på många sätt. Storpudeln är INTE fjantig, töntig eller mesig som många tror... Dvärg, toy och mellan däremot kan vara åt det hållet (inte alla dock). Storpudeln är bra val om man önskar sig en större hund, andra större raser är Carrie Blue Terrier och Soft Coated Terrier, om man tycker om terriers egenskaper. Verkar båda trevliga tycker jag men har bra träffat ett par stycken. Har haft två storpudlar själv och de är snälla, glada och lättlärda hundar. Annars älskar jag fågel och brukshundar, storpudeln var den ras som låg närmast den typen av hund. Lycka till!