HJÄLP! Veckoplanering till 17-åring

M

mjauen

Är det någon som har några tips på hur man kan lägga upp en veckoplanering för en 17 årig D-ponny, han har grundkondition men inte mer. Vi brukar också träna dressyr två ggr/vecka och hoppning/markarbete 1gång/vecka. Men nu vill jag att han ska få bättre kondition, muskler och bättre hjärt och lungarbete.
Tacksam för svar!:crazy:

Sv: HJÄLP! Veckoplanering till 17-åring

Gör helt enkelt så att du rider som du brukar men ökar travsträckorna så du travar en bit längre och minskar ner skritten i mellan. Succesivt så kan du så småningom slopa skritten mellan travpassen. Du ställer helt enkelt lite högre krav på hästen och då kommer kondisen att förbättras.
Detta kan du även göra på dressyr och hoppträningarna. När kondisen blivit bättre gör du samma med galoppen.
Låt det ta tid och öka inte hastigheten utan längden på sträckorna istället.
// Linda

Sv: HJÄLP! Veckoplanering till 17-åring

Tack för tippset det ska jag göra:)

Liknande trådar

Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 258
Utrustning Behöver hjälp och nya idéer angående min ponny som är orolig i munnen och gärna lägger tungan över bettet. Han är en irländsk import och...
Svar
8
· Visningar
1 110
Senast: Efwa
·
L
Hoppning Hej! Jag är en 14-årig tjej som har ridit nästan hela livet och haft egna ponnyer och tävlat upp till LB. Nu har jag två c-ponnyer, en...
Svar
4
· Visningar
1 362
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 414
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar