Hjälp, vem ska betala? Vem bär ansvar, jag eller fodervärden?

N

_Nova_

Hej!

Jag har lite svårt o veta vem som ska betala en grejj för känns inte som d borde ligga på mitt ansvar men det kanske det gör?

Jag skaffa halvfodervärd på min hund då ja jobbar dagtid hela veckorna och insåg att d blev synd för min vovve att vara så länge själv så hitta till slut en bra fodervärd till henne, så vi gjorde upp att hon har hunden på veckorna (heltid) och jag har henne på helgerna. Jag berätta för fodervärden att hunden inte är van att vara själv och att hon även kan bita i saker hunden är 1 år. Cirkus efter 2 månader bet hunden sönder en grejj värt flera tusen. Fodervärden blev arg och ledsen förstås och jag fick hämta hem henne direkt, detta hände på en tisdag. Hon har inte sagt något om återbetalning eller liknande förrän nu efter 2 veckor, att hon vill ja ska ersätta saken hunden bet sönder. Då är min fråga är d ja som ska betala detta ? eller vem bär ansvaret? Hon hade ju ändå ansvaret då detta hände då d va på en veckodag?.

Så hjälp va gör man o vem ska stå för detta? ingen försäkring går in o täcker.:(

tacksam för svar och råd.

Sv: Hjälp, vem ska betala? Vem bär ansvar, jag eller fodervärden?

Man har ju strikt hundägaransvar, dvs ansvar för allt hunden gör även om den är hos någon annan. Så rent lagligt är det du som ska ersätta.
Sen kan man ju tycka att hon borde förstått dina varningar, men det är en annan historia.
Har ni nåt avtal skrivet?

Det du beskriver är knappast något fodervärdsförhållande utan snarare att ngn utan ersättning tar hand om din hund under veckorna.
PL

Det är klart att du ska betala. Begreppet fodervärd har inte samma betydelse inom hundvärlden som inom hästvärlden och därför gäller inte samma regler heller. Fodervärd på hund innebär att man ger bort en hund men har rätt till viss avel på den.

Det du beskriver är vad vi andra kallar för hundvakt och då står hundägaren självklart för allt hunden har sönder, om inte hundvakten varit direkt oaktsamhet (till exempel släpper hunden lös på trafikerade väg). Jag tycker inte det är något att diskutera. Hundvakten har snällt nog tagit hand om din hund helt utan ersättning och det minsta du kan göra då är att betala vad den har sönder. Hundpassning brukar annars vara dyrt. Mina två kostade ett par tusen i månaden sist jag hade passning.

Sedan får du helt enkelt vara tydligare nästa gång du lämnar bort hunden och tala om att inga saker kan vara framme.

Som övriga skriver så är det ditt ansvar o du har missuppfattat det där med fodervärd vad gäller hund.
Normalt sätt täcker din hemförsäkring (drulle) om din hund vållar skada på annans egendom, dock ej dina egna saker i ditt eget hem, eftersom personen gått med på att ha hunden hemma hos sig o var medveten om att den var en bitare så är det tveksamt om försäkringen gäller.

Okej!:( Hon har dock fått betalt, 1200kr under denna tid. Tycker dock d är konstigt när denna tjejen svara och ville väldigt gärna ha hunden och då tycker jag ju att den personen ansvarar över sina saker och vad hunden gör när den väl är där. Och hon kände ju även hunden efter 2 månader. Och då borde hon ju krävt ersättning direkt och inte när d gått 2 veckor förbi. Men är väl bara bita i d sura äpplet då..

Tack för era svar!:)

QUOTE=vallhund;14962920]Som övriga skriver så är det ditt ansvar o du har missuppfattat det där med fodervärd vad gäller hund.
Normalt sätt täcker din hemförsäkring (drulle) om din hund vållar skada på annans egendom, dock ej dina egna saker i ditt eget hem, eftersom personen gått med på att ha hunden hemma hos sig o var medveten om att den var en bitare så är det tveksamt om försäkringen gäller.[/QUOTE]

Inte helt rätt bara nästan
Så här är det: alla hemförsäkringar har en ansvarsförsäkring som täcker vad du, din familj eller hund ställer till med för någon annan (i det här fallet hundpassaren)

Däremot så måste du ha en extra försäkring (det som brukar kallas ”drulle”) för att du ska kunna få ersättning om din hund förstör dina egna saker.
Men det är dock inte alla bolag som ersätter hundskador på den extra försäkringen, det måste man kolla med sitt bolag.

Men i det här fallet är det din hund och hundpassarens grejor och det går på din hemförsäkringens ansvars försäkring och vad jag vet har inget bolag undantag för det
Så ring ditt hem försäkringsbolag:idea:

Tack för att du rättade mig, hoppas det hjälper TS.

Men att "fodervärden" faktiskt fått betalt kan väl påverka ansvarsfrågan.
PL

Det beror ju på hur bra information hundvakten fått angående tuggandet. Om jag hade en hund hemma som benämndes tuggig så skulle jag inte höja på ögonbrynen om den snodde mina skor eller tog några strumpor. Kanske smakade på ett bordsben. Skulle den däremot ge sig på att kravla upp och gnaga på tv:n eller sno mobil från bordet, då skulle jag vilja ha ersättning.

Saker på golvet, förståeligt. Saker på bord, ska ersättas. En sådan hund är inte tuggig. Den är en tjuv.

Jag tänker mer som att om man tar betalt för att ta hand om hundar så tar man samtidigt på sig ett större eget ansvar. Tror att försökringsbolag resonerar liknande.
Ngn juridiskt kunnig???
PL

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 455
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 847
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
6 007
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 797

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka