Hjälp! Växtvärk? Fång? (Långt)

hyperff

Trådstartare
Jag kanske överreagerar men behöver råd!
Jag har en unghäst som stor! och just nu växer kraftigt. Han har gått på lösdrift till nu och har bara stått på stall i några veckor. Han är nykastrerad och har precis slutat en pencillinkur. Såret läker jättebra.

Nu till det jag oroar mig över. När han kommer ut boxen på morgonen rör han sig lite stappligt och lite ovillig att gå första stegen. När han står på stallgången ställer han frambenen som om han avlastar dem(eller är flyktberedd...). Detta gör han inte i boxen, han är inte varm i hovarna, torr och fin i lederna, ingen puls. Rör sig fint vid longering. Lite ovillig att lyfta hovarna men det funkar efter ett tag. (inte så mycket hanterad, kan bero på det). Kan det vara fång ändå? Eller borde han inte vara varm i hovarna om det vore det?
Vilar ofta bakbenen, men inte samma hela tiden.
Nyligen veterinärbesiktad utan anmärkning.

Äter bra hö, korn, mineraler. Jag ökade på kraftfodet efter kastreringen, då han tappade i hull.

Förslag???? Är jag fånig eller vad tror ni?

Sv: Hjälp! Växtvärk? Fång? (Långt)

Hade detta börjat när han besiktigades?

jag tycker inte att du är fånig det är klart att man ska vara observant.

Sv: Hjälp! Växtvärk? Fång? (Långt)

Han stod och avlastade frambenen när veterinären vär där. Han trodde det berodde på att han var lite osäker och spänd, flyktberedd..

Liknande trådar

Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 604
Hästvård Då var det tyvärr så att grabben min blev dålig i förr förrgår, han gick lite stelt så tog in honom på box. I boxen rörde han sig nästan...
2
Svar
27
· Visningar
2 653
Senast: Minstral
·
Hästvård Mitt russ betäcktes 2011, under tiden hon stod på det mindre russtuteriet fick hon tyvärr något släng av fång. Hingstägaren ringde mig...
Svar
7
· Visningar
1 123
Senast: Tagliabue
·
Hästvård Vad tror ni om detta? För ca tre veckor sedan märkte jag att min häst var motvillig till att trava och gallopera. När han travade så...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 440
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar