HJÄLP! Växande överben

K

koftena

Idag när jag var ut till min lilla tjej upptäckte jag att hennes överben växt, det är dubbla storleken, inte på tjockleken men på längden. Hon går på bete men rids regelbundet. Observera, hon hade inte så här stort överben i förrgår!! Igår vet jag ej för då var bara hovis ut.

Är det nått att ringa akut om eller kan jag vänta till måndag?? nån som har erfarenhet av detta??:crazy:

Sv: HJÄLP! Växande överben

Att tillägga är kanske att hon nyligen är behandlad med kortison i alla fyra ben pga inflammationer. Kan det vara nån biverkning??? Överbenet sitter nedanför vänster framknä på insidan. o växer sig neråt..

Nu är jag ju inte nån veterinär, men som jag förstått det så "förhårdnar" en inflammation vid benet när det börjar läka = överben. Det är absolut en idé att höra med veterinären, men jag tror att det kan bero på läkeprocessen.

du behöver inte ringa vetrinären om du vet att det är överben! unghästar får ofta överben i takt med att dom rids in osv. pga belastningen om du tex rider din häst hårdare nu än du gjort förut kan det vara svaret till att h*n fått överbenet. jag har kunnat bota överben med löksoppa, som man gnuggar in på överbenet med en tandborste.

lycka till :D

Hej.
En gång i tiden fick jag tips av en kollega att på ett aktivt överben gnida in Hirudoid salva, en salva från apoteket som är till för blåmärken tex.

Gjorde det och faktum är att överbenet blev bättre av det.

Kanske värt att testa, det är i alla fall inte skadligt på något vis.

så som du beskriver så låter det som "remonthälta". det behöver inte vara någon hälta alls (men det är namnet på överben som sitter under framknäna oftast på insidan), men drabbar oftast yngre hästar som överansträngts eller är felaktigt inskenade. låt hästen få en vila, ansträng inte då "överbenet är aktivt" (beror på att benhinnorna blivit infl.)

Överben kan komma SNABBT, märkte jag här när donnan fick sitt på utsidan av frambenet.

Du har fått lite olika tips här i tråden, gemensamt för dem är dock att massera överbenet (även omd et är olika saker som föreslås massera in), och det är A och O i att begränsa det. Sen om man bara masserar, eller masserar in något där är smaken olika. (Jag masserade med Zonsalva jag), men just massagen är viktig. Naturligtvis kräver det att överbenet inte är såpass ömt att det gör ont.

Min dam fick sitt överben efter påslag på griffelbenet, och hon fick efter rtgkoll (iom att vi inte visste om hon frakturerat griffelbenet) Finadyne i 5 dagar, i övrigt 'bara' hagvila och massage, tills överbenet var inaktivt igen. Dvs inte växer och inte är varmt/ömt.

du behöver inte ringa vetrinären om du vet att det är överben! unghästar får ofta överben i takt med att dom rids in osv. pga belastningen om du tex rider din häst hårdare nu än du gjort förut kan det vara svaret till att h*n fått överbenet. jag har kunnat bota överben med löksoppa, som man gnuggar in på överbenet med en tandborste.

lycka till :D

löksoppa???

Att tillägga är kanske att hon nyligen är behandlad med kortison i alla fyra ben pga inflammationer.
Det är DETTA du ska oroa dig för!! Att du fått behandla din häst i alla 4 benen.........vad har du för vetrinär egentligen????? (och med cortison till på köpet)
Ett fjuttigt överben är inget att haka upp sig på.
Hur gammal är din häst förresten?
gulan

Det är DETTA du ska oroa dig för!! Att du fått behandla din häst i alla 4 benen.........vad har du för vetrinär egentligen????? (och med cortison till på köpet)
Ett fjuttigt överben är inget att haka upp sig på.
Hur gammal är din häst förresten?
gulan

Och vad är det för fel på veterinären för att hästen är behandlad i alla fyra benen? Om hästen har inflammationer i alla fyra så kan man ju inte behandla ett ben liksom.

Ett 'fjuttigt överben' är inget att haka upp sig på nej, men det är ett tecken på att benet är retat, och på platsen det sitter på TS häst är det oftast ett kompensatoriskt överben. Så nog ska man både notera, fundera och bry sig om det.

Och vad är det för fel på veterinären för att hästen är behandlad i alla fyra benen?
Det kommer inget vettigt ur att behandla alla fyra benen samtidigt. Det enda man behandlar är ägarens plånbok.......
Om en häst har så grava problem så är det omöjligt att ta reda på VAR grundproblemet sitter (och det är det man vill åt). Sekundärhälta är att misstänka.
Om hästen har inflammationer i alla fyra så kan man ju inte behandla ett ben liksom.
Nej, det är liksom ingen ide att i ett sånt här fall behandla något ben eller någon led........eftersom man då bara behandlar i blindo. En generell behandling typ buttakur (eller likanande) i 10 dagar och sedan ett återbesök för ny hältundersökning.
Aldrig i livet att jag skulle låta spruta mina hästar i så många leder samtidigt. Jag tycker det är oseriöst och oansvarligt av en vetrinär att göra så!
Ett 'fjuttigt överben' är inget att haka upp sig på nej, men det är ett tecken på att benet är retat, och på platsen det sitter på TS häst är det oftast ett kompensatoriskt överben. Så nog ska man både notera, fundera och bry sig om det.
Äh, det sitter där det sitter och så länge hästen inte är blockhalt så räcker det med lite linement eller lättblister....om ens det behövs.
gulan

Det kommer inget vettigt ur att behandla alla fyra benen samtidigt. Det enda man behandlar är ägarens plånbok.......
Om en häst har så grava problem så är det omöjligt att ta reda på VAR grundproblemet sitter (och det är det man vill åt). Sekundärhälta är att misstänka.

Och ofta måste du behandla bort symptomen, ibland flera ggr, för att hitta var grundproblemet är. Dessutom, om du i din jakt på grundproblemet inte behandlar en sekundärhälta, så när du väl hittar grundproblemet, och om det är behandlingsbart, så kan sekundärproblemen redan gett pålagringar etc.

Sålänge man är medveten om att man behandlar symptom, och letar vidare efter grunden ser jag inget problem med det. Ett utdömd häst kanske är trevligare mot mattes plånbok, men knappast i övrigt.

Vi behandlade ju sekundärproblem i ett ÅR på min K, väl medvetna om att det var just sekundärproblem (vi försökte dock behandla i blod när det var många leder, men är ju inte alltid det fungerar lika bra som i led), men vi kunde ju inte bara 'låta henne halta omkring' medan vi letade grundproblemet (som inte direkt var lättfunnet).

Så, utan att ha hört hela storyn ser jag inte att man ska uttala sig att det var 'fel' såsom hästen behandlats.

Nej, det är liksom ingen ide att i ett sånt här fall behandla något ben eller någon led........eftersom man då bara behandlar i blindo. En generell behandling typ buttakur (eller likanande) i 10 dagar och sedan ett återbesök för ny hältundersökning.
Aldrig i livet att jag skulle låta spruta mina hästar i så många leder samtidigt. Jag tycker det är oseriöst och oansvarligt av en vetrinär att göra så!

De kanske HAR provat butta/NSAID utan effekt t ex.

Jag gillar inte massbehandling heller, men samtidigt så kan man inte bara låta det vara hur länge som helst heller, även om man vet att det är sekundärproblem.

Äh, det sitter där det sitter och så länge hästen inte är blockhalt så räcker det med lite linement eller lättblister....om ens det behövs.
gulan

Och samtidigt ta med i beräkningen att hästen reagerat på att belastningen varit högre än benet klarat av riktigt. Och försöka fundera ut anledningen VARFÖR. Det kan ju vara för hård träning,f el träning, att hästen vandrat för mycket pga insekter på hård mark på betet, fel inskening, felaktig obalanserad skoning elelr verkning etc.

Dvs försöka se till att det inte upprepas.

gulan

Ett överben kan ju också flytta på sig och skapa problem om det ligger illa till pga senor etc. Jag tar själv inte alltför lätt på det. Förutom det som Alexandra redan har skrivit förstås.

Håller med om att det andra är värre än överbenet,:crazy:

Överben kommer av slag eller att kroppen kompenserar tex en felaktig beställning oftast och i det sista fallet stärker det t o m upp snarast.
Ingen press när det är aktivt, sen inga problem, de går ner med tiden också. Det blir ofta lite större än vad det först var, men går sen som sagt även med åren tillbaka.

Ett överben kan ju också flytta på sig
ett överben kan INTE flytta på sig.
skapa problem om det ligger illa till pga senor etc
Det är ytterst, ytterst sällan ett överben som uppkommit pga. överbelastning lägger sig illa till. Efter en smäll kan det hända. Jag har aldrig varit med om att ett överben lagt sig illa till inte ens efter en skada.
gulan

Och ofta måste du behandla bort symptomen, ibland flera ggr, för att hitta var grundproblemet är. [/QUOTE
Efter 15 års jobb i proffessionellt travstall med hur många travhästar har jag tappat räkningen, så är min erfarenhet att det är just det man ofta inte behöver göra (behandla symtom alltså). Hittas grundproblemet så löser sig det andra ochså. Ibland blir man förvånad över hur lite som behövs för att en halt och muskelöm häst helt av sig själv rättar till problemen. Annan skoning, annan utrustning, annan träning......och annan skötare.
Dessutom, om du i din jakt på grundproblemet inte behandlar en sekundärhälta, så när du väl hittar grundproblemet, och om det är behandlingsbart, så kan sekundärproblemen redan gett pålagringar etc.
Jag har som sagt helt annan erfarenhet.
Sålänge man är medveten om att man behandlar symptom, och letar vidare efter grunden ser jag inget problem med det.
Jag ser stora problem med det. Att gå in i en led är inte så bara.....
Det är kostsamt och att bara på måfå sticka in nålar här och där ser jag som mycket oskickligt och oseriöst!
Vi behandlade ju sekundärproblem i ett ÅR på min K, väl medvetna om att det var just sekundärproblem (vi försökte dock behandla i blod när det var många leder, men är ju inte alltid det fungerar lika bra som i led), men vi kunde ju inte bara 'låta henne halta omkring' medan vi letade grundproblemet (som inte direkt var lättfunnet).
Och Ni hittade det ni sökte?
Så, utan att ha hört hela storyn ser jag inte att man ska uttala sig att det var 'fel' såsom hästen behandlats.
Mmmm helt rätt. Jag svarade utifrån informationen som inlägget gav.
gulan

Efter 15 års jobb i proffessionellt travstall med hur många travhästar har jag tappat räkningen, så är min erfarenhet att det är just det man ofta inte behöver göra (behandla symtom alltså). Hittas grundproblemet så löser sig det andra ochså. Ibland blir man förvånad över hur lite som behövs för att en halt och muskelöm häst helt av sig själv rättar till problemen. Annan skoning, annan utrustning, annan träning......och annan skötare.

Och jag förlorade en fyraåring i sviterna av vad sekundärproblem - TROTS behandling - gjorde medan vi desperat sökte grundproblemet.

Hästen fick återkommande ledinflammationer, på flera ben. Vi var fullt medvetna om att problemet var INTE lederna. Initialt provade vi att inte behandla, men konstaterade snart att det inte fungerade. Så vi ägnade lång tid åt att behandla - hästen svarade - en månad senare skit igen - ny behandling osv. Medan vi sökte grundproblemet såg vi naurligtvis över alla andra delar (skoning, exteriör, träning etc etc) som kunde påverka.

Hästen var 1½ år när hon vurpade i hagen och problemen uppstod, hon var 2½ när vi första gången trodde vi hittat grundproblemet, hon var 3½ när vi började befara att lederna tagit för mycket stryk (trot behandling) där när vi symptombehandlade. Och hon somnade in strax efter sin fyraårsdag. Med identifierat grundproblem, men med leder som tagit för mycket stryk.. Så.. Game over.

Naturligtvis så om grundproblemet är taskig skoning så är det vettigare korrigera skoningen än att behandla. Men i de fall där du inte hittar något fel på 'det yttre', du är medveten om att ledinfl är sekundärproblem, men du har inte hittat grunden, så då anser jag att man ska överväga behandling. För det kan kosta så mycket mer (och nu talar jag inte pengar.) att inte göra det.

Jag ser stora problem med det. Att gå in i en led är inte så bara.....
Det är kostsamt och att bara på måfå sticka in nålar här och där ser jag som mycket oskickligt och oseriöst!

Jag förutsatte att det inte stacks på måfå. Utan att man via den kliniska undersökningen fastställt vilka leder som var/är hältutlösande. Som sagt personligen föredrar jag behandling i blod när man har många leder, men det kan ju vara så att TS vet har provat det utan resultat. Eller att det är leder som svarar dåligt på i.v behandling inblandade.

Och Ni hittade det ni sökte?

Ja, men då hade sekundärproblemen trots behandling gett för stora skador. Utan behandling hade hon varit död långt innan dess.

Jag har ju läst en del om din häst Kele. Och jag hoppas du tar det på rätt sätt det jag ska säga nu.
Nog visste väl Ni vad grundproblemet var?
Och jag förlorade en fyraåring i sviterna av vad sekundärproblem - TROTS behandling - gjorde medan vi desperat sökte grundproblemet.
Hästen var 1½ år när hon vurpade i hagen och problemen uppstod,
En häst som vurpat illa har redan där dålig prognos. (det är därför jag ifrågasatt att släppa ut hästar i leriga och isiga hagar som lätt blir som såpa. Bräckskada kan vara = godnatt om det vill sig illa)
Jag förstår att man vill in i det längsta försöka rädda sin häst och att det är svårt som hästägare att inse när det är dags att avsluta det hela.
Vi tex provade med en häst som haft slinger. Den var grymmt stammad och grymmt lovande. Vi visste hela tiden varför han hade problem med aktionen och var tvungen att hela tiden vara hårt balanserad för att kunna trava. Vi la ner efter ett år, och avlivade hästen.
gulan

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 681
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 938
Senast: skuggi
·
Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola...
2
Svar
24
· Visningar
5 967
Senast: nilie
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 096
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka