P

plinan

min hankatt på fyra år blev igår inlagd, han hade kräkts i två dagar och inte ätit, bara lagat och varit helt ointresserad av omvärlden. han hade högfeber och var röd i halsen så veterinären trodde först att det var något som hade fasnat i halsen men pratade med dem idag och blodproven hade visat dåliga njurvärden kommer inte ihåg exakt var så extremt ledsen. Hon sa att dem skulle pröva med dropp i två dagar och se om njurvärdena ändrades. Är det någon annan som varit i denna situation, kan bara dropp hjälpa?
 
Sv: Hjälp!

Katter får ofta dåliga njurvärden när de är uttorkade, då går nämligen njurvärdena upp. Droppet gör ju att katten får i sig vätska och då brukar njurvärdena bli bättre. De dåliga njurvärdena kan alltså vara sekundära och en följd av att katten blivit sjuk och inte ätit eller druckit som den skall. Ofta blir de mycket bättre när de får dropp, katter är så känsliga för båda brist på vätska och näring.
 
Sv: Hjälp!

Tack för svar.
Så han kan helt enkelt bara blivit sjuk, feber och rodnaden i halsen och därför inte ätit och druckit och därför fått dåliga värden?
Jag håller tummarna att de är så enkelt!
 
Sv: Hjälp!

Ja, precis så. Katter blir mycket fort sjuka om de inte äter (eller dricker). Katter som fastar riskerar att drabbas av något som kallas fetlever så snart som inom 24h utan mat. För en katt är det med andra ord mycket viktigt att äta och dricka kontinuerligt.

Jag har dock en kronisk njursviktare hemma och det går ju bra att hålla liv i dem med ett tag med hjälp av rätt kost och i vårt fall även ett kosttillskott som hämmar upptaget av fosfater. Har man en njursviktskatt så är det extra viktigt att den äter och dricker.

En katt som bara ligger samt inte äter eller dricker är oftast mycket dålig och behöver tas till veterinären omgående.

Hoppas din kisse repar sig snart och får komma hem till dig igen.
 
Sv: Hjälp!

Pratade med veterinären igen. Han har inte kräkts på hela dagen, varit helt feberfri och även suttit och varit lite mer "med"! Något positivt! :) Dem hade även gett honom flytande mat som han hade svalt men tar inget eget initiativ till att äta än. Halsen var mer röd idag så nu ger dem honom antibiotika och självklart dropp fortfarande. Bara blodprovet som måste visa förbättring nu, hoppas på det imorgon!
 
Sv: Hjälp!

Han blev utskriven för en vecka sen för värdena hade gått ner till nästan normala och sen dess har han varit pigg men dock inte ätit själv så vi har matat honom. Men idag på återbesöket så visade blodprovet att värdena hade gått upp igen. :( Veterinären gav inte mycket svar bara att vänta och se om det förändras tills nästa fredag. Är det någon annan som varit med om det här?
 
Sv: Hjälp!

Jag har ingen erfarenhet av det du beskriver men om det är Växjö Djursjukhus du varit på (ser att du angivit Växjö som bostadsort) så hade jag tagit kontakt med en annan veterinär/klinik för rådgivning då jag tappat förtroendet för dom i Växjö efter flera små misstag från deras sida. Särskilt som du skriver att du inte får några direkta svar mer än "vänta och se".
 
Sv: Hjälp!

Ja, det är växjö's djursjukhus. Vilken veterinär/klinik skulle du tipsa om?
 
Sv: Hjälp!

Får ni i honom tillräckligt med mat? Är det Hill's a/d ni matar med? Har ni koll på hans vikt? Om han gått ner i vikt sedan det förra besöket är det för länge att vänta en vecka, tycker jag.

Har de tagit några prover för att se om det är kattsnuva som gör att han inte äter och värdena därför blir dåliga? Har de kollat njurarna med ultraljud för att se om de ser normala ut?

Är han innekatt så att man kan utesluta att han fått i sig något giftigt?
 
Sv: Hjälp!

Vi matade honom med hill's men bytte nu till Specific: kidney support. Han vägde 5,1 när dem la in honom, 4,7 när han blev utskriven och igår vägde han 4,6.
Han var röd i halsen när han blev inlagd också men dem sa att antibiotikan skulle få bort det och att värdena var för höga för att det skulle vara bara att han inte fått i sig tillräckligt.
Nej dem har inte kollat med ultraljud för att dem sa att njurarna har tillräcklig funktion, han får ur sig urinet och kroppen blir inte förgiftad av de.
Han är innekatt, och som jag vet så har inte fått i sig någon tablett eller sådant.
 
Sv: Hjälp!

Det är konstigt att de säger att njurarna har tillräcklig funktion när njurvärdena är dåliga. Att han får ur sig urin är inget tecken på att njurarna är felfria. Hoppas det går bra med matningen så att han slutar gå ned i vikt och kommer igång att äta själv snart.
 
Sv: Hjälp!

Ja, man får dra ur infortmationen från veterinärerna där och när dem säger något så är det väldigt svårt att förstå, på måndag ringer vi till en annan! Han har iallafall ätit och druckit lite själv idag.
 
Sv: Hjälp!

Han åt bra hela helgen, men imorse kräktes han. :cry: Och idag har han inte ätit istortsätt något (enstaka bitar), han har druckit bra iallafall.
Kan det vara så att han spyr pga att vi bytte mat?
 
Sv: Hjälp!

De kan ju spy av många olika anledningar, det är konstigt att de släpper hem honom om han inte äter själv(!?). Vad är det ni skall vänta och se på?

Min njurkatt äter förutom njurmjukmat (samt alltid njurtorrfoder ute för självservering). Min äter Royal Canin Renal på små portionspåsar (billigt och bra *ironi*) som jag morgon och kväll blandar Ipaktine i. http://www.ipakitine.com/en/faq.html

För oss har det fungerat mycket bra, min katt har helt deformerade njurar på båda sidor (de är likvärdigt deformerade och man tror att det kan vara medfött, men att de dåligt fungerande njurarna blivit sämre). Sedan han började äta Ipaktine och dessutom baserar större delen av sitt kostintag på blötfoder så kräks han nästan aldrig (peppar, peppar).

Hoppas din katt snart mår bättre!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 068
Senast: tott
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 162
Senast: WildHorse
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 963
Senast: Milosari
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 921
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp