H

hejsansvejsan

HEj jag undara vad som menas med a-trändare b-tränare osv. och jag undrar på vilken nivå är man på om man har ridit i ca 4 år?
tack på förhand:laugh:
 
Sv: Hjälp?

Tränare går utbildningar för att få kalla sig c/b/a-tränare. C är första steget. Hänger på vilken nivå man tagit sina elever till bl a.

Helt omöjligt att svara på din andra fråga. Ganska stor skillnad att ha ridit ut i skogen i 4 år och ha ridit flera hästar om dagen i lika lång tid.
 
Sv: Hjälp?

Jag har ridit i fyra år på ridskolan med ca 6 andra hästar vi har tränat både dressyr och hoppning och vi rider 1 timme i veckan
 
Sv: Hjälp?

Beror på ändå. Alla ridskolor är ju inte likadana. Har du tagit några märken? Vad övar ni på? Och vad menar du med nivå?
 
Sv: Hjälp?

Jag vill hävda att de flesta som ridit på ridskola, totalt en timme per vecka, i fyra år (med uppehåll för terminsuppehåll och liknande) är på nybörjarnivå.

Någon person som har talang och som har turen att rida på en mycket bra ridskola med mycket bra lärare, kan ha kommit en bit på väg.

Men en timmes ridning i veckan är inte mycket.

Jag anser att jag efter 35 år med hästar, varav regelbunden träning för instruktör de senaste 6-7 åren, är på "utbildad hobbynivå" där jag själv har utbildat häst från ren grundinridning till LA dressyr på väg mot MSV samt C/B-nivå inom western.
Hoppning däremot kan jag inte alls.

Om nu detta svaret är något slags ledning och beroende på vad man menar med "nivå".

För att jag som ryttare ska kunna säga att jag är på en viss nivå, tycker jag att ´jag ska ha utbildat en häst till den nivån.

Om jag exempelvis har utbildat en häst till LC nivå dressyr men tävlat någon annans välutbildade häst på LA dressyr, anser jag att jag som ryttare ligger på LC.

Men det var min åsikt, det;)
 
Sv: Hjälp?

VAd menas med märken vad kan man ta för mäken och hur tar jag dom?:crazy:
jag vet inte riktigt vad jag tränar det är ju olika
 
Sv: Hjälp?

Ja men vad övar ni på på lektionerna? Vad är det "svåraste" ni tränar på?

Det finns ridmärken man kan ta. Märke 1 är lättast. Cavalletti-bana, teoriprov och dressyrprogram med skritt och trav. Märke 4 är godkänt LB dressyr, 90 cm bana och teoriprov osv.

Sen håller jag med kryddelydd att en gång i veckan i fyra år är typ nybörjarnivå, undantag finns självklart.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 203
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 733
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 379
Senast: Roxy
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp