I

IDontKnowWhatToDo

Jag vet inte hur jag ska börja.

Stabilt förhållande, lägenhet att bo i, men studenter båda två. Dvs inte direkt någon ordnad ekonomi...
Jag har aldrig haft jobb innan. Nu verkar jag vara oplanerat gravid.

Klarar man av att ha barn med dessa förutsättningar? "Allt går bara man vill", eller ska man tvingas till abort?

Någon som har haft det liknande? Eller har andra tankar, tips?

Sv: Hjälp?

Man klarar allt man vill. Barn kostar inte mkt pengar de första åren, däremot kommer du väl få lägsta nivån på föräldrapenningen om du inte arbetat innan (dvs 4500.-/mån(?) + barnbidrag).

Jag och min sambo är föräldrar till en busig och sjövild 1½ åring, vi är båda studenter.

Klart det fungerar, men som PopcornPlayer så räkna på om ni klarar er ekonomiskt ?

Du ska inte tvinga dig till en abort, men du ska heller inte känna att du måste behålla om du inte vill.

När min dotter oplanerat blev till sa pluggade vi bada tva, bodde dessutom bodde hennes pappa och jag i olika länder. Visst pratade vi lite om abort men det kändes aldrig som ngt alternativ. Vi ville bade ha barn, men hade väl tänkt att det skulle bli lite senare.

Nu flyttade jag iof till hans land och här är förldrapenningen högre än i Sverige om man inte jobbat innan. Men jag flyttade ifran familj och vänner i Sverige och det har varit jättejobbigt manga ganger. Men jag har en underbar dotter nu och angrar henne verkligen inte även om det varit tufft manga ganger.

Fördelen men att sambon pluggat är att han haft ganska mkt tid att styra över själv, alltsa kunnat vara hemma mer och umgats med oss (men ist kanske fatt plugga pa kvällen).

Jag vill behålla, även min sambo vill att vi ska behålla om det visar sig att det finns en inneboende i magen.

Frågan är bara om det går att lösa ekonomiskt?

Om ni vill behålla så kommer det lösa sig för att ni vill att det ska lösa sig.
Som någon annan skrev så kostar ett barn inte mycket första året och kan/vill du amma så blir det ännu billigare. Köper man tygblöjor så kommer man undan väldigt mycket billigare också än om man köper engångs men det beror ju givetvis på vilka tvättmöjligheter man har och om man orkar.
Visst växer de små fort men i gengäld så kostar deras kläder inte så mycket och om man vill kan man fynda mycket begagnat eller till och med få om man har tur. Det är väl fler än jag som har skänkt bort sopsäcksvis med bebiskläder ;)
Man behöver ju inte ha den dyraste barnvagnen heller och det finns många fina på begagnat maknaden.

Ni kan ju också söka bostadsbidrag som brukar bli en slant när man har så låg inkomst.
Dessutom finns det ganska mycket fonder man kan söka som student med barn så ta kontakt med en kurator som kan hjälpa er med det också.

Om ni vill behålla så tycker jag att ni ska göra det, barn är en gåva som kommer när de vill :love:

Lycka till

Jag vill behålla, även min sambo vill att vi ska behålla om det visar sig att det finns en inneboende i magen.

Frågan är bara om det går att lösa ekonomiskt?

Om ni båda vill ha barnet så ska ni behålla det! Det ekonomiska löser sig. Man kan komma billigt undan med jättebra begagnad babyutrustning och kläder etc, och i övrigt är små barn inte så dyra i drift.

Grattis o Lycka till!

Tack så mycket för era svar!

Jag känner mig lite lugnare nu. Det kändes lite hopplöst där ett tag att abort skulle vara enda alternativet, men sedan kom jag på att det finns personer som blir gravida i yngre ålder än mig, och dom får det att fungera på något sätt iallafall. Så det ska väl inte vara en omöjlighet för oss heller!

Har ni några föräldrar som ställer upp om det kniper på riktigt?
Men som de andra säger. Det behöver inte bli så dyrt :)

Vilken vecka tror du att du är i?

Grattis!

Det vet jag inte faktiskt.

Jag tror att jag är i vecka 7 - 8, så det är tidigt än så länge... Det känns som om jag kommer grubbla ihjäl mig. Väljer jag abort är jag helt säker på att jag kommer ångra mig, jag vill ha barn. Men eftersom vi inte har någon direkt stabil ekonomi kanske det är det enda rätta? :(

Det vet jag inte faktiskt.

Jag tror att jag är i vecka 7 - 8, så det är tidigt än så länge... Det känns som om jag kommer grubbla ihjäl mig. Väljer jag abort är jag helt säker på att jag kommer ångra mig, jag vill ha barn. Men eftersom vi inte har någon direkt stabil ekonomi kanske det är det enda rätta? :(

Om du och din kille vill ha barnet och du redan nu känner att du kommer att ångra en abort, så ska du absolut inte göra abort! Det finns hur många människor som helst som inte har hunnit till stadiet fast jobb, villa o vovve ;) innan de får barn. Utöver föräldrapenning och studiemedel kommer ni att få både bostadsbidrag och barnbidrag, och barn är inte speciellt dyra i drift. Man KAN ju såklart köpa jättedyra kläder, jättedyr vagn och tusen andra jättedyra prylar, men man MÅSTE absolut inte.

Alltså: Om det bara handlar om oro för ekonomin så är det inte skäl att att göra abort om ni i övrigt vill ha barnet!

Glöm de där tankarna nu o GRATTIS o LYCKA TILL!!!!

Tack för dom lugnande orden...

Det handlar enbart om ekonomin, både sambon och jag vill behålla barnet. Och vi har en stabil relation sedan 6 år tillbaka.

Och då tycker jag du kan ta o sluta fundera på abort, utan enbart glädjas :)! Trevlig helg- fira med lite Oboy eller annat smarrigt man kan dricka som gravid ;)!

Ganska liknande, min make skadade sig i april och har varit sjukskriven sen dess. Vi har alltså varit hemma bägge två nu i 5 månader. Han på sjukpenning och jag föräldrapenning. Vi har tillsammans fått ut ungefär vad han tjänade innan skadan.

Det har gått bra, vi har unnat oss rätt mkt lyx under sommaren och jag har tränat och tävlat massor med min häst. Vi köpte t.om en valp i våras :) Vi har testat oss fram vart det är billigast och handla och jag böt stall för att slippa åka bil flera mil om dagen.

Och ang. ekonomin, jag tror min 8 månaders kostar typ 100 kr i mat (välling + barngröt) och kanske 200 kr för blöjor. Barnbidraget är på 1050kr och jag tror inte ens båda mina barn kommer upp i den summan på en månad.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Småbarn Såg ett inlägg på Instagram som sedan blev en efterföljande diskussionen IRL. Jag känner att jag nästan gått vilse i mitt eget huvud...
Svar
6
· Visningar
1 398
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 558
Senast: Queen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 659
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 666
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar