Och ofta måste du behandla bort symptomen, ibland flera ggr, för att hitta var grundproblemet är. [/QUOTE
Efter 15 års jobb i proffessionellt travstall med hur många travhästar har jag tappat räkningen, så är min erfarenhet att det är just det man ofta
inte behöver göra (behandla symtom alltså). Hittas grundproblemet så löser sig det andra ochså. Ibland blir man förvånad över hur
lite som behövs för att en halt och muskelöm häst helt av sig själv rättar till problemen. Annan skoning, annan utrustning, annan träning......och annan skötare.
Dessutom, om du i din jakt på grundproblemet inte behandlar en sekundärhälta, så när du väl hittar grundproblemet, och om det är behandlingsbart, så kan sekundärproblemen redan gett pålagringar etc.
Jag har som sagt helt annan erfarenhet.
Sålänge man är medveten om att man behandlar symptom, och letar vidare efter grunden ser jag inget problem med det.
Jag ser stora problem med det. Att gå in i en led är inte så bara.....
Det är kostsamt och att bara på måfå sticka in nålar här och där ser jag som mycket oskickligt och oseriöst!
Vi behandlade ju sekundärproblem i ett ÅR på min K, väl medvetna om att det var just sekundärproblem (vi försökte dock behandla i blod när det var många leder, men är ju inte alltid det fungerar lika bra som i led), men vi kunde ju inte bara 'låta henne halta omkring' medan vi letade grundproblemet (som inte direkt var lättfunnet).
Och Ni hittade det ni sökte?
Så, utan att ha hört hela storyn ser jag inte att man ska uttala sig att det var 'fel' såsom hästen behandlats.
Mmmm helt rätt. Jag svarade utifrån informationen som inlägget gav.
gulan