Gloria95

Trådstartare
Jag har köpt en helt underbar häst som verkligen är en läromästare. Men jag har ett problem... Alltså han bockar när man fattar galopp, inte alltid men kanske hälften av gångerna. Det är inte precis så att det är svårt och sitta kvar, men man blir lite, lite rädd. Ibland drar han bara ner huvudet, ibland bockar han på riktigt (inga jätte jobbiga bockningar men ändå) och ibland gör han det bra! :up: :down: Alltså jag har tagit hjälp av min tränare och gjort typ allt det hon sa att jag skulle. Det har hjälpt så att han inte gör det lika ofta men jag undrar ändå om ni har några tips?
Jag kan avsluta med att annars är min lilla ponny-plutt en helt fantastisk individ och jag älskar han över allt annat! :love::heart

Har du kollat så att du har en bra sadel som passar honom ordentligt?
Bockar han i ett visst varv eller åt båda hållen?

Ja, sadeln passar bra... Det är mest nån sak han gör för att slippa undan tror jag. Eller med andra ord så är jag rätt säler på det. Jag undrar mest hur man ska göra för att få bort det helt, för det är ju inte så snyggt precis om vi i framtiden ska tävla lite dressyr och så.

Min ena gör så om jag är råkar komma för långt bak med skänkeln i fattningen. Hon är väldigt känslig i sidorna och protesterar med att slå så fort hon tycker att jag klämmer/kittlas/gör nåt obehagligt. Hon kan fatta jättefint om jag rider noggrant :) Så på min hjälper det att rida ordentligare.

Jag tycker att en halsrem låter som ett bra förslag, ta ett stigläder runt halsen på den.
Tänk också på att hästen bockar genom att ta ner huvudet. Så försök fatta galoppen med huvudet rakt fram och var beredd på att ta upp det om han drar ner det. :)

Jag brukar hålla lite smått i manen istället för halsrem då jag typ gillar det mer :up:
@pajaztar tack för tipset, när jag läste det så kom jag på att jag kanske tar skänklarna lite för långt bak i galoppfattningen då jag måste vara lite "väl" tydlig för annars så fattar han helst inte om han slipper (liiite lat, jag med i och för sig :laugh:) Så det kan ju såklart vara att han blir lite sur då, ska tänka på det ;)

Och just det så kan jag nog säga (så att ingen missförstår och så) att det nog är mitt eget fel att han för så. För han är verkligen en helt fantastisk häst och väldigt välutbildad, så jag själv tror att jag på nåt sätt gör fel. Så ahh, det är verkligen inte min lilla söta ponny som gör det! Utan jag, så att alla vet om det ;)

Om det är så att han inte gillar dina ben i fattningen, försök fatta med sittsen och mjuka ben. Och förstärk med spöt på innerbogen istället. Det funkar på stoet jag brukar rida, som tjurar ur direkt om man börjar klämma med benen. Framförallt i fattning och galopp. Lycka till!

Min gjorde så som unghäst, ifall jag höll för hårt i tygeln i fattningen, så på honom var lösningen att lägga fram handen i fattningen så han fick plats att fatta galopp

min ponny småbockar och kickar bakut ibland när man fattar galopp med. mindre nu dock.
hon gjorde det under igångsättningen för att hon hade inte tillräckligt med muskler och kondition så det blev jobbigt helt enkelt. ibland är det för att hon tycker det ä kul. men mest gör hon för att det är just jobbigt och vill slippa undan.

@Blandrastik just min tränare har inte ridit men kompisar har gjort det och han gör det ibland på alla. Mindre på vissa och mer på andra... Olika helt enkelt! :up:/:down:

@Lilla_Gubben Det säger min tränare att dte kan vara det och hon har gett mig tipset att lägga fram handen lite och hålla i manen, det går mycket bättre då men ibland så gör han det ändå :banghead:

@Neia Han har väldigt bra kondition, men i och för sig så är han väl lite smått lat :o

Då skulle jag ta honom på töm, kan ha fatta galopp på töm utan att bocka, så är det ju nåt annat (typ i sadeln) som inte funkar.

Jag tror int eatt det är sadeln då jag provat många olika. Jag tror mest kanske att han är känslig typ på magen...

Jag ska rida idag och försöka fatta mer med sitsen + lite hjälp av spöet kanske och inte hålla han för hårt i munnen. Sen ska jag även försöka se skillnad på vad jag gör annorlunda när han bockar. Alltså om dte är att mina skänklar råkar komma bak och att det är orsaken, ska försöka kolla det idag :up: (Har inte ridit pga lite feber + förkylning om ni undrar... Men frisk nu :rofl:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 075
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Förra helgen drog ner mig i en rejäl grop som jag inte trodde var möjlig. Jag hade ingen aning om att en marknad kunde dränera en på så...
Svar
1
· Visningar
899
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama