HJÄLP!!! Vilken hingst ska jag välja?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Elof
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 694
E

Elof

Hej!

Vill inleda med att jag är glad för ALLA tips och råd jag kan få! :banana:

Jag har ett Robin Z-Utrillo sto som jag ska betäcka, men vet inte med vilken hingst. Nedan följer kort info om henne:

10/10 hoppning treårstest
171 cm hög
lite kraftigare modell
placeringar 140-hoppning
gott temperament, dock känslig

Avelsmål: trevlig och ridbar hopphäst, inte alltför stor eller tung

Jag har funderat på Camaro M eller Carland, men har inte sett någon av dem i verkligheten.

Hoppas på svar!

Sv: HJÄLP!!! Vilken hingst ska jag välja?

Risken med Camaro M är att du får en väldigt stor häst eftersom han kan lämna stort. Carland finns inte kvar i Sverige längre och finns bara tillgänglig på fryst. Kan du tänka dig fryst eller att ta en importhingst?

Har hon haft föl förut? Är hon visad så att du har ett exteriörutlåtande, eller kan du själv bedöma hennes svaga och starka sidor och beskriva henne lite mer? Hur är t.ex. hennes halsansättning, överlinje, har hon lång eller kort rygg, benställning etc. Hur rör hon sig, bogfri, markbunden, bra påskjut, lätt eller tungt etc?
Empire skulle jag också titta på, han har ju prestaterat själv och är lätt och trevlig i modellen. Acacio, Last Liberty och Lucky Point kan också vara något om man tittar på de lättare hingstarna som finns i Sverige. Om man tittar på nygodkända hingstar och vågar satsa på en treåring så kan ju Carême ett alternativ.

Men som sagt med lite mer information så kanske några av de här går bort och kanske finns det andra roliga alternativ. Och tittar man utanför Sverige så finns det ju ännu mer.

Liknande trådar

Avel Hej allesammans! Nu är det så att mitt sto börjar närma sig slutet på en tävlingskarriär och starten på ett liv som mamma. Hon kommer...
2
Svar
30
· Visningar
4 238
Senast: theJohanna
·
Avel Ja, ännu en sån här tråd men jag vill ha era åsikter. Jag har fått hem ett kanonsto e. Racot som har vinster och placeringar i 140 som...
Svar
4
· Visningar
1 760
Senast: Jate Volim
·
A
Avel Behöver hjälp med att välja hingst. Jag har ett sto född 02, som aldrig har varit dräktigt. Hon reds in som 4åring (och hade bara gått i...
Svar
4
· Visningar
1 348
Senast: angeeliicaa88
·
Avel Hej! :) Eftersom jag är nybörjare på allt inom avel så skulle jag vilja ha lite tips och tankar om att välja/hitta rätt hingst till...
Svar
19
· Visningar
1 624
Senast: Molekyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka