HJÄLP! Vi har fått kycklingar!

Sandan

Trådstartare
Som rubriken tydligt påvisar har det idag kommit kycklingar i hönsgården! Men kunskaper = typ noll.
Vad ska man tänka på?
Vad äter de?
Kan de vara tillsammans med de andra hönorna eller ska de vara bara med mamman?

Det enda jag "vet" har jag läst mig till och det är typ att man måste ha en flat vattenskål så de inte drunknar och att de ska äta hårdkokt, mosat ägg först och sedan kokt ris med fil för att efter det gå över till vanlig mat. Jag vet med andra ord ingenting om att ta hand om dessa otroliga sötnosar! Det är inte mina höns, utan min mammas, men hennes kunskaper i kycklingar är inte större än mina så därför ställer jag frågan här istället, och hoppas på något bra svar!:)

Sv: HJÄLP! Vi har fått kycklingar!

Jag är ingen hönsexpert, men gick naturbruksgymnasium med alla sorters djur, så min lunskap kommer därifrån.
Kycklingarna gick ihop med mamma och andra höns.
De börjar äta mat direkt, mamman lär dem picka direkt när de kläcks.
Har själv haft en kyckling hemma som projektarbete, tog hem den från dag 1.
Hade specialfoder till kycklingar, finns på lanmännen. Har de väl lärt sig picka i sig mat & vatten så klarar de sig fint :)
Har även sett en ankunge som drunknat (hittat den död alltså), och det var inte i ett direlt superdjupt fat. Så ett litet litet fat, där vattnet inte är högre än ett par mm.
Hönsen kan väl i så fall ha vattnet lite högre upp? Vet faktist inte hur vi hade det på skolan.

Lycka till med de små dunbollarna! :D

Kycklingarna äter det fodret som de andra hönsen får. Vi brukar låta kycklingar + hönan vara för sig själva ett tag, men vi har väl ett 40-tal höns och det blir helt enkelt för mycket för hönan om hon ska skydda kycklingarna från alla. Tänk på att kråkor och andra rovfåglar gärna tar kycklingar om de inte är i en inhägnad med tak.

Vet många som ger lite olika saker i början, förutom startfoder. Om man kan låta de gå ute äter de ju också sånt de hittar på marken, mamman lär dem vad som kan ätas. En del ger också kokt ägg, filmjölk, undulatfrön, uppblött havregryn och liknande första tiden. Jag har även läst att om man inte har fri tillgång på foder bör man utfodra kycklingar 3 ggr/dag minst. Många brukar ha kycklingarna med sin mor i en egen bur som är extra rovdjurssäker en tid. Men en del har dom med resten av flocken. Går de med sin mamma skyddar hon dem från andra i gruppen om hon är en god mor.

Som någon sa är det viktigt att se till så att de inte kan drunkna i vattnet, för det är tydligen ganska lätt hänt. Så om du har vatten i skålar, lägg i en sten eller nåt så att ingen kyckling kan ramla i.

Tillägger att jag precis börjat med höns så jag har ingen egen erfarenhet av kycklingar annat än från forum, artiklar och personer jag träffat när jag köpt kycklingar/höns. :)

Ang vatten är det bästa att köpa vattenautomater som finns på typ granngården för just kycklingar, de är nästintill drunkningssäkra. Min mamma har kycklingarna och hönan i stora gallerburar som eg är för hund, sen har hon klätt dem ytterligare med kycklingnät. På så vis är buren även rovdjurssäker. Med en skiva över blir det skugga och regnskyddat.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 743
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 616
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min rädsla över ålderdomen, sjukdomar och att tiden nu börjar rinna iväg vill inte släppa greppet om mig. Jag skrev tidigare om att jag...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa I need some help! Får hem min Rottisvalp den 4e juni och hon äter just nu detta: Sammansättning Kyckling (>24 %), majs, vete, durra...
Svar
18
· Visningar
2 010
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama