Quitespirit

Trådstartare
Min häst har fått ett drygt sår precis under hasen, och det är ett helsike att linda osv så det håller uppe. Någon som har ett bra tips hur man kan linda? Han behöver också lufta såret när han är ute och vill gärna ha råd om hur jag kan göra för att skydda mot flugor. Det kommer fortfarande klar sårvätska så såret är inte riktigt torrt så inga salvor eller plastspray får användas ännu. Väldigt tacksam för råd o tips. Känns som det aldrig läker :/
Hur har ni gjort när era hästar fått sår? med eller utan bandage?

Sv: Hjälp!

Med bandage, hästsår vill läka varmt och fuktigt, de vill inte torkas ut :)

Hassår får man antingen bandagera hela benet eller fästa bandaget med material som klistrar på hästen, ev snögg

Lycka till!

jag har lindat hela benet och som en 8a men det trillar ändå ned :O kanske jag behöver dra till lite mer, mesar kanske med att sätta för löst? tack iaf för era tips :)
föresten har ni någon gång varit med om att det har kommit klar vätska en längre tid, som vatten?

Ett sårpulver som heter Basibact är guldvärt, det torkar upp såret på ett dygn och håller alla kräk borta. Men vet inte om ni har det där i Sverige...
Måste du linda benet? Varför? :) bandage brukar jag själv undvika om inte veterinären specifikt rekommenderat det, spec nu under sommaren blir det varmt under lindan och det kan lätt bildas en infektion. Bra sårpulver på istället så såret får andas! :)
Att det rinner sårvätska ur det och att det inte går fast låter som om hästen kliar upp det om och om igen. Skulle det finnas något som vill ut/såret skulle vara infekterat skulle det komma var, dvs gul och tjock vätska. Dock kan även genomskinlig sårvätska också betyda att något vill ut...hur länge har hästen haft såret? Djup? Storlek? Haltar/ömmar hästen?

När det gäller ett vanligt sår brukar jag tvätta det rent med vatten eller desinficerande medel som Betadine och sätta Basibact på. Efter högst två dagars tvätt med Betadine (det är så starkt och kan göra mer skada än nytta om man använder det för mycket) sätter jag bara Basibact på tills såret är helt läkt. Är det frågan om ett djupt/ymnigt blödande/allvarligt sår ringer jag veterinär.

En grej till, haslindor hålls sällan bra på, så jag skulle inte dra åt lindan mer om jag var du. Det kan göra skadan värre och hjälper troligen ändå inte. Om du är osäker på hur hårt/löst lindan ska sitta skulle jag lämna bort den helt.

Senast ändrad:

Det där håller jag INTE med om. Inga sår läker bäst i värme och fukt - då bildas det ju bara bakterier. Hålla rent och torrt och så luftigt som möjligt, skulle jag säga.

Senaste forskningen på läkning av hästsår, stillhet, värme och fukt. :) Men självklart med korrekt kompress för att stimulera den rätta läkningsfasen av såret.

Mitt tips i det här fallet är väl att sätta en bra kompress och fästa med klistrande snögg, om det är ett lite större sår kan rörelsen mycket väl vara en bov i problemet :)

Har också läst den forskningen. På människor är det oftast bäst att lufta sår, men inte på hästar. Dessutom är de oftast mycket "skitigare" och får då lättare in bakterier. Jag menar, jag skulle ju aldrig lägga mig ner med ett sår på vaden och rulla mig i jord..

Men hur som, en kompis till mig i stallet löste det såhär när hon hade sår på hasen på sin häst: kompress på rengjort sår, någon form av linda/bomull, och sen hade hon ett vanligt hasskydd som hon satte uppepå alltihop. Tror hon fick klippa och så lite i det, men satt det gjorde det.

Men hur som, en kompis till mig i stallet löste det såhär när hon hade sår på hasen på sin häst: kompress på rengjort sår, någon form av linda/bomull, och sen hade hon ett vanligt hasskydd som hon satte uppepå alltihop. Tror hon fick klippa och så lite i det, men satt det gjorde det.

Smart! :idea: Det ska jag lägga på minnet!

Aha, det var något nytt. :) men undrar en grej, lindar ni då/sätter på kompress på vartenda sår hästen får?
Jag undviker som sagt så långt det går att täcka in sår, har bara haft negativa erfarenheter av det. Jag låter det alltid luftas, och såret brukar vara fast och oinfekterat ett par dagar senare. Sårpulvret som jag rekommenderade tidigare håller även strö borta från såret, och brukar torka upp det så snabbt att strö inte är problem längre.
För ett par somrar sedan hade jag en häst som fick ett sår över kotleden, som tur ingen ledskada. Men det bildades svallkött, så veterinären rekommenderade mobilisering och bandagering av benet. Såret läkte lite, men sen var det stopp. Det hände ingenting, och huden där bandaget låg började se irriterad ut. Så vi tog bort alla bandage och satt endast sårpulver på, läkningen av såret syntes redan samma kväll.
Visst kan såret infekteras om det är öppet, men håller man det rent, tvättar det och skyddar det läker det mycket snabbare än med linda. :)

Visst kan såret infekteras om det är öppet, men håller man det rent, tvättar det och skyddar det läker det mycket snabbare än med linda. :)

Som redan påpekats har ny forskning visa att sår läker bäst om ytan är fuktig, d.v.s. med bandage och rätt slags kompress på.
Det innebär förstås inte att man ska bandagera in varje litet skrapsår, någon slags avvägning får man göra där.

Pröva att sätta ett bandage med bomull och gasbinda hela vägen från marken och upp till/över hasen. Sätter man ett stadigt bomullsbandage nedtill kan man i bästa fall få partiet över hasen att sitta helt OK.

såret har äntligen börjat torka jag har haft honom bandagerad över natten med sorbact(tror jag det stavas 9 för att få ut varet :) sen nu i några dagar har jag bara haft en tygbit som hänger löst över såret för att skydda mot flugor. Idag går han bara med en skyddande salva Socatil superbra salva som även är bakteriedödande som jag fick av veterinären. Så nu börjar det se väldigt fint ut :)

Jag klipper ut en fyrkant över såret i snöggbit (typ klistrigt skumgummi). Beroende på såret har jag antingen en sorbact kompress mot såret och ett plåster/tejpbit över för att hålla fast den. Alternativt inget mot såret utan endast ett plåster över. Då kan det lufta men inga flugor kommer åt det.
Jag hade ett envist sår på hasen på en fölunge som gick upp varje gång han låg ner, detta löste sig med flera lager snögg så att han fick en buntning mot marken.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
972
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 654
Senast: Fiorano
·
Hästvård Mitt 3-månaders föl rev sig på insidan av skenan vänster fram för ett par veckor sedan. Såret är ca 2x2 cm, inte djupt, inte infekterat...
Svar
7
· Visningar
940
Senast: Nepenthe
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 434
Senast: Raderad medlem 142658
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka