Hjälp Vi Ska På Tävling! - frågor

L

lolo19

Hejsan!
Ber om ursäkt för ngt konstig rubrik.. :angel:

Det är så att jag hade tänkt släpa med mej sambon o gå o kika på Uddens tävlingar nu till Valborg, det är ju Nationell Fälttävlan om jag förstått det hela rätt.. :o

Till saker hör att jag är en fritidsryttare som aaaldrig tävlar.. o som därför inte vet riktigt hur det går till på tävlingar=) Men som tkr det är väldigt roligt att lära sig! :p

Såå vad ska man alltså tänka på, hur är man minst i vägen?? :angel: På dressyren o hoppningen kan jag ju hålla mig utanför banan förstås.. *hihi* Men hur är det med terrängen? Finns det "avspärrningar" så man inte kan vara i vägen?

Andra tips så man inte gör bort sig?? :o :p

Mkt Tacksam!
/ "Bo nära Udden Okunnig"

Sv: Hjälp Vi Ska På Tävling! - frågor

Terrängbanan är avspärrad och vill man korsa den går man på utsatta publikövergångar. Där står en funktionär som visslar när det kommer en ryttare och stänger övergången till den har ridit förbi. Även vid hinderna sitter det funktionärer som visslar när någon kommer, men det är ändå bra att ha lite koll sjäv så man inte kommer i vägen.
Är du osäker så fråga någon funktionär :idea:

Ett tips om du vill se så mycket som möjligt är att gå runt banan och se några ryttare vid varje hinder, så får du lite helhet, till skillnad från de som bara står vid tex. vattenhindret hela klassen.
Annars är det väl bara att titta och njuta :)

Senast ändrad av en moderator:

Vad kul! Kom och titta vettja! (Är lite inblandad i organiserandet av tävlingen) Bra tips från Nyrelski att gå runt lite till olika hinder. Fråga gärna någon funktionär hur man går till de olika hindren. Viktig signal är att lyssna efter är visselpipan som betyder att ryttare är på gång och att man ska akta sig. Kommer man strax före lunch kan man titta både på dressyr, hoppning och terräng inom ett par timmar. Ryttaren rider dressyrprogrammet på fastställd starttid, därefter ska ryttaren göra hoppningen inom 30 minuter. Sedan kommer terrängprovet med fastställda starttider även där. Detta gäller endagarstävling som fallet är i ditt exempel.
Titta och njut är också ett bra tips du har fått!
/nocke/

Ett annat tips är att gå banan "baklänges", alltså från sista till första hindret, då är det minst risk att missa när ett ekipage kommer.

Disa skrev:
Ett annat tips är att gå banan "baklänges", alltså från sista till första hindret, då är det minst risk att missa när ett ekipage kommer.
Det är även säkrare att gå banan baklänges för då möter du ekipagen och hör o ser de lättare när de kommer dundrande :bump:

Liknande trådar

Fälttävlan Hejsan. Jag har jätte fin häst som är nätt i typen, 164 cm/mkh Hon är pigg och älskar att hoppa (både på bana o i terräng). Går bra i...
Svar
2
· Visningar
1 114
Senast: PrinceFair
·
B
Fälttävlan Ska rida min och pållens första fälttävlan i helgen, har lite frågor. Har inte nyaste TR just idag, kommer att få den innan helgen, men...
Svar
10
· Visningar
1 395
Senast: Wiiie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka