E

elinaa

Hej alla buke-medlemmar !:)
Jag är helt ny här ,så flytta tråden om den ligger fel .

Men till problemet .Idag när jag & min medryttarpolle var ute i skogen på en tur så vart han rädd .Jag hade en stund innan släppt stigbyglarna & tänkte väll på annat .Han hade stannat och hoppat fram hela tiden så jag trodde väll att han hade gett sig nu ,men ikke .
Det prasslade till i skogen nån meter framför oss och han vände i ljusets hastighet & tok skenade iväg .Jag blev rädd & försökte bromsa på alla sätt ,men det gick inte .Tillslut så tappade jag balansen och flög med en hård smäll ner i backen .Ryggen tog den smällen .Men jag har blivit rädd ,för några timmar efteråt så red jag min egen häst .Men jag vågade inte galoppera :( .
Jag tänkte bara att han kommer bli rädd & kasta av mig .Jag har haft denna rädsla förut med den gick över för ca. 1 halvår sedan .
Jag är så besviken på mig själv ,hur kan jag vara så feg ?!
Kan ni hjälpa mig så att jag vågar igen ?

Sv: hjälp!?

Tråkigt att det slutade så som det gjorde.

Finns det ingen som kan gå med dig till en början tills du känner dig lite säkrare igen?
Annars tycker jag du kan börja från ruta ett igen. Ta en gångart åt gången tills du känner dig riktigt säker. Bli hästen för pigg och behöver galopperas lite kan du ju longlera, tömköra mm.

Att du blir rädd är ju en naturlig instinkt så var inte besviken på dig själv! Det händer alla någon gång. Jag brukar ta tag i mig själv ibland, intala mig att det inte är någon fara, så du är inte ensam. Go girl, du klarar det här ;)

Sv: hjälp!?

om du blivit rädd en gång och kommit över det så kan du göra det igen;)
att ramla av blir man rädd av och det är bara klokt att bli det, man lägger ju inte handen på en varm platta 2 gånger, så varför gör man det igen? att rida på stora starka hästar gör man bara om man är lite korkad. att ramla av och hoppa upp igen som om inget har hänt är inget alla kan göra. men om man vill fortsätta hålla på med hästar och rida så måsten man glömma rädslan, kasta bort ens vett och sitta upp igen som om inget hade hänt. det var ju inte din egen häst som slängde av dig, så rid din häst som vanligt, sorglöst och med en tom hjärna som inte säger "jag kommer ramla av! jag kommer ramla av! jag kommer ramla av!" utan som säger "tralala! fy var roligt det är att rida! oj! vad fin min häst är idag!"

om man klarar av att bli "korkad" igen direkt efter en avdruttning och rida iväg som om inget har hänt, reagerar hästen på att man är lugn och inte reagerar negativt på hästens stressande eller på det som hästen blivit rädd för. så lugnar hästen ner sig fortare och kanske inte ser spöken i varenda buske nästa gång man rider ut och är spänd som ett asplöv för att hästen kanske hoppar till igen.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 555
Hästmänniskan Jag har under senaste året långsamt byggt upp en rädsla främst till hoppning. Jag rider på ridskola och hade i våras tur att på nästan...
Svar
9
· Visningar
1 612
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 073
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama