HJÄLP! Växande överben

Sv: HJÄLP! Växande överben

Löksoppa på färska överben har jag hör talas om för många år sen, men aldrig behövt. Vad är det egentligen?
*KL*
I o m risken med att behandla i leder brukar man spruta I.V istället- om den är multihalt.

Rätt eftervård hemma är sen A o O

Löksoppa är kortison löst i DMSO. Iaf i de fall jag stött på det (länge sen nu dock, populariteten tycks ha avtagit). Möjligt attd et finns andra 'hopkok' med DMSO med som används.

Jag har ju läst en del om din häst Kele. Och jag hoppas du tar det på rätt sätt det jag ska säga nu.
Nog visste väl Ni vad grundproblemet var?

Nej, när hon rättades för snedhet första gången, och blev fräsch och höll sig fräsch så trodde vi ju där att vi hittat grundproblemet. Sen kom ju dock snedheten tillbaka efter narkoserna. Den kvalificerade gissningen (iom att det är extremt svårt att få ett diagnostiskt säkert svar) var att ligament/liknande kring bäckenet/SIleden var uttänjda, och därför återföll hon lättare än en frisk häst i snedhet. Men klart var ju att snedhet = goddag ledinflammationerna. Inte sned = inga ledinflammationer.

Tills de låga lederna fram packade ihop då, och sekundärproblemen tog över och körde sitt eget rejs =/

En häst som vurpat illa har redan där dålig prognos. (det är därför jag ifrågasatt att släppa ut hästar i leriga och isiga hagar som lätt blir som såpa. Bräckskada kan vara = godnatt om det vill sig illa)
Jag förstår att man vill in i det längsta försöka rädda sin häst och att det är svårt som hästägare att inse när det är dags att avsluta det hela.
Vi tex provade med en häst som haft slinger. Den var grymmt stammad och grymmt lovande. Vi visste hela tiden varför han hade problem med aktionen och var tvungen att hela tiden vara hårt balanserad för att kunna trava. Vi la ner efter ett år, och avlivade hästen.
gulan

Kruxet är ju att förhindra isiga hagar. Den vintern hon vurpade var extrem. Normalt är det isig i hagarna så att oskodda hästar har det besvärligt ett par veckor på höst/vinter och ett par veckor på vinter/vår, precis där i övrgången mellan årstiderna. Inga skador tidigare dock. Den här förbannade vintern var det is, is och is överallt. Jag förde en ojämn kamp mot isen, när det var som värst sandade/halkbekämpade jag fyra ggr per dag. Jag höll henne inne vissa dagar med för jag ansåg det var för halt att släppa ut. I början på december så funderade jag på att sko, men det tar EMOT att spika på skor på ettårsfötter, så jag tyckte (rätt överflödigt att säga att det är ett beslut jag ångrat MÅNGA ggr..) att 'det måste ju ge sig snart'.

Sen vurpade hon strax innan jul. Dock så det var ingen dålig prognos alls från början, det fanns en muskelskada och thats it. Det som däremot kunde gjort HELA skillnaden för K hade varit om jag redan där tagit en second opinion av en annan equiatriker/kiropraktor, och snedheten rättats/upptäckts redan där. Men jag hade ingen anledning att misstro.

Men betänk att mellan december 2004 och hösten 2005 så hade vi ingen aning vad fan som var fel, eftersom equiatrikern gång på gång intygade 'inte sned, bara snedmusklad', trots att veterinären redan vid första besöket tyckte hästen var sned i bäckenet (och gick in och kände efter bäckenfissur/fraktur). Men när man gång på gång fick beskedet 'bara snedmusklad' så trodde vi ju på det. Tyvärr.

eftersom equiatrikern gång på gång intygade 'inte sned, bara snedmusklad'
se där. Även Equiterapeuter kan ha fel.
Men när man gång på gång fick beskedet 'bara snedmusklad' så trodde vi ju på det. Tyvärr.
Ja, man gör ju det. Vi har ochså gjort de misstagen.
Men faktum är att få inser hur känsligt hästens bäcken är. Just sånna där vurpor kan få förödande koncekvenser. Hästen kan för all framtid vara förstörd. Vi hade en 1 ½ åring som halkade på stallgolvet då hon skulle gå in i boxen, det blev hängmatta i 3 månader och aldrig mer travhäst. Hästägare har fått sina dyrt inköpta travare helt förstörda tackvare att man låtit hästarna gå in själva i boxarna och slagit i höften. I vårt stall är det totalförbjudet att låta hästarna gå in själva i boxarna. Skötaren går med in hela vägen.
Detta med snett bäcken kan vara som viplash skador. Det är inte säkert att kronisk smärta och snedhet kommer direkt. Det kan dröja ett tag innan problemen sätter igång. Precis som med oss människor som varit med i någon olycka. Efter några år kommer huvudvärk, rygg eller muskelvärk. Personen själv undrar vad som är på gång och tänker inte på olyckan som skedde för 5 år sedan.
Kapad tråd.........ledsen för det.
gulan

se där. Även Equiterapeuter kan ha fel.

Fast det har iaf jag inte förnekat? Alla kan ta fel. Dock så hade jag ju då (tyvärr eller hur man ska säga) ingen anledning att misstro personen. Hon hade haft spot on rätt innan, hon är välkänd och med enbart goda referenser. Jag var otroligt pipig med det när jag från början (långt innan K ens var påtänkt) sökte efter en 'alternativare'. Såg till att kolla noga och hörde omkring både här och där hur det 'lät i leden'.

Man lär sig ju genom sina misstag, och idag skulle jag vid minsta 'tvksamhet' ta en second opinion. Det fanns ju ingen tvekan från min sida då, som sagt, man lär av misstagen.

Sen, snett bäcken 'brukar' ju bara vara att rätta, sålänge det inte är skadat också. Och oftast (bara för att inte skrämma skiten ur halva tråden) så ger det inte dessa skador. (Bägge mina nuvarande är ju t ex rättade, utan att ha fått problem av/under den tid de gått sneda). Men småttingar är ju otroligt känsliga under sin tillväxt. I K.s fall var det ju inte någon 'kronisk smärta' eller liknande kopplad till bäckenet, däremot så reagerade hon på snedbelastningen som ju blir. Och soms agta tt hon hade lätt att gå tillbaka i snedheten, antagligen pga uttöjda ligament. Men så mång OM jag tänkt.. OM jag tagit en second opinion då, OM kliniken haft sin kiro då, OM om om..

(OM jag hade gjort som de flesta sa och ryckt på axlarna och tyckt äväxtvärk' hade för övrigt varit ett lika illa 'om'. Jag tycker väldigt illa om det är med att inte kolla upp småttingar för 'det är säkert bara växtvärk', men det är ytterligare en annan diskussion).

Och ja, vi kapade tråden lite, kanske ska ge tillbaka den ;)

Detta med snett bäcken kan vara som viplash skador. Det är inte säkert att kronisk smärta och snedhet kommer direkt. Det kan dröja ett tag innan problemen sätter igång. Precis som med oss människor som varit med i någon olycka. Efter några år kommer huvudvärk, rygg eller muskelvärk. Personen själv undrar vad som är på gång och tänker inte på olyckan som skedde för 5 år sedan.
Kapad tråd.........ledsen för det.
gulan

Lite kul att du skriver sådär eftersom vi fick "lära oss" samma sak med nästan exakt samma ord på en kurs för inte länge sen :rofl:

Sen, snett bäcken 'brukar' ju bara vara att rätta, sålänge det inte är skadat också. Och oftast (bara för att inte skrämma skiten ur halva tråden) så ger det inte dessa skador. (Bägge mina nuvarande är ju t ex rättade, utan att ha fått problem av/under den tid de gått sneda). Men småttingar är ju otroligt känsliga under sin tillväxt.

Mycket sant. Har också varit med om ett antal hästar som blivit bättre, inte alltid de blir helt bra men då beror det säkert oftast på att man inte kommit åt alla "delar av problemet".
Ett stackars föl i stallet jag hade kusen förr i tiden gick omkull på isen och gjorde illa bäckenet. Kommer tyvärr inte ihåg om det blev någon spricka/skada i själva bäckenet, men oavsett så såg det förskräckligt ut, sällan man ser föl lida oavsett vad som händer men den såg verkligen olycklig ut. Ägarna testade om det skulle läka bort, men efter ett halvår eller så när hästen fortfarande knappt kunde gå och verkade lida så tog dom förnuftet till fånga... :(

Lite kul att du skriver sådär eftersom vi fick "lära oss" samma sak med nästan exakt samma ord på en kurs för inte länge sen
Säger du det! Kanske är jag som var kursledaren??:angel:
gulan

Det kommer inget vettigt ur att behandla alla fyra benen samtidigt. Det enda man behandlar är ägarens plånbok.......
Om en häst har så grava problem så är det omöjligt att ta reda på VAR grundproblemet sitter (och det är det man vill åt). Sekundärhälta är att misstänka.

Aldrig i livet att jag skulle låta spruta mina hästar i så många leder samtidigt. Jag tycker det är oseriöst och oansvarligt av en vetrinär att göra så!

OSERIÖST O OANSVARIGT??!!
Men du som verkar vara veterinär, hur hade du gjort?! Hon hade grav hälta pga överträning som 2åring, hon är travhäst men går nu som ridhäst o har gjort sedan hon var 3år. Hon är 5år nu.

När hästen har inflammationer i alla ben i olika leder är man tvungen att behandla alla leder samtidigt, men observera att hästen fick itne samma mängd som hon skulle fått om det var en led. Man får dela dosen på de leder som måste sprutas o göra om det flera ggr. Tar man itne alla leder på en gång så går det bara runt o sen står du där månad ut o månad in med hältor. Nu är min tjej helt återställd, har gått på löpband, röntgad, lyst med laser osv osv. Vi fick bort alla inflammationer på under 2månader. Nu är hon under igångsättning o det är nu överbenet börjat ökat.

Men förklara gärna hur du hade gjort som veterinär!! DET är jag mkt nyfken på!

Ni är många som skriver att man måste ta reda på grundproblemet, grundproblemet för min tjej är som sagt överträning som tvååring med otillräcklig behandling då. Hon vart friskförklarad för snabbt som 2åring så dessa inflammationer har legat latent.

Hon är vet.besiktad regelbundet så hon har inte förän nu i slutet av vintern haft hälta, så inga kommentarer om att vi inte sett hennes hälta tack!

Det hoppas jag gav er svar så ni kan fortsätta denna tråd.

Sen vurpade hon strax innan jul. Dock så det var ingen dålig prognos alls från början, det fanns en muskelskada och thats it. Det som däremot kunde gjort HELA skillnaden för K hade varit om jag redan där tagit en second opinion av en annan equiatriker/kiropraktor, och snedheten rättats/upptäckts redan där. Men jag hade ingen anledning att misstro.

Själv hade jag aldrig i livet släppt någon på att korrigera min växande unghäst. :crazy:

Sorry att jag fortsatte trådkaperiet.

Min ena häst har också ett växande överben (inte den jag har tråd om), men i hennes fall tror jag att hon helt enkelt gjort sig ett TILL på ungefär samma ställe som det gamla. Hon kan inte ha fått något slag? Eller om hon är skev i benen så att hon belastar skelettet snett? Då skaffar de sig övenben som kompensation.

Nej inte DÅ, men du skrev ju i tråden att det kanske varit bättre att korrigera henne tidigare?

Nej inte DÅ, men du skrev ju i tråden att det kanske varit bättre att korrigera henne tidigare?

Ja, för det hade mest troligt besparat henne polyartrit och utdömning. Och kanske gjort att jag haft henne kvar i livet.

/Alexandra - som av uppenbara anledningar lät equiatrikern rätta fronten på åringen här sist han var här. Hästen är för övrigt varken död eller halt än. Jag tänkte att han iom rättningen skulle slippa bli det också..

Men du som verkar vara veterinär, hur hade du gjort?
Nej jag är inte vetrinär.......Men eftersom jag har träffat ett antal vetrinärer och haft nära samarbete med lika många OCH jobbar proffesionellt som travhästskötare (vitt anställd) i 15 år, så kan jag ganska snabbt avgöra om en vetrinär är värdelös, hyfsat duglig eller rent av riktigt duktig. Det jag lärt mig under dessa år är: - att vetrinärer inte är guds gåva till hästarna och hästägarna.....de vill ochså bli rika, kända och omskrivna.
Jag tror inte att din häst hade ont i sina ben tackvare överträning som 2 åring.
Det kan vara så att din häst har grava förslitningsskador tackvare en tuff och krävande unghäst tid. Det är något Ni i så fall får leva med och jag tvivlar på om den då någonsin kommer att bli riktigt haltfri.
Men förklara gärna hur du hade gjort som veterinär!! DET är jag mkt nyfken på!
Jag hade satt in en kur butta eller liknande i 7-10 dagar med enbart hage. Gärna dygnet runt. Återbesök och nytt böjprov. Var hästen bättre på något ben så skulle jag inte behandlat där utan i den/de leder som reagerat värst. Mycke hage och skritt gärna för hand eller i skrittmaskin.
gulan

Min veterinär är verkligen inte oduglig, folk åker ändå från norge för att träffa denna veterinär o de jag pratat med är mer än nöjda med resultaten, mitt sto är fullt frisk nu, hon går mkt bra o har hittils inte visat en enda reaktion efter behandlingen utom sitt överben.
Hon travar helt utan markering på löpband, vid böjprov o under belastning. Så haltfri är hon!!

Jag tycker det är konstigt att folk reagerar på min veterinärs metod när det uppenbarligen fungerade på min tjej. När hästen är så pass illa däran som hon var så fanns det ingen annan utväg än att behandla alla ben då vi redan behandlat henne tidigare i det ben som en annan veterinär trodde det var. Hon har alltså tidigare varit in på klinik o blivit behandlad. Men uppenbarligen utan resultat.

Vi har alla olika åsikter men denna tråd startade jag då jag undrade om hennes överben var något att ringa akut om inte såvida hennes behandling var den rätta, för det vet jag redan att den var för HENNES del.Eftersom hon är frisk.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 681
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 938
Senast: skuggi
·
Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola...
2
Svar
24
· Visningar
5 967
Senast: nilie
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 096
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka