Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har ju läst en del om din häst Kele. Och jag hoppas du tar det på rätt sätt det jag ska säga nu.
Nog visste väl Ni vad grundproblemet var?
En häst som vurpat illa har redan där dålig prognos. (det är därför jag ifrågasatt att släppa ut hästar i leriga och isiga hagar som lätt blir som såpa. Bräckskada kan vara = godnatt om det vill sig illa)
Jag förstår att man vill in i det längsta försöka rädda sin häst och att det är svårt som hästägare att inse när det är dags att avsluta det hela.
Vi tex provade med en häst som haft slinger. Den var grymmt stammad och grymmt lovande. Vi visste hela tiden varför han hade problem med aktionen och var tvungen att hela tiden vara hårt balanserad för att kunna trava. Vi la ner efter ett år, och avlivade hästen.
gulan
se där. Även Equiterapeuter kan ha fel.eftersom equiatrikern gång på gång intygade 'inte sned, bara snedmusklad'
Ja, man gör ju det. Vi har ochså gjort de misstagen.Men när man gång på gång fick beskedet 'bara snedmusklad' så trodde vi ju på det. Tyvärr.
se där. Även Equiterapeuter kan ha fel.
Detta med snett bäcken kan vara som viplash skador. Det är inte säkert att kronisk smärta och snedhet kommer direkt. Det kan dröja ett tag innan problemen sätter igång. Precis som med oss människor som varit med i någon olycka. Efter några år kommer huvudvärk, rygg eller muskelvärk. Personen själv undrar vad som är på gång och tänker inte på olyckan som skedde för 5 år sedan.
Kapad tråd.........ledsen för det.
gulan
Sen, snett bäcken 'brukar' ju bara vara att rätta, sålänge det inte är skadat också. Och oftast (bara för att inte skrämma skiten ur halva tråden) så ger det inte dessa skador. (Bägge mina nuvarande är ju t ex rättade, utan att ha fått problem av/under den tid de gått sneda). Men småttingar är ju otroligt känsliga under sin tillväxt.
Säger du det! Kanske är jag som var kursledaren??Lite kul att du skriver sådär eftersom vi fick "lära oss" samma sak med nästan exakt samma ord på en kurs för inte länge sen
Det kommer inget vettigt ur att behandla alla fyra benen samtidigt. Det enda man behandlar är ägarens plånbok.......
Om en häst har så grava problem så är det omöjligt att ta reda på VAR grundproblemet sitter (och det är det man vill åt). Sekundärhälta är att misstänka.
Aldrig i livet att jag skulle låta spruta mina hästar i så många leder samtidigt. Jag tycker det är oseriöst och oansvarligt av en vetrinär att göra så!
OSERIÖST O OANSVARIGT??!!
Men du som verkar vara veterinär, hur hade du gjort?! Hon hade grav hälta pga överträning som 2åring, hon är travhäst men går nu som ridhäst o har gjort sedan hon var 3år. Hon är 5år nu.
När hästen har inflammationer i alla ben i olika leder är man tvungen att behandla alla leder samtidigt, men observera att hästen fick itne samma mängd som hon skulle fått om det var en led. Man får dela dosen på de leder som måste sprutas o göra om det flera ggr. Tar man itne alla leder på en gång så går det bara runt o sen står du där månad ut o månad in med hältor. Nu är min tjej helt återställd, har gått på löpband, röntgad, lyst med laser osv osv. Vi fick bort alla inflammationer på under 2månader. Nu är hon under igångsättning o det är nu överbenet börjat ökat.
Men förklara gärna hur du hade gjort som veterinär!! DET är jag mkt nyfken på!
Sen vurpade hon strax innan jul. Dock så det var ingen dålig prognos alls från början, det fanns en muskelskada och thats it. Det som däremot kunde gjort HELA skillnaden för K hade varit om jag redan där tagit en second opinion av en annan equiatriker/kiropraktor, och snedheten rättats/upptäckts redan där. Men jag hade ingen anledning att misstro.
Själv hade jag aldrig i livet släppt någon på att korrigera min växande unghäst.![]()
Nej inte DÅ, men du skrev ju i tråden att det kanske varit bättre att korrigera henne tidigare?
Säger du det! Kanske är jag som var kursledaren??
gulan
Nej jag är inte vetrinär.......Men eftersom jag har träffat ett antal vetrinärer och haft nära samarbete med lika många OCH jobbar proffesionellt som travhästskötare (vitt anställd) i 15 år, så kan jag ganska snabbt avgöra om en vetrinär är värdelös, hyfsat duglig eller rent av riktigt duktig. Det jag lärt mig under dessa år är: - att vetrinärer inte är guds gåva till hästarna och hästägarna.....de vill ochså bli rika, kända och omskrivna.Men du som verkar vara veterinär, hur hade du gjort?
Jag hade satt in en kur butta eller liknande i 7-10 dagar med enbart hage. Gärna dygnet runt. Återbesök och nytt böjprov. Var hästen bättre på något ben så skulle jag inte behandlat där utan i den/de leder som reagerat värst. Mycke hage och skritt gärna för hand eller i skrittmaskin.Men förklara gärna hur du hade gjort som veterinär!! DET är jag mkt nyfken på!
Jaha.......Nej då kan det inte varit jag. Befinner mig i Italien.Hmm, tja man vet ju aldrig. Kursen var iaf i Bålsta...