Hjälp, vi har ett elakt varmblodsto :(

T

Totte

Vi har ett varmblodsto på 10 år som vi nu haft hos oss i ett par månader. Hon är en underbar häst och är snäll i all hantering och går med på allt... utom att vara tillsammans med vår shettis :(
Vi har precis skaffat denna shettis, ett sto på 13 år, och vi har delat av hagen så att dom går precis intill varandra och det går jättebra. Första dagen lät vi dom gå intill på detta sätt och provade efter ett par timmar att släppa ihop dom, det slutade dock fort med att vårt varmblod sparkade shettisen rakt i käken (dock utan skada tack o lov). Nu igår provade vi att släppa ihop dom igen, vilket gick utan problem de första timmarna, sen började vårt varmblod blockera vägen för shettisen, trängde upp henne mot stängslet och sparkade sen mot henne ett par gånger men missade tack och lov. Hon har även försökt hugga shettisen.

Förra ägaren till varmblodet har sagt att hon inte kan gå med andra hästar för hon är elak mot dom, men vi vill ändå så gärna få dom att gå ihop.

Vår shettis har under sina 13 år gått tillsammans med sin stora syster och aldrig varit själv. Hon är gudasnäll och en härlig liten dam. Vi vill samtidigt göra allt för henne eftersom vi tog oss ann henne för att ge henne den bästa tid hon har kvar eftersom hennes stora syster gick bort för några veckor sedan och där är även upptäck en trolig cancer i ändan på henne :cry:

Hur löser vi detta? HUR ska vi får vårt varmblodsto att acceptera att gå tillsammans med shettisen? Vår lilla shettis vill ju så gärna ha andra runt sig.

Hoppas någon kan ge tips och råd.

Sv: Hjälp, vi har ett elakt varmblodsto :(

Jag tror att du nog får vänja dig vid att ditt sto inte vill ha sällskap i hagen. Skulle tro att ditt sto har ett behov av att ha ett eget "område" runt sig där inte andra får inkräkta.
Den enda möjligheten som jag skulle kunna tänka mig att ha henne med andra hästar hade varit i väldigt stora hagar så att de gå för sig själv. Då är de ju ändå inte tillsammans.

Ja, jag antar att det är någon sådant, fast det känns lite tråkigt :( Varmblodstoet bryr sig inte ett dugg om när våra får springer in i hennes hage, så andra djur spelar väl henne ingen roll, synd bara på andra hästar.

Tänker prova ett par gånger till men sen blir det väl till att dela upp hagen lite annorlunda så det blir 2 permanenta hagar istället.

Tack för svaren dock :)

Ett litet förslag; en "fölhage" (creepfeeding?) i hagen så kan shettisen gå undan utan att stoet kan följa efter.
Dvs att du gör staketet till den hagen så högt att han går under det men att stoet inte kommer sig dit.

Så, en liten uppdatering;

Nu har det gått några dagar sedan jag skrev in frågan här så jag vill bara skriva till hur det gått.
Vi provade släppa ihop varmblodet och shettisen igen. Lite gnäggande, sparkande och frustande blev det från varmblodet den första stunden, men efter ett tag började det lugna sig. Jag stod ute i hagen de 2 första timmarna för att vara beredd att försöka mota bort Coco (som vårt varmblod heter) samt vara framme då och då med något gott som jag gav båda två direkt från handen samt lite klappar, kel och "uppmuntrande" prat... och se, vips började dom "kela" med varandra, stod nos mot nos, kliade lite mot varandra och det slutade med att Coco började följa efter Lisa (shettisen) så fort hon gick någonstans.

Nu efter några dagar ihop flyter allt på helt underbart :) Lisa verkar ha fått en högre rang än Coco och Coco följer henne som en extra svans. Visst blir det lite gnällande från Coco då och då, men nu bryr sig inte Lisa längre så Coco följer snällt med. Det har gått så långt att för att få ut dom ur hagen för att ryktas så får vi snällt ta med båda två för går inte den ena så kommer inte den andra heller :)

Så, där ser man vad lite envishet och en STOR portion tålamod kan ge :)

Och tack till er som svarat!

Va skönt att det gick bra för er, kul att de blivit kompisar! :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
537
Senast: Kristall10
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: igbest
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama