Hjälp, vilken bomlös sadel passar?

jennis

Trådstartare
Har nu provat ungefär 30 bomsadlar och inget passar :mad: .
Jag har nu börjat fundera mer och mer på en bomlös sadel men är total nybörjare på bomlöst och vet inte vilken sadel som kan tänkas passa.
Hästen har mycket hög manke, svankryggig, överbyggd bak och har dessutom väldigt kort rygg.
Jag vill ha en sadel som är så lik en engelsk sadel som möjligt. Sadeln måste ha gott om plats för manken men utan att bli trång på sidorna. Sadeln måste vara så kort som möjligt. Sadeln ska användas för skogsridning och träning i både dressyr och hoppning (upp till ca 1m). Den får gärna ha rejäla stöd för knäna.
Några jag har pratat med varnar för bomlöst eftersom stiglädrena tydligen är fästa i en rem över ryggen som enligt dem ska ge punkttryck när man rider lätt/står i fältsits/hoppar även om man använder tryckutjämnande padd. Stämmer det? Eller skiljer det mellan olika märken/modeller? På vilka sadlar är inte stiglädrena fästa i en rem?
Har sett att på vissa sadlar behövs tryckutjämnande padd men på vissa finns det ryggkanal. Vilket är bäst?
Så har ni några goda råd att ge innan jag kastar mig ut i djungeln av sadlar igen?

Sv: Hjälp, vilken bomlös sadel passar?

Det finns tyvärr inte så många engelskliknande sadlar på marknaden.

De som finns är mig veterligen:
Ansur
Länk
(främst Konklüsion och Carlton som har en bred kanal för ryggraden)

Flexion
Länk
(Supreme och SBS har slutat säljas, Fhoenix som numera säljs är inte helt bomlös men anpassar sig ändå efter hästens rygg och sägs vara bra för hästar med hög manke - ca. 50 cm lång (min SBS var 51 cm lån, Fhoenix ska vara någon centimeter kortare))

Kay Humphries Freedom Supreme
Länk
En svindyr sadel som ser exakt ut som en vanlig, men ska tydligen, precis som fhoenixen, ha något form av trä i den också (inte en bom däremot - trot träet är till för fram och bakvalv om jag förstått det rätt). Sadeln kostar som jag förstått det ca. 25-30.000 däremot O_O

Starr Trekk CC
Länk
Nackdelen är väl att den bara finns som dressyrsadel än så länge.

En till modell är på väg in, men jag kan tyvärr inte säga mer om den ännu (under produktutveckling så vi vet inte hur länge det tar innan de börjar säljas.)

Sedan kan man väl ha olika åsikter om islandssadlar - dessa är enligt mig åtminstone något normala till utseende för att vara bomlösa (ser mera engelska ut än star trekks flesta sadlar och torsion med kopior).

Här är lite flera länkar:
Awareness

Islanssadlar:
Diddidynan och Kari Pad
Top Reiters bomlösa och Kari Flex

Själv föredrar jag sadlarna som INTE kräver en specialpadd, för det känns lite krångligare att hålla en padd så att den lilla kanal som finns i padden hamnar just över ryggraden. Minsta lilla man trampar sadeln lite snett så fungerar inte de tunna kanaler jag har sett på paddar till bomlösa sadlar. Dessutom brukar materialen i paddarna vara sådant att det blir rätt så platt under tryck och därmed inte lyfter ryttaren så högt ovanför tornutskotten som jag tycker man bör vara. Men vet ett flertal hästar som trivdes fint i sina bomlösa sadlar som man var tvungen att ha padd under - så det är nog mera en personlig åsikt.

Star Trekk CC dressage kanske skulle kunna vara något. Har du några erfarenheter av den? Den ser lite baksutten ut på bilderna? Är den det i verkligheten eller ser det bara så ut?

Och det är ju långt till "slutet av Juli" nu? ;)

Största nackdelen med ST som jag förstått det är att företaget som gör sadlarna är sega/skulle behöva mera arbetskraft och otrevliga att ha att göra med. Plus att jag har hört flera klagomål på att lädret är billigt (inte så roligt med tanke på vad sadlarna kostar - några tusenlappar lägre och jag skulle kanske acceptera kvalitén).

Det är någon på forumet som inväntar sin CC dressage inom någon vecka, så det är nog bara att hålla ögon och öron öppna här på forumet :)

Kommer själv starta en tråd när jag får mina två bomlösa sadlar inom några dagar. Fast dessa är inte ST-sadlar utan Equicomfort-sadlar *väntar med spänning*

Jo, jag är lovad min i slutet på månaden. Och JA, det känns som det är LÅNGT dit...

Personligen har jag hört mycket positivt om just Dressagen, att det är hög kvalité, förvånade dressyrryttare som provat och blivit imponerad av denna generationen bomlöst.

Återstår att se om förvängningarna infrias...

Ser framemot att få höra dina åsikter när du har fått din sadel.
Jag lutar mer och mer åt att det blir en CC dressage men är fortfarande inte riktigt övertygad om det fantastiska med bomlösa sadlar.
Det jag är mest rädd för är att det ska bli punkttryck av stiglädrena vid lättridning i trav och när man står i fältsits. Hästen har problem med ryggen som nu äntligen är på väg åt rätt håll och jag är hysteriskt livrädd för att ryggproblemen ska förvärras igen.
Jag har en hoppsadel som inte ligger helt bra men den går att använda vid våra enstaka hopptillfällen. Den bomlösa ska alltså användas till skogsridning och dressyrridning.
Efter alla försök till att hitta en bomsadel som passar så är jag också lite skeptisk till att den verkligen skulle passa på min häst. Har mailat försäljarna av sadeln och de menar att man hyffsat enkelt kan byta framvalv själv och att sadeln därmed borde passa även på min häst. Tycker det känns som om det skulle vara för enkelt för att få en passande sadel?
Så jag är nu ännu mer förvirrad och börjar snart få gråa hårstrån av alla dessa f*rbannade sadlar!

Har svarat i en annan tråd att det på blocket.se ligger en saluannons avseende en häst som fått diagnosen KS och som blivit symptomfri och fullt ridbar (vad jag förstår av annonstexten) med bomlös sadel. Vill du höra med den hästägaren går det ju att maila henne via annonsen.

Rider i Torsion Endurance idag och är mycket nöjd. Min häst har utvecklat makalösa ryggmuskler och är hur fin som helst i ryggen. Inga problem med lättridning, specialpadden tar upp det tryck som den ger (om man ser till tryck direkt mot ryggraden). En viss punktbelastning blir det oavsett sadel, bomsadlar tycker jag lägger punktbelastning på helt fel ställe, d v s över bogen. Därför går bomsadel fetbort för min del.

Har ridit med min bomlösa i två år.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
527
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 220
Senast: iNHALE
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
977
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 324
Senast: Aifos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rehabtid dragna tänder
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V