Hjälp! Vi har panik...

malinsky

Trådstartare
Jag har letat bland trådar, för jag vill minnas att jag har sett en för länge sedan med samma problem som mig.

Min häst går på transporten utan problem, och går relativt lugnt av.. men väl inne så är han som förbytt.. Stampar, slår och lever rövare där inne. Jag har frågat tidigare ägaren, och han står lugnt med sällskap, men har varit orolig när han är ensam. Han är stor så bilen far omkring på vägen när han drar igång rejält. Han är 5 år bör jag också tillägga.

HUR bör jag på bästa sätt träna med min yrpelle, för han är rejält svettig när vi är framme (har bara åkt en gång, igår) och det känns inge kul alls att utsätta honom för det om han mår dåligt. Riktigt stressad alltså.

Alla tips eller om ni har några bra länkar mottages tacksamt!! :bow:

Sv: Hjälp! Vi har panik...

Är han lika upprörd oavsett om släpet står still eller rör sig? NÄR börjar han leva rövare? Åker han brett eller smalt eller kanske tom utan mellanvägg?

Han åkte igår med mellanvägg, börjar härja när han kommer in och blir instängd. Tidigare har han åkt med mellanvägg dock i en extra bred vagn (med förra ägaren och då oftast med sällskap, utan sällskap så slog han också)

hästar har ju medfödd klaustrofobi, försök att träna mycket ledövningar och toleransträning med honom, som att gå upp på presseningar, lastpallar, cirkla honom mellan dig och en vägg och gör utrymmet allt mindre i takt med att han klarar av det, eller gå under presseningar som några håller upp ex, bara du är lugn och det får ta den tid det tar. Testa att kanske under en tvåveckors period eller hur mycket tid du nu behöver, att ta in honom i transporten varje dag och ge honom sitt kraftfoder där, först kanske med öppen lämm och sedan med stängd lämm, lyssna på hästen...när han står lugnt i transporten ta ut honom som belöning, om du tar ut honom om han börjar sparka etc. under träning kan det ju bli så att han istället lär sig att det är så man gör så får man snart gå ut, det viktigaste är ju att ha tålamod och lyssna på hästen. hoppas att det löser sig.

Prova köra honom brett då, eller helt utan mellanvägg. Dvs prova dig fram lite. Åk med lilla luckan öppen och lilla luckan stängd etc. Se vad han föredrar helt enkelt.

Min valack höll på att ge mig RJÄLT huvudbry när jag hade en Henratrailer hemma på prov. Han chockade mig rejält genom att utan mankemang gå rakt på (det här var på tiden vi hade GRAVA lastningsproblem i trailer med ramp), men han som annars åker KOLUGNT sparkade och härjade så förbannat inne i släpet sen när jag körde att jag inte hann mer än kanske 200 meter innan jag fick stanna för jag var säker på att nu hade han gått ikull därbak.

Det hade han inte gjort, men var MYCKET uppörd därbak och slog och slog och trampade om och vars tressad. 45 sekunder senare insåg jag varför. I enlighet med Henras instruktioner för att ventilationen ska fungera optimalt så hade jag stängt 'lilla luckan' (som iofs var en rullgardin men sak samma). Valacken HATAR när det är stängt, och bara jag lät det vara öppet bak stod han som ett ljus igen.

Innan jag upptäckte det 'från början' så åkte han alltid tvärdåligt, bankade och trampade om och var svettig när han kom fram. Eftersom han var bakskygg och kunde reagera på ljud hade jag valt att INTE köra honom med öppen lucka (trodde hans kulle bli rädd). Jag tänkte att det här med att han åker dåligt går väl över med mer rutin. Men icke. Så en HET sommardag fann jag ingen annan råd än att köra med lilla luckan öppen annars skulle han ju bli kokt i släpet. Trots tung trafik, långtradare som låg 'i häcken' på släpet etc så stod han helt still, och huvudet lite vridet så han kunde se bakåt. Kom fram helt torr och helt ostressad. Så där var orsaken luckan, och lösningen var det sista jag trodde.

Som ung ville han åka smalt, tog stöd mot mellanväggen. Sen börjad ehan trampa om och banka i kurvor, och av ens lump fick han åka brett och det blev tyst. Då plockade jag ur mellanväggen. Idag åker han nästan alltid i strippat släp (utan mellanvägg) men kan åka med mellanvägg med.

Så, ofta får man försöka trixa och kolla om det är något de trivs bättre med.

I övrigt rent träningsmässigt skulle jag lasta, stänga bom men inte lucka, klappa och gärna ge lite mat, och så lasta av (helst INNAN han börjat härja, om det går). Dvs få honom mer trygg i trailern.

Hästar har medfödd klastofobi. Unghästen går på första gången och sen lär den sig att det är en obehaglig upplevelse om man inte förbereder hästen på transport och lastning och gör resan behaglig med mycket ljus, plats och gärna en höpåse.

SessCa skrev:
Bull Shit.
Ta en unghäst och den kommer garanterat att kliva rakt på transporten, klaustrofobi?

Alla hästar har anlag för, och lider mer eller mindre, av klaustrofobi. Detta är precis som flykten en av hästens överlevnadsinstinkter, hästen är anpassad för att röra sig på stora öppna fält, där den har god uppsikt och snabbt kan fly från eventuella faror såsom ett anfallande rovdjur, alltså är de inga grottdjur, och det blir då förståeligt att hästar kan reagera med panik och oro för många av de situationer vi utsätter dem för, som att stå i en box, bli uppbunden eller lastas i en transport. det vi kan göra är att hjälpa hästen komma över många av sina rädslor mha toleransträning, så att den i framtiden reagerar mindre instinktivt på potentiella faror.

Idag provlastade jag, bara för att se reaktionerna, och målet var bara att han skulle klia på, om han nu hade blivit skeptisk sedan sist.

Han klev bara på som vanligt, han fick krafften som han åt inne i transporten medans jag satte tillbaka mellanväggen, bom och till slut även luckan.

Han struntade fullkomligt att han var inne i en transport.. hmm... :confused:

Den gången han blev tämligen upprörd var det mörkt, kan han vara lite mörkis? Jag har märk sådana tendenser hos honom.. och lyset i transporten är inte det bästa.

Det är säkert jättesvårt för er att ge råd, men har ni ngt skulle jag bli jätteglad!

:bow:

Har haft precis samma problem som du, vet precis hur det kännas när hela transporten "hoppar" omkring på vägen, vi har klätt transporten på insidan med gummi och han står även brett, vår häst sparkade mycket bakåt så vi klämmer fasst en tjock madrass bakom honom dels för skaderisken med oxå hjälper det mycket, för ofta vill dom ju ha mostånd när dom sparkar att sparka i madrassen är nog lite otäckt, vi har haft vår häst i 4 år och det har blivit mycket bättre med åren, när det gäller vår häst är problemet att han vill inte vara ensam, han börjar "stöka" så fort vi stängt dörren. Han har oxå ett s.k. höbord att äta ifrån, hönät vågar vi inte ha för då sätter han säkert ett ben i det.
Kämpa på!förhoppningsvis blir det bättre! Sparkar hästen bakåt kan jag verkligen rekommendera en tjock madrass bakom.
Lycka till!

Han stampar och slår fram!! på väggen och golvet.. bör jag förstärka med trä, eller ska jag "gummera" in transporten i stället, börjar bli orolig för att den ska gå sönder!

Körde honom igår, och han var lite lugnare, dock så har han gjort ngr ordentliga märken i väggen :eek:

Min ponny gjorde EXAKT så tills vi kom på att hon ville åka brett och vi flyttade mellanväggen åt sidan. Då blev hon lugn.

Jag tycker det verkar som om din häst försöker tala om något för dig som han är missnöjd med. Eftersom han inte krånglar med att gå in i transporten så är han inte rädd för den. Utan bara missnöljd med något.
Kanske åker han smalt? Ingen bra ventilation? Släpet kanske är mörkt eller skramligt att åka i?
Det vet ju du bättre än jag.. Prova åk en sväng själv i släpet och se om du är nöjd med det.

Seabaz skrev:
Min ponny gjorde EXAKT så tills vi kom på att hon ville åka brett och vi flyttade mellanväggen åt sidan. Då blev hon lugn.

Jag tycker det verkar som om din häst försöker tala om något för dig som han är missnöjd med. Eftersom han inte krånglar med att gå in i transporten så är han inte rädd för den. Utan bara missnöljd med något.
Kanske åker han smalt? Ingen bra ventilation? Släpet kanske är mörkt eller skramligt att åka i?
Det vet ju du bättre än jag.. Prova åk en sväng själv i släpet och se om du är nöjd med det.

Jag ska prova mig fram.. har insett att den är för mörk, så jag ska fixa lyset på ngt vis. sedan ska han också få åka brett nästa gång. Ventilationen är inte den bästa, men det tar lite längre tid att åtgärda.

Till alla som svarat: Tack för era tips!! :bow:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 320
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Jag har nyligen börjat hjälpa till i ett stall och fått ansvar för en nytillkommen häst som blir väldigt stressad av att vara själv i...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 492
Senast: Naria2020
·
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 973

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat