E

Emi

Jag har nyss tagit över en liten gammal 12 årig hund av en tant som inte orkade sköta honom längre. Han är supersnäll, pigg o go men har inte alls blivit behandlad som en hund så har vissa speciella saker för sig. Det största problemet har visat sig vara att han har varit upp i tanten 24 tim om dygnet och kan nu inte vara själv överhuvudtraget, han går mig i hälarna hela tiden och krafsar o gnyr bara man går in i badrummet 1 min. Jag har provat att stängt av i trappen och gått upp på övervåningen så han åtminstone får lära sig vara själv nere några min men går inte så bra. Han gnyr o skäller på en gång. Jag har gått ner efter en stund och sagt åt honom ordentligt och lagt handen över nosen, det tar då och han slutar och fortsätter inte när jag går upp igen. Men provar jag 10 min senare igen blir det samma sak. Saken är att vi kommer inte kunna vara med honom dygnet runt och han kommer så småningom vara tvungen att va hemma själv någon timma ibland. Om någon har erfarenhet från liknande skulle det vara jättesnällt med tips, går det att få en sån här gammal hund att vänja om sig så mycket? Det känns som precis allt är nytt för honom, han har inte ens ätit ur skål innan. Han har det ju tusen ggr bättre hos oss men vet inte ritigt hur mkt krav man kan ställa på en sån här gammal hund som bara gör som han alltid fått gjort. Super tacksam för hjälp!

Sv: Hjälp?!?

Behandla hunden som en valp. Börja från början med ensamhetsträningen, lämna nån minut utan att säga nåt och kom tillbaka utan att säga nåt. Gör ingen grej av det och utöka vartefter. Ge kanske ett ben eller något att sysselsätta hunden med. Gå inte tillbaka för att han skäller eller piper, det lär honom bara att det funkar.

Jag har ingen erfarenhet av att lära om gamla hundar, mer än att jag fortfarande tränar och lär min 10-åring nya trix. Men jag tror inte du ska lägga för mycket energi på att "träna" hunden. Han måste bara få komma in nya rutiner och lära sig hur det fungerar i din flock.

Sv: Hjälp?!?

Har du kompostgaller hemma? Om inte - köp det (eller något liknande).

Har han någon bädd eller liknande där han kan ligga lugnt och sova? Se till att han har det, lär honom "gå och lägg dig" och se till att han inte följer efter dig överallt.

Går du in i köket för att fixa något ätbart åt dig själv tex, stäng för med kompostgaller. Då kan han se dig, men är inte "på" dig. Gör så med många rum och börjar han gå runt så säg åt honom att gå och lägga sig.

Passa på att träna mest när han är som lugnast. Att han är aktiverad på eftermiddagen (eller tidigt på morgonen, om han är en sjusovare).

En hund lever i nuet. Den är visserligen gammal, men det GÅR att lära gamlingar nya saker, det är bara att göra som med all hundträning. Ta det lugnt, ha tålamod, lyssna på hunden och lär känna den så att man vet vilken metod som fungerar bäst och ha något som i alla fall liknar en plan för hur du ska träna.

Liknande trådar

Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 054
Senast: snöflingor
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 352
Senast: Acto
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 695
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 323

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka